Har en liten "skrubb" som jag vill göra något annat med. Men undrar om det är rimligt att flytta elcentralen och det runtomkring.

Har badrummet till vänster i bilden, och skulle vilja expandera badrummet och utnyttja detta utrymme då det är i det mindre laget idag.

Schematisk ritning av en våningsplanslayout med markerade utrymmen: toalett/dusch, teknikrum och skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett förråd med hyllor, elektrisk fördelningsenhet, galgar och köksredskap. Tomt, ordnat, upplyst utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjaaa. Det är väl ett relativt stort jobb. Beror också på hur långt du skall flytta den.

Bakom elcentralen kommer det i princip ut ett rör per säkring i väggen, ser ut som ca 20. Alla de rören måste skarvas i väggen och dras till den nya platsen. Sedan måste man byta trådarna som går i rören idag, till längre som når den nya platsen. Just trådbytet är en mindre insats.

Sedan har du en huvudledning på väggen med en box som ev. innehåller säkringar. Allt det där måste flyttas, huvudledningen måste troligen skarvas någonstans utanför det här rummet, mätartavlan flyttas.

En grov gissning 40 - 70 000 för det rena eljobbet. Om väggarna är öppna till den nya platsen, och förbredelser med håltagning i reglar och annat som är i vägen för rördragningen är gjort.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det kommer att kosta en hel del.

För det första så går stigaren från lägenheten under upp till dig samt fortsätter upp till lägenheten över dig.
Dessa behöver dras om, de vill (får?) du inte ha i badrummet.

Den är typ alla gruppledning ut från din gruppcentral infällda i väggen, de behöver antingen dras om eller skarvas.

Varje skarv ska vara åtkommlig (kan sitta innanför en domonterbar lucka/skiva.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tommty
Lägenhet?

Isåfall blir det jobbigare då du har stigar-rören där som försörjer dig och våningarna ovanför. BRF'er brukar inte vilja göra det.

Om det är villa så går det, men brukar blir dyrt då nätägaren behöver flytta inkommande EL och mätarskåp (detta sätts på utsidan idag).

För att sedan ska en elektriker komma och dra om/förlänga alla kablar till nu placering. Då det är även tänkt att ha som våtutrymme så behöver en hel del förflyttas.
 
Bra, jag insåg inte att detta nog är i ett flerfamilshus. Då är det väldigt tveksamt om stigarledningen går att flytta överhuvudtaget, utan att börja riva i grannlägenheterna.
 
Tack för svaren!

Det intressanta är att jag har hittat bilder från en lägenhet ovanför mig, med i stort sätt samma planlösning. Men där har de byggt ut badrummet som jag tänkt. Tänker då att dem måste ha flyttat dessa saker.

Hittar dock inga bilder på vart det kan ha flyttats.

Ska man fråga föreningen hur den lägenheten löst det?
 
Som man kan se på bilden så går stigaren utanpåliggande genom lägenheten, det innebär att både rummet under och över blir inblandade och det innebär stora kostnader samt besvär för dom både under och över. Det skulle nog bli årets dyraste golvyta, dessutom måste det finnas en lämplig yta för grejerna efter flyttningen.
 
E elmont skrev:
Som man kan se på bilden så går stigaren utanpåliggande genom lägenheten, det innebär att både rummet under och över blir inblandade och det innebär stora kostnader samt besvär för dom både under och över. Det skulle nog bli årets dyraste golvyta, dessutom måste det finnas en lämplig yta för grejerna efter flyttningen.
Låter som att jag är lite naiv när det kommer till sånt här arbete. Trodde ändå att det kunde gå någorlunda. Men bra att man lär sig!
 
gurkmeja101 gurkmeja101 skrev:
Tack för svaren!

Det intressanta är att jag har hittat bilder från en lägenhet ovanför mig, med i stort sätt samma planlösning. Men där har de byggt ut badrummet som jag tänkt. Tänker då att dem måste ha flyttat dessa saker.

Hittar dock inga bilder på vart det kan ha flyttats.

Ska man fråga föreningen hur den lägenheten löst det?
den lägenheten kanske är överst i huset? Då påverkas ingen annan och det blir ju lite "enklare" iallafall......
 
Finns det en lösning där man kan ha kvar skåpet i badrummet?
 
Det kan eventuellt gå att bygga badrumsväggen 1-2 dm utanför befintliga väggen och låta stigaren & fördelarlådan vara kvar, samt sätta en inspektionslucka framför fördelarlådan. Men man behöver nog sätta ett grovt rör runt stigaren så att den går att byta i framtiden.

Men då gäller det att inte dusch/badkar kommer för nära luckan.


Jag kan vara ute å cykla rejält både elregelmässigt och våtrumsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.