Länge leve H4
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Länge leve H4
Ja , man får hålla sej till bilar man kan byta lampan. Jänkarna har ju sealed beam men
strålkastarna är ju billiga.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är mycket med utvecklingen, eller hellre invecklingen på bilar som gör dem sämre och dyrare att underhålla. Bara för att man kan konstruera ett lykthus med ledlampor som gör att t ex blinker "rinner iväg", där ett bakomliggande kretskort kan gå sönder pga fukt och blir jättedyrt att byta ut, så behöver man väl inte göra det. Blinker har ju fungerat hur länge som helst med en glödlampa tillsammans med ett enkelt relä.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
RoTe
K Kurtivan skrev:
Jag tycker det är mycket med utvecklingen, eller hellre invecklingen på bilar som gör dem sämre och dyrare att underhålla. Bara för att man kan konstruera ett lykthus med ledlampor som gör att t ex blinker "rinner iväg", där ett bakomliggande kretskort kan gå sönder pga fukt och blir jättedyrt att byta ut, så behöver man väl inte göra det. Blinker har ju fungerat hur länge som helst med en glödlampa tillsammans med ett enkelt relä.
Jag håller med! Sen har vi all modern datateknik man proppar i bilarna... Ju mer modern teknik desto tidigare blir bilen omodern och kanske till och med oanvändbar. Som exempel så förr höll järnvägsfordon över 50 år, med en uppfräshning bara. Idag får man inte tag på alla datorer osv så man tvingas skrota ut eller bygga om datasystemen efter bara 20-25 år.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Även fast man använder modern teknik, behöver man ju inte konstruera den idiotisk.
Även ljuspunkten på en led borde gå att byta ut, men det behövs nog lagstiftning för att få till en sån sak.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Svetsat in nya lappningar underifrån och svetsat dit "läppar". Jag lämnade det öppet såhär så jag kan lägga rostkonverterare samt primerfärg, innan jag svetsar dit sidoplåtarna.

Då får man hoppas det duger ett tag då... Jag lämnade lite extra "läpp" där också istället för att slipa ner den, tänker det är onödigt att ta bort det och det blr bara starkare. Rå linolja ska det fläskas på med också sist och slutligen.

Svetsat fordonselement, rostig bakgrund, reparation under arbete, bilkomponent, närbild, teknisk detalj, slitage, skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsfogarna ser inte så bra på fotot, men jag tycker jag fick bra penetration. Kolsyra och 0.8mm tråd
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Även fast man använder modern teknik, behöver man ju inte konstruera den idiotisk.
Även ljuspunkten på en led borde gå att byta ut, men det behövs nog lagstiftning för att få till en sån sak.
Problemet är just det att tillverkarna hela tiden vill tjäna mera pengar per bil såld. Så det är lönsamt för dom att göra det så invecklat som möjligt, då kan man tjäna pengar på reservdelar och en sluten servicekedja, att ta det ur folks egna händer är lönsamt.

Lagstiftning är nog det enda som kan göra nåt åt detta, men det behövs nog att både USA och EU inför sådan.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi kollade runt lite när Subaruns bakhjulslager var dåligt och återförsäljaren bytte båda sidorna för 9800 kr. Man bytte alltså endast båda sidor även om det andra var ok.
Känns ju onödigt att byta nåt som funkar.
 
Behöver byta hjullager bak på min v70. Funkar Biltema? Kör 500 mil om året. Bytet verkar enkelt. Men vill inte behöva byta igen om 2 år. SKF/FAG kostar minst dubbelt. Alla andra är troligen samma kinalager?
 
Jag hade inte chansat på Biltema... Så kul är det inte att byta hjullager...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi kollade runt lite när Subaruns bakhjulslager var dåligt och återförsäljaren bytte båda sidorna för 9800 kr. Man bytte alltså endast båda sidor även om det andra var ok.
Känns ju onödigt att byta nåt som funkar.
Kan säga oss att lagren går ner pga korrosion pga av att tätningarna inte håller ute fukt och jox, snarare än att lagren blir "slitna"?
 
Nytt lager, oavsett tillverkare öppnar man och kollar/fyller på fett i. Ett lager med gott om fett håller länge, fettet inte bara smörjer, utan håller vatten ute.
Även kapslat lager går att peta upp försiktigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kapslade lager får man vara lite försiktig att man inte överfyller med fett
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento
Fotografen Fotografen skrev:
Kan säga oss att lagren går ner pga korrosion pga av att tätningarna inte håller ute fukt och jox, snarare än att lagren blir "slitna"?
Ja flera menar att själva konstruktionen är undermålig , sitter en tätning utåt och två inåt . Trodde det satt ett skf i bilen på den sidan men det var ett lite billigare alternativ från Skruvat , men nu är det skf iaf. Bilden på det gamla lagret före det drogs ut :

Kullager inuti maskindel, metall, rostig, smörjmedel, industriell, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man hade förväntat sej rullager. Det finns många videos ute på Subarus bakhjulslager så det är välkänt .
 
Det är väl vinkelkontaktlager, det brukar det vara på en personbil när det sitter en drivaxel mitt i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.