Jag har legat sömnlös många nätter nu och grubblat över hur vi ska isolera taket på vår övervåning. Vi bor i ett hus byggt sent 1800/tidigt 1900. Huset genomgick en större renovering tidigt 80-tal och det gjordes en stor tillbyggnad av huset. Det är övervåningen vi renoverar nu och det är öppet upp till nock.

I "nya" delen av huset har vi inte tänkt ta bort befintligt tak utan bara gipsa över befintligt. Vad jag kan se så är det en fuktspärr närmst pärlsponten och glasfiberisolering innanför det. Oklart hur det ser ut sedan...

I den äldre delen har vi tagit bort nuvarande innertak för att spara så mycket på höjden som möjligt. Vi bestämde att vi skulle byta ut all isolering. När vi rev bort isoleringen såg vi att den låg direkt mot råsponten. Det var alltså byggt enligt följande: råspont, isolering, läkt och pärlspont.

Har lagt x antal timmar/dygn senaste dagarna på att googla fram bästa sättet att isolera men blir inte klokare... frågorna är fortfarande många! Är luftspalt nödvändigt? Fuktspärr? Hur många mm isolering bör man ha?

Har fastnat för hunton träfiberisolering. Pratade med en försäljare ang. det och han sa att vi nödvändigtvis inte behövde en luftspalt. Stämmer det? Vi skulle isåfall ha råspont, träfiberisolering, ångbroms, läkt och gipsat tak. Fungerar det här? Taket ska bytas inom en väldigt snar framtid och vi lägger då rätt duk för den här typen av isolering utanpå råsponten. Huset är ju väldigt gammalt och har självdrag. Vi byter alla fönster på övervåningen isamband med renoveringen men har beställt luftspalt på alla fönster för att få en så bra ventilation invändigt som möjligt. Vi har ingen möjlighet att sätta in för ventilation i nock som jag läst att många har. Är heller inte så sugen på mögelstopper efter att ha läst mycket om dessa.

Sorry för rörigt inlägg. Men undrar bara hur ni andra med gamla hus gjort när ni isolerat taken :)
 
Jag har något av samma situation. Hur gjorde ni? Fick du något svar på din fråga?
 
sten.lundstrom sten.lundstrom skrev:
Jag har något av samma situation. Hur gjorde ni? Fick du något svar på din fråga?
Nej inte direkt. Men vi kom fram till att vi inte vågade inte köra utan luftspalt.

Så till slut satte vi luftspalt mot råsponten, isolerade med huntons träfiberisoleringsskivor 220mm, ångbroms, läkt och gipsat innertak.

Har gått ca. ett år sedan vi gjorde om och har fungerat bra både sommar och vinter.
 
Har ni ventilation i nock och takfot? Eller använder ni mögelstopp? Eller är luftspalten inte ventilerad?
 
sten.lundstrom sten.lundstrom skrev:
Har ni ventilation i nock och takfot? Eller använder ni mögelstopp? Eller är luftspalten inte ventilerad?
Ingen mögelstopper. Ventilation genom takfot och nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.