Har spacklat några golv under åren, både med fall och plana. Tycker aldrig det blir 100%…..

Nu skall jag spackla in golvvärme på en liten yta, 80x150cm och funderar på att först försöka lägga ut så gott jag kan, och sen vibbra med slagborr och vagnsbult. Funkar det eller andra tips?

/Larsa
 
T
Nej, trams, köp ett bra fabrikat av flytspackel och använd maxmängden vatten och häll ut skiten. På en sådan liten ytan kan inte ens en typ med tummen mitt i handen misslyckas.
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Piggroller gör det helt ok slätt.
 
Har köpt Finja 310 F ECO. Antar att det är ok fabrikat. Är på en ö i Stockholms skärgård och har ingen piggroller, så en sån blir svår att fram inom kort 😀 Var några år sen sist och kommer inte ihåg vad jag jag hade för fabrikat då. Men spackling och gjutning är inte min grej.

Men då maxar jag vattnet och försöker fördela så gott det går och håller tummarna det flyter ut som det skall….. Blockar er på byggahus om det blir dåligt 😂
 
Ta någon form av skrapa gärna lite bredare och gunga och dra ut spacklet med.
 
Åsa Lund
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta någon form av skrapa gärna lite bredare och gunga och dra ut spacklet med.
Eller en kratta?
 
T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Eller en kratta?
Haha....NEJ!😒
 
Du kan "gunga" ut det mer plant om det inte flyter. En hyvlad planka t.ex. går bra att använda men du får inte hålla på gegga runt för länge.

Jag skulle dela av ytan i två delar och köra den ena först (beroende på tjocklek). Räkna med att du hinner blanda två hinkar (om du är snabb, men blanda gärna båda parallellt så du kan hälla ut dem mer eller mindre samtidigt).

Om du klafsar runt för länge i flytspacklat kommer det att bli våder, och i värsta fall hål. Räkna med att du har mindre än 30 sekunder på dig efter du hällt ut det (lite beroende på sort)... och du ska absolut inte "vibra" eller röra runt i det efter du hällt ut det.

Helst av allt, häll ut och rör det inte mer!
 
T tank77 skrev:
Nej, trams, köp ett bra fabrikat av flytspackel och använd maxmängden vatten och häll ut skiten. På en sådan liten ytan kan inte ens en typ med tummen mitt i handen misslyckas.
Jorå, det går utmärkt.......
Renovering, betonggolv, träreglar, kablar, byggmaterial, oavslutat projekt, inomhus, källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag som normalt är händig duktig, snygg..... misslyckades....
/W
 
T
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jorå, det går utmärkt.......
[bild]
Jag som normalt är händig duktig, snygg..... misslyckades....
/W
Då har du för höga tankar om dig själv 😎
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Kramla
En sak som är viktig i sammanhanget är att vi som håller på med detta ser till att blanda en större mängd vid flytspacklingar.
Detta för att få på hela mängden inom så kort tid från start till mål, badrumsgolv blandar jag aldrig mindre än 4-5 säck åt gången för att det skal ha samma konsistens / flyta ihop bättre och ungefärlig likvärdig torktid på hela ytan.

//Kramla
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T
Kramla Kramla skrev:
En sak som är viktig i sammanhanget är att vi som håller på med detta ser till att blanda en större mängd vid flytspacklingar.
Detta för att få på hela mängden inom så kort tid från start till mål, badrumsgolv blandar jag aldrig mindre än 4-5 säck åt gången för att det skal ha samma konsistens / flyta ihop bättre och ungefärlig likvärdig torktid på hela ytan.

//Kramla
Personligen brukar jag bara blanda två hinkar åt gången, funkar bra förutom när det är 30 grader utomhus då kan det ibland hinna torka ifrån en.
 
Blandade 3 säckar i en stor murarbalja och hinkade in, Max vatten. Flöt ut bra som attan, lite läckage vid tröskeln men lyckades täta. Nu vänta och se, kanske riva av vid väggarna när man kan gå på det…
 
  • Installationsfas av golvvärme, tomma rör i betong, oavslutade väggar, arbetsområde, ej inrett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyjuten betonggolv i process, oslipade väggar, inomhus konstruktion, renovering pågår, skyddsplast vid kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.