Grillen Grillen skrev:
alltså jag kommer sluta nu i månadsskiftet och byta jobb oavsett, frågan är om det gynnar mig att förlägga mitt slutdatum framåt i tiden på nuvarande jobb till att jag tar ut min semester och komp/ATK som det är, eller att jag får ut detta i en klumpsumma med min slutlön.
Blir lite osäker på hur du menar.

Men misstänker att du menar att du skulle sluta nu, och börja på nya jobbet, men uppbära semesterlön från din tidigare arbetsgivare?

Det skall du inte göra. Om du har semester så är du fortfarande anställd, och bryter mot alla möjliga regler och avtal om du samtidigt arbetar någonannanstans.
 
Liknande sits här. Sagt upp mig från nuvarande med 3 månaders uppsägningstid. Börjar på nya jobbet den 1 juni.

Har 90 betalda ssemesterdagar och ca 250h tidbank.

Tänker ta ut allt i pengar.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, har du eget blir en del utdelning, pensionsfonder, investerings-dito osv.
Det verkar dock komma med ett krav på att berätta hur duktig man är på att inte skatta på inkomsterna.

Står det i något skrift från Skatteverket?
 
kashieda kashieda skrev:
Det verkar dock komma med ett krav på att berätta hur duktig man är på att inte skatta på inkomsterna.

Står det i något skrift från Skatteverket?
Hmm, okej så en typisk proletär bumpar en gammal tråd bara för att säga det där. Då vet vi
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Sorry, den kom upp i flödet. Ingen särskild tanke på att förtala er stackars direktörer!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Liknande sits här. Sagt upp mig från nuvarande med 3 månaders uppsägningstid. Börjar på nya jobbet den 1 juni.

Har 90 betalda ssemesterdagar och ca 250h tidbank.

Tänker ta ut allt i pengar.
Blir typ 68% i skatt. Have fun.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn
A atomlab skrev:
Blir typ 68% i skatt. Have fun.
Hur då?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur då?
Staten hatar att man tar ut semesterdagar i kontanter och det beskattas därefter men
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Staten hatar att man tar ut semesterdagar i kontanter och det beskattas därefter men
Det blir ju på den utbetalningen men skatten sänks jumpa totalen. Så du betalar ju ändå bara den skatt som du ska på helårsbasis. Men du lånar ut pengar till Skatteverket tills nästa återbäring.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
C
D Dr Benz skrev:
Det blir ju på den utbetalningen men skatten sänks jumpa totalen.
Ett märkligt system egentligen att engångsutbetalningar skall hanteras som om de skulle ske varje månad när preliminärskatten beräknas.

Men bra att vara medveten om det och söka jämkning om man vill eller, om man händelsevis har inflytande över det, välja en lämplig tajming.
 
S
kashieda kashieda skrev:
Det verkar dock komma med ett krav på att berätta hur duktig man är på att inte skatta på inkomsterna.

Står det i något skrift från Skatteverket?
Det är väl bra att offer delar med sig hur man undviker gängkriminella nätverks beskyddarverksamhet?
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Det är väl bra att offer delar med sig hur man undviker gängkriminella nätverks beskyddarverksamhet?
Självklart, och vill man inte ha deras tjänster kan man byta geografi.
 
C cpalm skrev:
Ett märkligt system egentligen att engångsutbetalningar skall hanteras som om de skulle ske varje månad när preliminärskatten beräknas.

Men bra att vara medveten om det och söka jämkning om man vill eller, om man händelsevis har inflytande över det, välja en lämplig tajming.
Bara för att lönesystemet vet inte att det är 1 gång. Utan lägger det enligt tabell som om det var varje månad. Dock mycket enkelt för arbetsgivaren att lägga en jämkning på den. Blir ju dock bara aktuellt om man har en snittlön under brytpunkten, ca 540000:-/år. Har man en lön över det så blir skatten rätt. Tjänar man under 540000:- inkl förmåner sem ersättning mm, så kan man ju jämka ca 20% för att slippa ligga ute med pengarna till nästa skatteåterbäring. Det bör ju här röra sig om summor upp till ca 15000:-. Man msn förlorar dock inget, handlar bars om att det blir bundet en tid.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Blir lite osäker på hur du menar.

Men misstänker att du menar att du skulle sluta nu, och börja på nya jobbet, men uppbära semesterlön från din tidigare arbetsgivare?

Det skall du inte göra. Om du har semester så är du fortfarande anställd, och bryter mot alla möjliga regler och avtal om du samtidigt arbetar någonannanstans.
Var och vilka regler säger att man inte får ha två arbetsgivare?
 
C C.Ö skrev:
Var och vilka regler säger att man inte får ha två arbetsgivare?
Arbetsgivaren kan ha. Men sådana arbetsgivare ska man inte jobba för om det går undvika.

edit: många har dock en klausul om konkurrerande verksamhet och det kan det ju vara om man byter arbetsgivare till en inom samma bransch
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.