Sitter med fakturan från VVS-firman där jag handlade mitt material till badrumsavlopp. Baxnade en aning när jag såg slutsumman och vad pp-rören kostade. 75 mm PP-ht vill de ha 427 kronor per meter för och 50 mm kostade 247 kronor metern. Är verkligen dessa rör så dyra eller vågar man hoppas på att det blivit ett decimalfel? Ska ringa dem imorgon när de öppnar igen men det hade varit skönt att få en fingervisning redan nu.
 
lät som du nästan betalade för gjutjärn vanligt pp rör ca 1m 75 kostar ca:130-160kr m med 1muff och 50rör ca 100kr m
är det den gråa plasten eller fick du den dyra som är tystare och brandklassad?
 
39 kr respektive 30 kr på Rinkaby rör.
Liknande på Hornbach i Göteborg och det är ändå en fysisk butik som är välsorterad.

Antingen ett decimalfel eller en blåsning av en rörskojare.

Mvh
 
Tyvärr lär det vara just en blåsning av en rörskojare. Har ni inte avtalat något pris kan de sätta i princip vilket pris som helst, skäligt eller helt åt helvete oskäligt =/ Dock ska du klaga, har du tur är det en miss, har du otur får du se vad näbbar och klor kan resultera i...
 
Med tanke på deras service och att andra delar låg i en mer rimlig prisklass (om än dyrare än Rinkaby) så hoppas jag på decimalfel. Imorgon kommer facit.
 
Då så...
För det första hade jag förhastat mig när jag läste fakturan. 427 spänn var för två meter, inte en som jag först sa. Däremot är det det priset som gäller då det är "klass 1" rör. Tydligen det enda man får använda vid ingjutning och det enda som de säljer. Var ju inte tal om ingjutning i mitt fall så hint om att rören var svindyra kunde ju varit på sin plats. Sätts upp på kontot för dyrköpta erfarenheter.

Var hittar man info om olika klasser och vad är "Nordisk kvalitet" som man hittar hos din-vvs.se?
 
joflopp skrev:
Var hittar man info om olika klasser och vad är "Nordisk kvalitet" som man hittar hos din-vvs.se?
"Nordisk kvalite" har jag också hört... ;)
Jag gissar att klimatet ändras radikalt strax norr om Hamburg, men söder om Malmö. Går man efter standard, dvs får röret gjutas in och tåla frost, ska det stå DIN EN 1451-1 på det. En symbol med snöflinga brukar också finnas. Står det "BD" kan röret användas både inom och utomhus (samt gjutas in). Enbart "B" betyder att röret inte får användas utomhus eller i mark, tror jag.

Sedan finns det hållfasthetsklassning, som t ex SN8 och SN12, som anger minimikrav på 8 kN/m2 resp. 12 kN/m2. Inte relevant för vanliga småhusbyggare. Så här skriver bl a poloplast.com på sidan 7:

2.4.1 RINGSTYVHET
POLO-ECO finns i 2 styvhetsklasser (SN8
och SN12).SN8 garanterar genom hög
ringstyvhet utomordentlig säkerhet för
närmast alla behov. När extraordinära krav
ställs finns även SN12 att tillgå."


Beträffande hantverkare som fakturerar för det i särklass dyraste alternativet - Det är inte första och sista gången de insinuerar att om man inte väljer det dyraste alternativet så kommer huset att falla samman med dunder och brak. Men det är klart, de gör väl större förtjänst på materialet då, och ingen kommer att kunna ifrågasätta materialets kvalité.

För övrigt hittar du priser på Uponors HTP-rör hos K-Rauta:
RÖR HTP DIM 50X2000MM UOR, 119,00:-
RÖR HTP DIM. 75X1000MM UOR, 109,00:-
 
isolde skrev:
För övrigt hittar du priser på Uponors HTP-rör hos K-Rauta:
RÖR HTP DIM 50X2000MM UOR, 119,00:-
RÖR HTP DIM. 75X1000MM UOR, 109,00:-
Vilket är exakt samma rör som Rinkaby tar i runda slängar hälften för =)
 
Kan man gjuta in Rinkabys HT-rör?
 
Svar från Rinkaby Rör:
"Klassningen är den högsta och den går att använda till ingjutning, vi har antingen Uponor eller Pipelife."

Vilket innebär att jag i realiteten betalade runt 350 spänn i onödan per rör om två meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.