Hej! Ska hänga upp en fruktansvärt tung 65" tv på en gipsvägg. Det är en yttervägg. Detta är en tillbyggnad på huset så kan skilja sig från hur övriga huset är byggt. Gått igenom 3 olika regelsökare och ingen klarar att säga något vettigt. Verkade hitta spikar med en av dem på 55 till 65cm mellanrum men inget trä där vid provborrning. (På andra väggar i huset går det jättebra att hitta reglar.)Har inga ritningar över hur väggen ser ut. Gick över till att hitta första regeln med en tunn dyckert nere i hörnet (inte för långt ner eftersom jag vill inte hitta syllen) och ganska exakt 60cm från väggen känns det tydligt mer motstånd. Fortsätter 60+60+60 och känns som trä hela vägen och är framme i bredd där tvn ska hänga. Går upp rakt på väggen med hjälp av lod och känns som trä där med. Borrar och.. helt tomt. Känns som dubbelgips i väggen men har absolut inte lyckats borra i en enda träbit. Vad fan är det här för vägg!? Överväger nu att dra hela klabbet i gipsen med flera expanderplugg men håller det? Tvn väger som ett as, säkert 50kg.

Har ni några andra sista försök jag kan göra att hitta regel?
 
Unikt namn
Jag hade köpt Molly 5D (5e om enkelgips).
20kg drag/60kg tvärlast.

4st bör räcka för din tv. De rekommenderar 20cm mellan pluggar för maximal hållfasthet.

Har du ej ett metallexpander verktyg så låna/hyr/köp ett. Det underlättar fastsatt ingen av pluggarna enormt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade köpt Molly 5D (5e om enkelgips).
20kg drag/60kg tvärlast.

4st bör räcka för din tv. De rekommenderar 20cm mellan pluggar för maximal hållfasthet.

Har du ej ett metallexpander verktyg så låna/hyr/köp ett. Det underlättar fastsatt ingen av pluggarna enormt.
Är det inte bara att skruva på skruvskallen med en kryssmejsel så fäller benen ut sig och man stoppar när det tar emot "mycket"?
 
Gipsankare, 5 mm, klarar 40 kg vertikal last i enkelgips och 60 kg i dubbelgips. Men du måste ha reglar i väggen. Testat att leta gipsskruvarna med magnet?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Unikt namn
K kurlakarl skrev:
Är det inte bara att skruva på skruvskallen med en kryssmejsel så fäller benen ut sig och man stoppar när det tar emot "mycket"?
Ja så är det i teorin. Men det är "lätt" (beroende på hur försiktig man är) att överdra och sabba gängorna på den klena muttern och sabba hela pluggen.

Med tången/verktyget blir det mer uppenbart när pluggen är tillräckligt expanderad. Plus att det går fort.
Tycker jag iaf 😀
 
  • Gilla
gww
  • Laddar…
K Kane skrev:
Gipsankare, 5 mm, klarar 40 kg vertikal last i enkelgips och 60 kg i dubbelgips. Men du måste ha reglar i väggen. Testat att leta gipsskruvarna med magnet?
Den av regelsökarna som ska hitta metall larmar på hela jävla väggen i stort sett. Visserligen med 60cm mellanrum men också med 30 på sina ställen. Och där den har larmat har jag borrat och där är bara gips.
 
Ta en riktigt stark magnet och leta efter skruvar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att det är liggande 45or för ett installationsskikt innanför regelstommen? Relativt vanligt på nyare hus och tillbyggnader för att minska köldbryggor.
 
D Dm9 skrev:
Kan det vara så att det är liggande 45or för ett installationsskikt innanför regelstommen? Relativt vanligt på nyare hus och tillbyggnader för att minska köldbryggor.
Kanske är du något på spåren! Men tillbyggnaden är närmare 20 år gammal, är det ändå troligt?
 
Verkar som att jag hittar tre, ganska tydliga reglar, som faktiskt är liggande! På 60cm avstånd. Men med tanke på jur otillförlitligt det varit hittills med fynden hos regelsökaren vågar jag inte tro på det.. hur som helst är dessa reglar i helt fel höjd så de går inte att använda för då hamnar tvn antingen i taket eller på golvet, typ. Och går ju inte sätta en planka mellan reglarna heller när det är på det hållet för den skulle sticka fram en massa
 
Om du hittat reglar så kan du ju skruva dit en plyfa skiva då bygger det ju inte så mycket.
Måla den sen i samma färg som väggen.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om du hittat reglar så kan du ju skruva dit en plyfa skiva då bygger det ju inte så mycket.
Måla den sen i samma färg som väggen.
Tror inte hustrun blir så glad om jag smäller upp en plywoodskiva på hennes morristapet. Och som jag skrev ovan kommer den dessutom synas.
 
K kurlakarl skrev:
Verkar som att jag hittar tre, ganska tydliga reglar, som faktiskt är liggande! På 60cm avstånd. Men med tanke på jur otillförlitligt det varit hittills med fynden hos regelsökaren vågar jag inte tro på det.. hur som helst är dessa reglar i helt fel höjd så de går inte att använda för då hamnar tvn antingen i taket eller på golvet, typ. Och går ju inte sätta en planka mellan reglarna heller när det är på det hållet för den skulle sticka fram en massa
Sätt upp väggfästet då med 2 skruv i regel och 2 gipsexpanders
 
S
K kurlakarl skrev:
Tror inte hustrun blir så glad om jag smäller upp en plywoodskiva på hennes morristapet. Och som jag skrev ovan kommer den dessutom synas.
Hm...hur har hustrun reagerat på att hennes morristapet nu borde likna en Schweizerost, vad jag kan döma av tråden..?

Skämt åsido, jag hade bara tagit gipsankare, som föreslagits, monterat dem korrekt, och avhållt mig från att slita i tvn.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Sätt upp väggfästet då med 2 skruv i regel och 2 gipsexpanders
Funkar inte, fästet är ganska långsmalt. Samsung "slim" modell. https://www.netonnet.se/art/tv/tv-t...BSnKEQGHPs-diQwmoAKCx07X2dUCQj-RoC8O0QAvD_BwE

Finns ett par hål längre ner på tvn, då skulle den hamna mer rätt i höjd på väggen. Men då hamnar också fästpunkten på tvn under tyngdpunkten och den kommer vilja falla framåt från väggen istället för att hänga neråt, så är inte så sugen på den lösningen. Men totalt 8st expanderplugg borde väl räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.