Hej gänget!

Skulle gärna vilja se om det är någon som har koll på vad som gäller angående avstyckning. Jag har en fastighet som har ett hus byggt på 200kvm och ett på 50 kvm. Jag skulle ni vilja stycka av det på 50kvm och ge via gåvobrev till min son. Fastigheten är utanför detaljplan där riktlinjerna är att bebyggelse skall begränsas. Är detta görbart?
 
Är i slutändan enbart lantmäteriet som kan ge ett bra svar. Men det beror ju på hur stora tomter det blir när det är avstyckat. Fungerande väg till båda nya fastigheterna?
 
  • Gilla
David Bernhardsson
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är i slutändan enbart lantmäteriet som kan ge ett bra svar. Men det beror ju på hur stora tomter det blir när det är avstyckat. Fungerande väg till båda nya fastigheterna

Tomterna kommer bli omkring 1500-2000 och de finns idag en befintlig väg
 
SarB
David Bernhardsson David Bernhardsson skrev:
Hej gänget!

Skulle gärna vilja se om det är någon som har koll på vad som gäller angående avstyckning. Jag har en fastighet som har ett hus byggt på 200kvm och ett på 50 kvm. Jag skulle ni vilja stycka av det på 50kvm och ge via gåvobrev till min son. Fastigheten är utanför detaljplan där riktlinjerna är att bebyggelse skall begränsas. Är detta görbart?
Det låter görbart, bägge fastigheter ska bli lämpade för sina ändamål. dvs ha möjlighet till väg, ha lämplig utformning, storlek, lösning till VA osv. Det framgår inte hur stor fastigheten är idag, men av den lilla info som finns här verkar det ok.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Även om det inte finns en detaljplan så kan det finnas regler i en övergripande plan om minsta tomtstorlek. Om det inte är i en tätort, så ligger ofta gränsen på 2000 kvm.
 
  • Gilla
David Bernhardsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om det inte finns en detaljplan så kan det finnas regler i en övergripande plan om minsta tomtstorlek. Om det inte är i en tätort, så ligger ofta gränsen på 2000 kvm.
Kollar i den övergripande planen 👍🏻
 
Värt att tänka på är att sonen kanske säljer huset och ni får en annan granne. Känns det som att det är ok så kör på. Annars kanske någon annan lösning vore bättre.
 
David Bernhardsson David Bernhardsson skrev:
Hej gänget!

Skulle gärna vilja se om det är någon som har koll på vad som gäller angående avstyckning. Jag har en fastighet som har ett hus byggt på 200kvm och ett på 50 kvm. Jag skulle ni vilja stycka av det på 50kvm och ge via gåvobrev till min son. Fastigheten är utanför detaljplan där riktlinjerna är att bebyggelse skall begränsas. Är detta görbart?
Finns det områdesbestämmelser som begränsar antal fastigheter?
 
H
David Bernhardsson David Bernhardsson skrev:
Hej gänget!

Skulle gärna vilja se om det är någon som har koll på vad som gäller angående avstyckning. Jag har en fastighet som har ett hus byggt på 200kvm och ett på 50 kvm. Jag skulle ni vilja stycka av det på 50kvm och ge via gåvobrev till min son. Fastigheten är utanför detaljplan där riktlinjerna är att bebyggelse skall begränsas. Är detta görbart?
50 kvm, det blir en dyr avstyckning per kvm. Lantmäteriet tar bra betalt.
 
H HEM2121 skrev:
50 kvm, det blir en dyr avstyckning per kvm. Lantmäteriet tar bra betalt.
Nu var det väl byggnaden som var på 50 m2
 
H
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu var det väl byggnaden som var på 50 m2
Ja, du har rätt, det stod inget om tomtstorleken.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.