Frånluftsfläkten i min RDKS har i dagarna börjat göra ett metalliskt surrande ljud som följer med ventilationsrören och hörs i hela huset. I skrivande stund håller sambon på och gör rent fläkthjulet (hon har mindre fingrar än mig:rofl:).
Men tyvärr gissar jag att något kullager är slut. En ny fläkt verkar kosta ca 7000kr..deprimerande.
Vad kan man förvänta sig av ett sånt här system? Hur länge bör det hålla? Vi flyttade in här i maj men förra ägaren lät installera det i början av 2018 så det är ju inte särskilt gammalt. Lyckas inte hitta något om garantier när jag söker.

Tips?
 
Efter lite nattligt googlande har jag beställt två nya kullager. Fanns lite videos på youtube och det verkar inte särskilt svårt att byta så det är helt klart värt försöket.
 
God kväll!

Vill bidra med att säga att en dylik fläkt till dessa aggregat är inte så värst dyra.Jag har bytt ganska många under åren.
Ett kullager kostar runt 120kr/st. Men se upp så att inte axeln är nersliten, då hjälper inte lagerbyte. Kolla också att balansvikten finns kvar på fläkthjulet, har detta lossnat gör obalansen att att lagret går ganska snart igen. Men...obalans märks.
Kostnad fläkt runt 2000kr/st.
En liten avdragare är allt som behövs. Plus vanligt verktygsvett.

Hade bra.

Benny E. OVK-bes.man
 
Glöm inte heller att ha en rörbit som passar på den INRE delen i kullagret när detta förs/slås på axeln. Slå inte på kulbanan eller den yttre delen. Putsa rent axeln med stålull o ta lite olja på innan montering. Större lager värms till ca 80garder o axeln kan läggas io frysen, sen kan man bara släppa lagret så faller det på plats. Men slå på det funkar ju, det måste bottna.
B-E
 
Bytte lagren förra veckan och det var väldigt smidigt och inget våld behövdes. Fläkten låter normalt igen. 60kr kostade reparationen
 
Vad är det för beteckning på lagren?
 
pege8111 pege8111 skrev:
Vad är det för beteckning på lagren?
 
  • Närbild av en kullager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen! Tack, bytte lager och det gick utmärkt!
 
pege8111 pege8111 skrev:
Toppen! Tack, bytte lager och det gick utmärkt!
Kul att kunna vara till hjälp:)(y)
 
Är nyinflyttad i lägenhet, och har också en Fläktwoods RDKS som jag tycker låter för mycket.

Surrandet går konstant, och ljudnivån är ungefär som när ett äldre kylskåp snurrar igång. Hör den utan problem 7-8 meter bort. Här är en video på ljudet:

Men vet inte vad som är normalt ljud från en RDKS? Är det klockrent dåliga lager, och byte av dem kommer åtgärda ljudet?
 
O Olle.F skrev:
Är nyinflyttad i lägenhet, och har också en Fläktwoods RDKS som jag tycker låter för mycket.

Surrandet går konstant, och ljudnivån är ungefär som när ett äldre kylskåp snurrar igång. Hör den utan problem 7-8 meter bort. Här är en video på ljudet: [media]
Men vet inte vad som är normalt ljud från en RDKS? Är det klockrent dåliga lager, och byte av dem kommer åtgärda ljudet?
Ja så där ska den inte låta. Allt man hör från min är ju själva vinddraget. Har för mig att min lät sådär med när lagren behövde bytas.
 
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Ja så där ska den inte låta. Allt man hör från min är ju själva vinddraget. Har för mig att min lät sådär med när lagren behövde bytas.
Tack för svar!

Exakt hur svårt var det att byta? Min erfarenhet sträcker sig typ till att sätta ihop Ikea-möbler. Vill ju inte ha sönder något, när fläkten som sagt kostar 7000 kr...
 
O Olle.F skrev:
Tack för svar!

Exakt hur svårt var det att byta? Min erfarenhet sträcker sig typ till att sätta ihop Ikea-möbler. Vill ju inte ha sönder något, när fläkten som sagt kostar 7000 kr...
Så här går bytet till i princip. Jag tyckte der var ganska enkelt.

 
  • Gilla
Olle.F
  • Laddar…
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Så här går bytet till i princip. Jag tyckte der var ganska enkelt.

[media]
Har beställt nya kullager - en sista fråga bara: Var det något specialverktyg som behövdes?
 
O Olle.F skrev:
Har beställt nya kullager - en sista fråga bara: Var det något specialverktyg som behövdes?
Nu var det längesen jag bytte men har för mig att jag använde en liten rundstav för att knacka in nya lagren försiktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.