Hur använder man luftvärmepumpen bäst? Snålast?

Ska den vara igång hela tiden eller bara vid behov? Sätta på, stänga av flera gånger om dagen? hur drar den minst el?

Tycker redan det är kallt inomhus men hade inte räknat med att sätta på den redan nu. När är det vanligt att andra sätter igång den? Är den på hela tiden då på samma temperatur så den sköter sig själv eller sätter man på och stänger av lite då och då? Typ som en värmefläkt på vintern som man drar fram när de är som kallast.

Sen hur mycket drar den egentligen? Har aldrig använd den tidigare. Säg 20 grader inomhus. Vad det är nu vet jag inte men är 15 grader ute idag. Är det typ 1 kwh i timmen eller vad ska man räkna på? Något riktmärke vid 15+ 0 och -10???

Jag har verkligen ingen aning bara att jag är rädd för höga elräkningar. Kaminen är på gång och jag har ved så det räcker hela vintern. Köpte 3 kubik för 1500 plus de som låg innan.. kan gå ner till 15 grader inomhus om elen verkligen skjuter i höjden men fram till dess 20-18 grader

Utan luftvärmepump ligger min förbrukning på 10 kwh om dagen vill inte ha det uppe i 30 om dagen om jag sätter på de redan nu. Någon som vet på ett ungefär hur mycket extra kwh de blir redan idag om jag ställer in de på 20 grader
 
Sätt den på den temperatur du vill ha inne. För värme ska den stå på Heat, använd inte Auto-läget för då kan den börja kyla när du eldar i kamin. Vad den drar beror helt på hur stort hus du har och när det är byggt och isolerat och var i landet huset står. Man brukar säga att man kan minska sin elförbrukning med drygt 50% med en luftvärmepump men är man vedeldare så går det inte att räkna så alls tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sätt den på den temperatur du vill ha inne. För värme ska den stå på Heat, använd inte Auto-läget för då kan den börja kyla när du eldar i kamin. Vad den drar beror helt på hur stort hus du har och när det är byggt och isolerat och var i landet huset står.
Enplan på 100 m2 från 80 talet. Isolering vet jag inte riktig men södra Sverige
 
H Hammarspik skrev:
Tycker redan det är kallt inomhus men hade inte räknat med att sätta på den redan nu.
Då är tråden tvärt emot vad jag trodde. Det behövs ju fortfarande kylning igång... Värme går igång först i november eller december
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ok Ska försöka använda dina frågor per stycke och numrera dom :p

1. Snålast är absolut högsta fläkthastigheten du klarar av att lyssna på. Sitter den inte i TV-rummet, så ha den på högsta fläktvarvet. Det är mer energieffektivt än att höja 1 grad. Sen rikta den rätt ner i golvet. Då blir det bra snurr på luften.

2. Du nämner att du har kamin och kan elda. Att hålla på att stänga av den till och från under dygnet är ENBART lönsamt om du har timpris. Dvs kunna stänga av den när elen är dyr och övergå till att köra kamin men du förstår att det blir ett jäkla jobb.

3. Ha den inställd på samma temperatur och den kommer att lösa sig själv! Min är året om inställd på 21c. När den inte behöver värme övergår den till ett lågt vanligt fläktläge som drar noll och ingenting för att, vid behov typ nu när det är kallt ute, automatiskt övergå till att värma. Sen när det är 21c inomhus igen, så går den över till vanlig lågdrivande fläkt utan att värma.

Har 1 nivellsystem igång, mekanisk frånluft 2 fläktar och 2 kyl/frus och mitt hus drar 0.3kwh passivt. Just det. Har fasadbelysning överallt igång också hela nätterna. En LVP som inte värmer men är på drar verkligen 0.

4. Det är jättesvårt att säga hur mycket en LVP drar. Allt beror på vilken typ men jag har Toshiba värstingmodel för 200m2. När det är -10/-15 ute drar pumpen 1.8-2.2kwh kanske. Då är den inställd på 23c.
Är det 0-5c som det oftast är här ligger den runt 1kwh. Så ja den drar iväg väldigt snabbt så fort det blir kallt men på dom dagarna har du fördelen att kunna elda istället.


Vi är 2 i huset på 180m2 byggt 75. Visst vi har nya fönster osv men också då mekanisk frånluft som på papper uppfyller minsta kraven för luftflöde och vi gjorde av med 1500kwh i December. Resten av vintermånaderna brukar det ligga på 1000-1300 men då bor vi i södra Småland också. Då värms huset upp enbart med 1 LVP + 1 el-element uppe

Hoppas det hjälper


Edit: Har för fan inte på autoläget!!! Du kör på enbart värme/heat läget eller kyla/AC läget för sig. Kör du Auto kommer den kyla huset när du eldar eller kyla för att sedan värme det den har kylt osv.

kW per timme menar jag på allt. Ursäkta. Hade lite bråttom när jag skrev men ville svara :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om man då gissar på Jönköping så har Jönköping en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16 °C. Jag uppskattar att huset då behöver värmas med sammanlagt ca 5,5 kW för att hålla 20 °C inne. Om det är 15 °C ute behöver alltså huset värmas med ca 764 W. Oftast får man en mängd gratisvärme från kyl, frys och annan matlagning, diverse boxar, laddare och datorer och varje person avger ca 80 W värme. Om värmepumpen behöver ge t.ex. 500 W kommer den att gå på/av men i snitt dra runt 100 W eftersom COP är så hög när det är milt ute. När det är -15 °C blir COP bara runt 2 och värmepumpen drar alltså ca 2,75 kW i genomsnitt om ingen annan värme tillförs huset.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Enplan på 100 m2 från 80 talet. Isolering vet jag inte riktig men södra Sverige
Mellan tummen och pekfingret, 10 kwh/dygn vid +15 och 40 kwh/dygn vid noll grader.
 
Tomture61
Min senaste modifiering ang LLVP + braskamin (utfört 2022) Har testkört hela förra vintern och funkade förträffligt bra .
Stängt av golvvärmen i rummet där braskaminen står , eldar istället 3-6 brasor / dag .
I väggen mellan sagda rum och trapphuset där LLVP bor har jag monterat en fläkt .
Fläkten är en värmeförflyttare och har inbyggd termostat .
När LLVP känner av den varma luften så startar värmespridningen från den .
LLVP har en funktion för att kunna sprida värme från braskamin .
Elförbrukning 2021 = 13700 kwh
2022 = 12250 kwh
Lite missvisande , vinter 2023 är ej med men har sparat 2000 kwh vintern -22 / -23
Men mycket pyssel med eldning och ved .
 
Rickard.
S sjoelund skrev:
Värme går igång först i november eller december
Du stavade september fel ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min senaste modifiering ang LLVP + braskamin (utfört 2022) Har testkört hela förra vintern och funkade förträffligt bra .
Stängt av golvvärmen i rummet där braskaminen står , eldar istället 3-6 brasor / dag .
I väggen mellan sagda rum och trapphuset där LLVP bor har jag monterat en fläkt .
Fläkten är en värmeförflyttare och har inbyggd termostat .
När LLVP känner av den varma luften så startar värmespridningen från den .
LLVP har en funktion för att kunna sprida värme från braskamin .
Elförbrukning 2021 = 13700 kwh
2022 = 12250 kwh
Lite missvisande , vinter 2023 är ej med men har sparat 2000 kwh vintern -22 / -23
Men mycket pyssel med eldning och ved .
Jävlar va mycket 12-13000 om året. Själv låg jag på 5000 i förra huset. Dock bergvärme men ändå. Är kwh som räknas man vill ju betala så lite som möjligt
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mellan tummen och pekfingret, 10 kwh/dygn vid +15 och 40 kwh/dygn vid noll grader.
Låter jätte mycket 40 kwh vid 0 grader det är 1200 kwh i månaden. Hela min förra årsförbrukning i el med allt låg på 5000 kwh. Som mest 700 en kall vintermånad och då var det -15 många dagar
 
Tomture61
H Hammarspik skrev:
Jävlar va mycket 12-13000 om året. Själv låg jag på 5000 i förra huset. Dock bergvärme men ändå. Är kwh som räknas man vill ju betala så lite som möjligt
Finns ens minusgrader där ditt hus bor 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Låter jätte mycket 40 kwh vid 0 grader det är 1200 kwh i månaden. Hela min förra årsförbrukning i el med allt låg på 5000 kwh. Som mest 700 en kall vintermånad och då var det -15 många dagar
Ja då har du ju bra data att utgå ifrån! Det är då ett väldigt välisolerat hus du bor i. Förutsatt att du inte eldade en massa för då kom ju värmen därifrån.
 
Tomture61
H Hammarspik skrev:
Jävlar va mycket 12-13000 om året. Själv låg jag på 5000 i förra huset. Dock bergvärme men ändå. Är kwh som räknas man vill ju betala så lite som möjligt
Mitt hus bor lite längre norrut , är på 161 kvm / 2 våningar .
Huvuduppvärmningen står en IVT490 (FLVP) 15 år gammal .
Värmer även ett garage till 19-20 gr , 35 kvm , med en LLVP .
 
H Hammarspik skrev:
Jävlar va mycket 12-13000 om året. Själv låg jag på 5000 i förra huset. Dock bergvärme men ändå. Är kwh som räknas man vill ju betala så lite som möjligt
12-13 000 är väl en tämligen normal förbrukning? 5 000 kWh är det inte många som kommer ner i med ett bebott hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.