galento
Fotografen Fotografen skrev:
Det är väl vinkelkontaktlager, det brukar det vara på en personbil när det sitter en drivaxel mitt i?
Ok , tycker det ser lite klent ut. Men nu sitter det skf på ena sidan och fag på andra. Såg att det fanns slitmärken på den inre lagerbanan så fukten letar sej nog in trots två tätningar.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade inte chansat på Biltema... Så kul är det inte att byta hjullager...
Hade jag kört 3000 per år hade jag absolut köpt SKF. Nu kör jag nog inte ens 500. Hur dåligt kan biltema vara? Om lagren går efter 1500 mil måste de ju få tillbaka tusentals lager, de flesta kör ju ett par tusen mil per år...
 
J JohanLun skrev:
Hade jag kört 3000 per år hade jag absolut köpt SKF. Nu kör jag nog inte ens 500. Hur dåligt kan biltema vara? Om lagren går efter 1500 mil måste de ju få tillbaka tusentals lager, de flesta kör ju ett par tusen mil per år...
Problemet är väl inte att de över lag är dåliga, utan snarare att de överlämnat kvalitetskontrollen till köparen.. Du vet aldrig vad du får..

Jag brukar tänka att när jag skruvar själv så lägger jag pengarna jag sparar på bra delar, ska man byta samma sak två gånger blir ju timpenningen sämre...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Behöver byta hjullager bak på min v70. Funkar Biltema? Kör 500 mil om året. Bytet verkar enkelt. Men vill inte behöva byta igen om 2 år. SKF/FAG kostar minst dubbelt. Alla andra är troligen samma kinalager?
Har kört Biltemas på både min förra,V70 och nuvarande V 50. Inga problem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är väl inte att de över lag är dåliga, utan snarare att de överlämnat kvalitetskontrollen till köparen.. Du vet aldrig vad du får..

Jag brukar tänka att när jag skruvar själv så lägger jag pengarna jag sparar på bra delar, ska man byta samma sak två gånger blir ju timpenningen sämre...
tänker samma sak om det tar flera timmar att byta. Detta verkar gå under en timme att byta...
 
RoTe
J JohanLun skrev:
tänker samma sak om det tar flera timmar att byta. Detta verkar gå under en timme att byta...
Och fördelen med att byta ofta är att saker inte rostar fast så jäkligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Behöver byta hjullager bak på min v70. Funkar Biltema? Kör 500 mil om året. Bytet verkar enkelt. Men vill inte behöva byta igen om 2 år. SKF/FAG kostar minst dubbelt. Alla andra är troligen samma kinalager?
Jag skulle våga köpa ett biltema. Om det är en V70 av andra karossen. Är det tredje skulle jag inte köpa ett billigt. Det är så enkelt att byta på andra karrossens V70. Om du inte kör mer än det så tror jag nog det håller mer än 2 år. Men man kan ju alltid ha otur och få ett dåligt.

Nu utgår jag från att du byter själv ska du lämna in den på verkstad så lönar det sig säkert med ett dyrare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento
Har faktiskt Biltema lager fram på V70 02,a här kom jag på. De byttes -18 och bilen har väl gått drygt 3k sen dess.
 
Billiga hjullager är som ett lotteri. Man vet först efteråt vad man får. En del kan gå i flera år och en del låter efter en månad och ibland mindre. Det är som redan nämnts oftast kassa tätningar som är orsaken. Det kommer in vatten och så rostar det fläckvis och börjar låta.......
Man får nästan aldrig reklamationer på märkeslager. Sätter man dit nåt annat på nån bil där kund köpt själv så återkommer de oftast........
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Behöver byta hjullager bak på min v70. Funkar Biltema? Kör 500 mil om året. Bytet verkar enkelt. Men vill inte behöva byta igen om 2 år. SKF/FAG kostar minst dubbelt. Alla andra är troligen samma kinalager?
På min v70 (fram) höll biltema betydligt bättre än SKF. SKF lagren gav upp efter något tusental mil och då fick det bli biltema istället och dom körde jag 8000 mil med innan jag sålde bilen utan minsta antydan till dåliga lager.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
J jonko skrev:
På min v70 (fram) höll biltema betydligt bättre än SKF. SKF lagren gav upp efter något tusental mil och då fick det bli biltema istället och dom körde jag 8000 mil med innan jag sålde bilen utan minsta antydan till dåliga lager.
Låter konstigt. Har bytt säkert tusentals lager genom åren och aldrig haft nå problem med SKF eller FAG. Allt annat däremot.....
 
S Stefan1972 skrev:
Låter konstigt. Har bytt säkert tusentals lager genom åren och aldrig haft nå problem med SKF eller FAG. Allt annat däremot.....
Någon gång måste det bli fel hos Skf också.
 
Nu är det ett tag sedan jag körde volvo (xc70 2005) men jag minns från den tiden att hjullager, även från SKF, var lite av ett lotteri. Då var det ingen garanti att SKF-lagret skulle hålla så länge som man förväntade sig. Bytte själv ett lager fram, monterade SKF och hade inga problem därefter, men jag minns att det var en hel del snack om detta på volvoforumen.

I efterhand kan jag fundera på om det var modellspecifikt, kanske brister i någon annan komponent i hjulupphängning eller drivlina gjorde att vissa bilar åt hjullager till frukost, oavsett fabrikat.
 
Nej. Biltema sålde SKF hubb komplett med ABS givare för 499:- till Saab 900 NG för typ 15 år sen.
Saab hade problem med original lagerna från SKF.
Jag gissar att kvaliteten ändrades, och Biltema köpte upp restlagret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ang. hjullagerpriser: Minns när jag åkte 80-tals Corvette 20-25år sedan att hjullager kostade 5.000kr styck som reservdel här i Sverige (+byteskostnad).

Kollar man priserna man lätt kan köpa ett lager för i dag tack vare internet så är priset nere på US $34 +~150% i frakt och tull/moms

Hansen tar i dag 3.500kr för pirat
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.