Hej,
Jag har tagit bort isoleringen runt värmerören i mitt hus inför stundande istallation av värmepump och ny panna.
Jag utgick från att det var asbest och använde diverse skyds utrusning som ansiktmask och massor av vatten...
Men jag är tveksam till om det kan ha varit någon asbest.
Isoleringen var märkt "rockwool mineralull" samt "Laxå mineralull".
i skarvarna och böjarna så var något som jag tolkade som gips.
Utanpå så var papp med något nät på.
Pannan är ifrån -61 så det var väl då det blev uppsatt.
Vad tror ni kan det ha varit någon asbests?
Lars
 
Om det du tolkade som gips var pulveraktigt så var det med stor sannolikhet asbest.
 
Är det någon fara att själv avlägsna asbest om man använder sig av mycket vatten för att minska att det dammar. Kan det "hänga" kvar i luften lång tid efter?
 
Skyddar du dig med friskluftsmask och inplastningar med tillhörande luftrenare så är chansen inte stor att det finns asbest kvar i luften, luftrenaren bör var i drift ett tag efter själva bortrivning, för att luften skall hinna renas tillräckligt mycket. Bästa är att hyra luftrenare damsugare vid bortrivning av asbest genom att även dessa utrustningar måste saneras, och då är du ju även skyldig att informera att du sanerat asbets eftersom uthyrningsföretaget måste sanera utrustningen, kostar lite extra.
När du bevattnar asbest så är det ju bra på såsätt att du minskar dammspridningen, oavsett saneringsmetod rekommenderars att alltid ha luftrenare vid hantering av asbest och skyddsutrustning.
 
Är väl egentligen inte helt lagligt att som lekman göra en asbestsanering på egen hand?! Rivning, transport och slutförvaring får inte ske hur som helst.. Men så länge du undvek dammet så klarar dig med hälsan i behåll.
 
Johan F skrev:
Är väl egentligen inte helt lagligt att som lekman göra en asbestsanering på egen hand?!
Jo då, om lekmannen gör det privat åt sig själv så är det okej, yrkesmässig hantering är dock omgärdat av lagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.