M mattias1343 skrev:
jag köpte en Formuler z11 pro. Androidbaserad iptvbox, funkar klockrent.
Jag gick från en Intel NUC och kodi till Formuler Z10 Pro Max, och är helnöjd. (och man ju fortsätta med Kodi även på den boxen) Jag har inte mycket mer erfarenhet av olika boxar men köper jag en till så ligger Formuler högt på listan.
 
C Carcoza skrev:
Det var egentligen den upplevda skillnaden jag ville veta, inte specifikationerna, kanske uttryckte mig luddigt.
Jag ser inte riktigt fördelen jämfört med en vanligt Chromecast 4k....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så verkar det bli på många brf, hyres och i hus när det finns inlägg t ex bara i den här tråden att folk skrotat antennerna.

Inte mycket val i hyres eller brf.

Konstigt att SVT behövs betalas för? Det måste ni anmäla dem alltså hyresbolaget och fiberoperatör! Det olagligt ta betalt för kanaler som är redan betalda via skatten!

Vet själv också tråkiga fall dock att man släckt kabel tv men bytt till marksänt (med försämringen att det är ju bara SVT och Tv4 som sänder okodat, kanaler som förut ingick i hyran försvann puts väck. Dock visserligen rätt åt tv3, kanal 5 o co förlora lite reklamintäkter) och i samma veva även sagt upp gruppavtal gällande internet. Sedan har man ändå höjt hyran. Ren lurendrejeri!

Men när ingen protesterar och betalar snällt 400-600kr månad bara för att få internet genom individuella avtal i det öppna nätet, så händer det ju inget.
Går dock i vissa fall lösa med mobilt internet och tv kan man i vissa fall ta emot med inomhusantenn eller om man har turen att ha en balkong åt rätt håll vars det går gömma en antenn på.
Kan hålla med om att det är svagt att inte erbjuda public service fritt. Dock tar man inte betalt för kanalerna 2 ggr, även om det kan kännas så. Då man kan behöva betala internet för att få till sig dom digitalt via bredband. Som många nya BRF verkar luta sig mot. Mao frågan berör dom extremt få som inte vill ha tillgång till internet. Public service kanalerna sänds dock fortfarande marksänt. Och bor man inte väldigt udda till, så funkar nästan alltid en egen inomhusantenn.

Vi råkade ut för detta i lägenheten min far precis köpt. Ingen antenn bara internet. Han var ju nu nöjd med att för första gången 75 år faktiskt få internet. Fria kanalerna ingår i Hyran, via IP eller app. Hade han nu inte gillat detta, så hade det faktiskt varit hans problem. Var ju tydligt att det var detta denna nybyggda BRF erbjöd. Gällande befintliga BRF så lär ju ett sådant beslut att eventuellt skrota kabelnätet behöva föregås av ett styrelsebeslut. Här får man väl vara med att rösat för demokratiskt beslut. Sen är det ju en av nackdelarna med att bo i BRF mot eget, att man inte äger alla frågor.

Gällande hyreshus vet jag inte om det finns några särskilda regler för tillhandahållande av spridningsnät. Här är jag mer på hyresgästens sida om man skulle kunna skrota ett kabelnät, och tvinga på en IP lösning i ett befintligt hus. (Är det möjligt). Är det nybyggt, eller befintligt upplägg vid inflytt så är det ju bara för hyresgästen att välja att acceptera att hyra lägenheten med de förutsättningar som bjuds eller leta vidare. är väl inte konstigare än om man har en egen preferens att det skall vara en riktig köksfläkt i alla kök. Har inte den lägenheten det, så får man leta efter en som passar sina behov.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ungefär vad motsvarar Telias burk av de som tipsas om i denna tråd?
Mest nyfiken bara :)
[länk]
Det verkar vara en android-baserad box, så den är rätt lika alla sådana varianter...
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ungefär vad motsvarar Telias burk av de som tipsas om i denna tråd?
Mest nyfiken bara :)
[länk]
Jag fick en sån burk av Telia och det var en androidbox. Vet emellertid inte om det gick att ladda ner fler appar än de förinstallerade att lägga till för jag använde den bara i ett par veckor.

Det är ju en streamingbox (unicast) och jag har ju Telias IPTV-tjänst så det blev att återgå till den gamla boxen (4302 multicast) så jag kan utnyttja dess fördelar med EPG och play/pause i "live"-sändningar.
 
Jag kör en billig Kodi-baserad burk från AliExpress, och den funkar kanonbra och smidigt. Tror den kör Linux eller Android i botten, men det ser man inte, allt man ser är Kodi.

Funkar med youtube, netflix, lokal media, media på lokala filshares, lokala strömningssystem, HBO och så vidare. Bara plugga in och köra, och man styrde den med TV's fjärr.

Går att lägga in spelemulatorer också på den, men jag testade inte det.
 
T Troberg skrev:
Jag kör en billig Kodi-baserad burk från AliExpress, och den funkar kanonbra och smidigt. Tror den kör Linux eller Android i botten, men det ser man inte, allt man ser är Kodi.

Funkar med youtube, netflix, lokal media, media på lokala filshares, lokala strömningssystem, HBO och så vidare. Bara plugga in och köra, och man styrde den med TV's fjärr.

Går att lägga in spelemulatorer också på den, men jag testade inte det.
 
  • Gilla
hannixx
  • Laddar…
J john.h skrev:
[media]
Jag är inte rädd för kineser. Vilken skada kan de göra i mitt nät? På sin höjd att tillfälligt sänka nätverket, och det fixar jag med en urpluggning. Den är bakom en brandvägg, den har inte skrivbehörighet till någonting.
 
T Troberg skrev:
Jag är inte rädd för kineser. Vilken skada kan de göra i mitt nät? På sin höjd att tillfälligt sänka nätverket, och det fixar jag med en urpluggning. Den är bakom en brandvägg, den har inte skrivbehörighet till någonting.
Bara något att ha i åtanke när man shoppar enhet.
 
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Som väntat rekommenderas allt som finns. 2 alternativ + ditt eget föståss
- skaffa någon liten "box" som stödjer google, som till exempel en xiaomi för runt 600kr där ingår fjärrkontroll. Om du har googlekonto så kan du använda samma på din telefon och på andra tvapparater med google. (mitt val för närvarande)
- köp en Apple TV Du stänger in dig och får betala mer men det kommer antagligen att funka bättre och under längre tid.
- Of course, skaffa en fire-stick. Du får samma problem igen inom 2 år, men då är det bara att byta igen.
 
  • Älska
Carcoza
  • Laddar…
kisumisu
J john.h skrev:
[media]
T Troberg skrev:
Jag är inte rädd för kineser. Vilken skada kan de göra i mitt nät? På sin höjd att tillfälligt sänka nätverket, och det fixar jag med en urpluggning. Den är bakom en brandvägg, den har inte skrivbehörighet till någonting.
Ja sen är inte folk ett dugg rädda att installera larm från larmbolag med kameror.

Folk tycks också tycka det är helt ok att USA spionerar. Bla Apple och Microsoft är ju från Amerikanska intressen.

Folk tycker det helt okej dela allt på facebook, insta mm

Nu säger jag inte att ni säger det och det här är ju bara konspirationsteorier men bara en tanke att kanske tänka!

Finns även enorma risker med egna byggen. Finns även en risk om en enhet blir kapat att den vägen komma in vidare. Vill man som sagt vara idiotsäker kör man separata nät. Även separat router kan göra det säkrare tex sätta in på inkommande nät digiboxar, gästnätverk mm sedan därifrån en anslutning till en separat router med egen brandvägg mm.

Men visst är det skrämmande. Jag satte med flit en gammal burk som server öppnade alla möjliga portar osv...de kom rätt så fort folk som försökte hacka den med olika metoder vissa helt löjliga metoder också som t ex planterande av .exe filer, till ett linuxsystem 😂

Men det var många ip nummer och tillslut kraschade datorn på det att diskspace full...loggfilen blev för stor. Så på sättovis lyckades dem väl 😁
 
Redigerat:
kisumisu
M mojjen skrev:
Kan hålla med om att det är svagt att inte erbjuda public service fritt. Dock tar man inte betalt för kanalerna 2 ggr, även om det kan kännas så. Då man kan behöva betala internet för att få till sig dom digitalt via bredband. Som många nya BRF verkar luta sig mot. Mao frågan berör dom extremt få som inte vill ha tillgång till internet. Public service kanalerna sänds dock fortfarande marksänt. Och bor man inte väldigt udda till, så funkar nästan alltid en egen inomhusantenn.

Vi råkade ut för detta i lägenheten min far precis köpt. Ingen antenn bara internet. Han var ju nu nöjd med att för första gången 75 år faktiskt få internet. Fria kanalerna ingår i Hyran, via IP eller app. Hade han nu inte gillat detta, så hade det faktiskt varit hans problem. Var ju tydligt att det var detta denna nybyggda BRF erbjöd. Gällande befintliga BRF så lär ju ett sådant beslut att eventuellt skrota kabelnätet behöva föregås av ett styrelsebeslut. Här får man väl vara med att rösat för demokratiskt beslut. Sen är det ju en av nackdelarna med att bo i BRF mot eget, att man inte äger alla frågor.

Gällande hyreshus vet jag inte om det finns några särskilda regler för tillhandahållande av spridningsnät. Här är jag mer på hyresgästens sida om man skulle kunna skrota ett kabelnät, och tvinga på en IP lösning i ett befintligt hus. (Är det möjligt). Är det nybyggt, eller befintligt upplägg vid inflytt så är det ju bara för hyresgästen att välja att acceptera att hyra lägenheten med de förutsättningar som bjuds eller leta vidare. är väl inte konstigare än om man har en egen preferens att det skall vara en riktig köksfläkt i alla kök. Har inte den lägenheten det, så får man leta efter en som passar sina behov.
Är några anledningar varför jag bor i eget hus. BRF fungerar just så att majoriteten styr och majoriteten är tyvärr lätt manipulera. T ex val av Kabeltv bolag. Det valdes Kabelvision när Televerket och Stjärntv var för dyrt. Som om 100 eller 200 000 mer gjorde så mycket till en stor förening med hundratals boende.

Detsamma gäller nu billaddare råder totalförbud ladda bil men ändå ska man få köra motorvärmare gratis.
Nu blev det dock billaddning då det blev statligt bidrag och blev därmed billigare än att bygga enbart nya motorvärmaruttag.

Slösas pengar till parkvakter, nya tvättmaskiner när de 5-8år gamla drog sååå mycket el och vatten.

Ja vi har alla åsikter men här är det skönt bo i eget hus jag väljer själv om jag vill köra min trogna gamla tvättmaskin tills den verkligen dör eller köpa en ny tvättmaskin var och vartannat år när den hypermoderna wifi uppkopplade smarta tvättmaskinen inte längre kan hantera tvätten när molntjänsten lades ner. Jag väljer själv om jag vill ha antenn eller inte...
Kan ladda min elbil eller meka med min gamla dieselbil utan att nån kan komma att bråka om dessa saker.

Men visst är det så, men det jag tycker är fulast att man behåller eller tom höjer hyror när man plockar bort saker som tv, tvättstuga, gemensamt grovsoprum, sopnedkast, förråd, brevinkast mm för många nybyggen har inte det här. Det heter bara att det bekvämt med egen tvättmaskin och förråd inne i bostaden. Dessutom är det inte ens längre självklart att ens varmvatten eller värme längre ingår i hyra/avgift.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Ja sen är inte folk ett dugg rädda att installera larm från larmbolag med kameror.

Folk tycks också tycka det är helt ok att USA spionerar. Bla Apple och Microsoft är ju från Amerikanska intressen.

Folk tycker det helt okej dela allt på facebook, insta mm
Japp. Om jag minns rätt (det är ett tag sedan jag såg Linus video), så hittade han egentligen inget på de där burkarna, utan kritiken var i princip "Det är kineser, kineser är lömska...". Jag köper inte det resonemanget.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Jag tror det är samma människor som köper larm och kines-övervakad elektronik. Eller som inte gör det.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.