Hej!

Har en tvättmaskin Bosch WAE2416DN från 2008 som börjat lukta bränd elektronik den senaste tiden. Den fungerar dock fortfarande. Har kollat de elektriska kopplingarna på pump, motor och värmare men inget syns där. Tog loss kretskortet bakom instrumentpanelen och kunde där se tecken på ett bränt område. Tycker det brända området ser litet ut med tanke på hur mycket det luktat men det är det enda jag hittar.

Behöver lite grundläggande guidning i kretskort. Känner spontant att jag skulle vilja byta ut spolen/induktorn och i vart fall den vänstra likriktningsdioden (gul) och spolen (orange) eftersom det tycks vara här det är bränt. Jag har en diodtestare på min Fluke som visar följande:

Gul diod: 0.539 ena hållet, OL andra hållet

Lila diod: 0.462 ena hållet, stigande men stannar på ca 1,6 till slut

Spolen har fem anslutningspunkter. Den i mitten verkar vara jord. Mäter jag mellan de övre eller undre paren får jag ett par Ohm medan om jag mäter diagonalen så blir det k eller M Ohm.

Någon som har någon tanke om hur jag kan testa vilka komponenter som kan vara fel?
 
  • Elektroniska komponenter på kretskort: kondensatorer, diod, integrerad krets, med markerade delar för identifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med markerade områden i gult och lila, möjlig felsökning eller inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
Det är nog inget fel på dioder eller spole, då ingen visar tecken på varmgång. Men du har sot på baksidan av kortet, så det är där du skall leta, bilden är lite suddig men jag hade kollat efter nån kallödning och kollat ICkretsen noga efter sprickor eller andra tecken på fel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
A
V vitaudi skrev:
Hej!

Har en tvättmaskin Bosch WAE2416DN från 2008 som börjat lukta bränd elektronik den senaste tiden. Den fungerar dock fortfarande. Har kollat de elektriska kopplingarna på pump, motor och värmare men inget syns där. Tog loss kretskortet bakom instrumentpanelen och kunde där se tecken på ett bränt område. Tycker det brända området ser litet ut med tanke på hur mycket det luktat men det är det enda jag hittar.

Behöver lite grundläggande guidning i kretskort. Känner spontant att jag skulle vilja byta ut spolen/induktorn och i vart fall den vänstra likriktningsdioden (gul) och spolen (orange) eftersom det tycks vara här det är bränt. Jag har en diodtestare på min Fluke som visar följande:

Gul diod: 0.539 ena hållet, OL andra hållet

Lila diod: 0.462 ena hållet, stigande men stannar på ca 1,6 till slut

Spolen har fem anslutningspunkter. Den i mitten verkar vara jord. Mäter jag mellan de övre eller undre paren får jag ett par Ohm medan om jag mäter diagonalen så blir det k eller M Ohm.

Någon som har någon tanke om hur jag kan testa vilka komponenter som kan vara fel?
övre vänstra hörnet i kvadraten ser lödningen skum ut
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kondensatorn ser jäst ut på toppen, så den bör bytas
 
Nej, toppen av kondensatorn ser ok ut, skulle jag säga. Det kan vara bildens kvalitet som spökar.

Bifogar större bild på kretskortets baksida. Lite av sotet är borta pga att jag pillat på kortet. Det är ju riktigt att det brända är på den sidan men det är sot även på andra sidan, runt själva spolen och gulmarkerad diod.

Går det att säga något utifrån denna bild?
 
  • Ett grönt kretskort synligt inuti en öppen vit hushållsapparat, eventuellt en tvättmaskin eller diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Har du kollat efter kallödningar? Ena benet på gulmärkt diod ser mysko ut pga sot på ovansida kort.
 
A
V vitaudi skrev:
Nej, toppen av kondensatorn ser ok ut, skulle jag säga. Det kan vara bildens kvalitet som spökar.

Bifogar större bild på kretskortets baksida. Lite av sotet är borta pga att jag pillat på kortet. Det är ju riktigt att det brända är på den sidan men det är sot även på andra sidan, runt själva spolen och gulmarkerad diod.

Går det att säga något utifrån denna bild?
du läser inte svaren?
 
electroluxaren skrev:
du läser inte svaren?
Jodå, @electroluxaren, jag läser alla svar men eftersom jag är dåligt skolad i kretskort tyckte jag de spred lite.

Men det verkar som att summeringen blir att jag löder om den gulmarkerade dioden och i vart fall den övre vänstra lödningen på spolen till att börja med men att det inte är någon idé att byta ut själva komponenterna?

Kan inte se tecken på kallödning någonstans.
 
Ser inget som är bränt, däremot skulle jag kolla kolborstarna på motorn, för det ser mer ut som det svarta är koldamm som kretskortet har dragit till sig.
Den brända lukten kan ju komma från motorn.
 
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
Jo det måste komma från annan plats. Just det området har högst spänning i maskin. Dvs switchdelen till DC matning. Då jag noterade chip id i bild plus Google på datablad.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ser inget som är bränt, däremot skulle jag kolla kolborstarna på motorn, för det ser mer ut som det svarta är koldamm som kretskortet har dragit till sig.
Den brända lukten kan ju komma från motorn.
Fan, där kanske du fann något. Jag bytte kolstiften på den någon eller några månader innan den började lukta bränt…

Och ja, det blir ju jäkla sotigt inuti en tvättmaskin med stift. Får kolla när jag kommer hem om det är som så att hållaren till kretskortet har en öppning i sig där man ser sotet på kortet. Det skulle ju isf tyda på att sotet kommer från stiften.

Jag får kolla på stiften också när jag kommer hem. Har inte alls kopplat samman dessa med lukten. De byttes efter att maskinen knastrat (elektriskt) mycket vid drift och slutligen slutat fungera. Jag tog loss de gamla som var helt slut och bytte till nya och efter det fungerade den utan problem … tills det började lukta bränt.
 
Kollektorn tar stryk om man kör för länge med dåliga kol, inte sällan är det slutet för motorn.
 
Det är, rent generellt, svårt att identifiera orsaken till eventuella fel på kretskort.
Även om någon komponent ser skum ut så kan felet bero på något annat, och att just den komponenten fick ta smällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 166136
  • Laddar…
Maskin från 2008 är det bara byta ut.

Hade det varit 2018 så kanske...

Finns folk som inte gör annat än producerar nytt skräp som håller under 5åriga garantin.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kollektorn tar stryk om man kör för länge med dåliga kol, inte sällan är det slutet för motorn.
Har plockat ned motorn och stiften. Ser inga tecken på fel, kolstiften ser fina ut och motorn luktar inte bränt. Men den brända lukten kanske bara existerar i samband med drift?

Det är ju generellt sotigt inne i maskinen. Finns ingen öppning i hållaren för kretskortet som skulle förklara varför det är mer sot på det specifika området på kretskortet; kanske är det spolen och kolets magnetiska egenskaper som gjort att det ansamlats där.

Hittar inget specifikt att åtgärda. Det kanske är som @Pligg85 skriver - att det är dags att skrota den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.