Hej!

Har köpt ett hus från 67 som inte har gjorts några större saker med utom underhåll sedan dess.

Vår plan är att renovera rum för rum och börjar därmed barnrummen som är i ena ända av huset.

Då planen är att riva de innerväggar som idag är där barnrummen kommer bli och göra varsit större rum till dom vilket gör att det från börjar blir ett stort rum på 36kvm innan vi slår upp en vägg i mitten så funderar jag nu på (som jag tänkte skippa från början) att om man kanske ska passa på riva ner innertaket (som idag är gipsskivor) och byta ut ångspärren(om det finns någon) för sedan sätta gles, dra kabel för spottar sen gipsa och göra slätt innertak istället.

Då är mina frågor:
- Jag antar att man bör flytta/ta bort den isolering som ligger över det aktuella innertaket när det är dags för byta plasten, och därmed kan det vara en bra idé att man även tilläggsisolerar när man ändå är där? Alt lägger helt ny isolering?

- Då planen inte är att riva bort gipsen på ytterväggarna så funderar jag på hur man ska göra med plasten i taket? Bästa är väll såklart att den går ihop med väggplasten men hur gör man om man inte ska riva och gipsa om väggarna?

- Då det skall sättas spottar i taket ,sätter sånna som är godkända att sätta rätt i isolering, så antar jag det egentligen bara är att dra el under plasten och borra försiktigt sen när de ska borras hål i gipsen för spottarna? Eller bör man sätta några lådor ändå?

Tack!
 
Hej. Några frågor, är det en våning ovanför eller kallvind? Sitter det verkligen plast i tak och väggar idag? Vad har ni för ventilation? Vad ska det ”nya” större rummet användas till?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Några frågor, är det en våning ovanför eller kallvind? Sitter det verkligen plast i tak och väggar idag? Vad har ni för ventilation? Vad ska det ”nya” större rummet användas till?
Det är kallvind idag
Osäker på om det sitter plast i väggar och tak.
Självdragsventilation
De nya rummen kommer bli barnens sovrum.


Är det bästa helt enkelt att riva ner all gips på tak och väggar och se till så det sitter plast alt plasta in tak och väggar samt sätta in ventiler ?
 
Rör inte tak och konstruktionen om vinden är i bra skick idag, onödigt jobb skulle jag säga. Ventiler ska finnas i väggar eller fönsterkarmar i sovrum och v-rum. Infällda spotlights i sovrum är lite överkurs också om du frågar mig...
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rör inte tak och konstruktionen om vinden är i bra skick idag, onödigt jobb skulle jag säga. Ventiler ska finnas i väggar eller fönsterkarmar i sovrum och v-rum. Infällda spotlights i sovrum är lite överkurs också om du frågar mig...
Förstår vad du tänker.
Enligt energideklaration jag fått på huset rekommenderar besiktningsmannen att man tilläggsisolerar vinden.

Takspottar kan ses som överkurs för många men vi värderar det högre så vi trivs med det, det ger bra ljus när man behöver det samt ger ett modernt intryck.
 
Hur tjockt med isolering ligger det på vinden idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tjockt med isolering ligger det på vinden idag?
Har inte vart uppe på vinden pga hade skadat knäet vid visningen så litade på besiktningen att vinden vart bra.
Jag vet inte hur tjock isolering det är men när jag pratade med besiktningsmannen så rekommenderade han att tilläggsisolera så gissar det inte är allt för tjock isolering
 
Vad du än gör. Sabba inte tätskiktet mot vinden
Speciellt om du ska isolera mera.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad du än gör. Sabba inte tätskiktet mot vinden
Speciellt om du ska isolera mera.
Det är därför vi funderar på om man ska borra försiktigt och sätta spottar i befintligt tak eller om man helt enkelt skall riva ner och lägga ny plast å gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.