Kan man koppla ett Typ 1/2 överspänningsskydd till jordning i mark?
En närliggande potentialskena är kopplad till jordning i mark och jag tänker mig att den skenan bättre bör kunna ta hand om överspänning speciellt i samband med blixtnedslag.
I detta fallet är det ett TN-S system som går över till TN-C och ett skydd ska installeras strax efter fasadmätarskåpet (före någon central och brukare)..
 

Bästa svaret

Nej, normalt inte. Överspänningsskyddet ska skydda mot överspänningar mellan faser och mellan fas och N/PE/PEN. Detta för att skydda utrustning i huset.

Om du har en PUS-skena så är ju den förbunden med PE/PEN i den elcentral som finns i närheten, eller hur? Man ska då ansluta överspänningsskyddet mot PEN med korta ledningar.

Ett jordtag är optionellt med hänsyn till överspänningsskydd, men det är bra. Det som gäller då är att alla inkommande ledningar är jordade i samma punkt, helst i närheten av den elcentral där grovskyddet sitter. Man kan inte sätta ett överspänningsskydd mellan skyddsjord och moder jord.

Om skyddet ska sitta "på huvudledningen" mellan mätarskåp och första elcentral så är det ju dessa ledare som överspänningsskyddet ska kopplas in mellan. Jag antar du menar att TN-C i mätarskåpet går över till TN-S i denna huvudledning? Det innebär bara att ett fyrpoligt överspänningsskydd behövs.
 
Tack för svaret.
Tänkte inte riktigt på vad jag skrev angående TN-S till TN-C. Matningen till HC sker med en 5-ledare vars PE och N kopplas ihop till en punkt. Efter att du påpekat detta tog jag en titt i fasadmätarskåpet och kunde konstatera att matningen dit är med 4-ledare. Så det är TN-C som gäller hela vägen.
 
Om jag förstår dig rätt så har du en femledare där N och PE är sammankopplade i båda ändar, alltså även i elcentralen som matas? Du har alltså dubbla PEN-ledare. Det är egentligen ett fel, men kan vara motiverat med att du har utgående TN-C-ledningar från denna elcentral? Frågan är då om det ligger i planerna att byta dessa gamla ledningar så att TN-S kan användas från mätarskåpet?
 
Servisledningarna är inte jättegamla. Nya ledningar grävdes ner i hela byn efter Gudruns framfart och ett helt nytt fördelningsskåp sattes också upp därifrån det drogs en ny servis till fasadmätarskåpet omkr. år 2010. Installationen mellan fasadmätarskåp och huvudcentral är gjord av behörig elektriker.
Det är just detta som är tjusningen med detta fantastiska forum. Inte att man ska kunna själv-klåpa med installation utan att man ska kunna få fler än en (installatörens) förklaringar till varför en installation ser ut som den gör. Jag har all respekt för att man inte kan alla regler och normer inom sitt yrke. Men som beställare får man genom forumet en chans att ställa lite jobbiga frågor tillbaka till installatörer. Allt för att säkerställa en bra funktion och planering för framtiden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan tillägga att huvudcentralen är en äldre modell med porslinssäkringar. Kanske det har att göra med installatörens val av 5-ledarkabel?
 
Om jag skulle gissa så valde elektrikern kabeln först, och därefter, kanske först efter att den var klamrad o klar, insåg han/hon att den inte går att använda som TN-S.

Dubbla PEN-ledare (i bostadsinstallationer) har visserligen diskuterats livligt, men alltid landat i att det är formellt fel. Det största felet är dock färgmärkningen...en PEN-ledare ska vara grön och gul, inte blå. Man anser det därför tillåtet i gammal EKKJ med siffermärkta ledare... Det hävdas också att dubbla ledare, t.ex 6 mm², inte ger samma mekaniska hållfasthet som 1x10 mm².

Så i praktiken är det inget farligt som måste åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.