K Krille1984 skrev:
Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
Uppföljning då.

Bytte till nya original spindelleder för ockerpriser, men som man kan se på bilderna så är det skillnad på dem i både längd och vinkel. Från vänster/uppifrån: ny original, gammal original, ny pirat (Kamoka).
Hjulen och ratten står rakt, så i slutändan är jag nöjd 😃

Besiktning 11/8 så kanske rent av hinner köra lite i sommar 😊
 
  • Två svarta metalliska bussningar på rutigt papper, placerade på träbord, med slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre kulledar, en ny och två slitna, på bord med rutat papper och öppen kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vilket var det andra fabrikatet som "kostade dubbelt så mycket"?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilket var det andra fabrikatet som "kostade dubbelt så mycket"?
Lemförder, köpte dem aldrig då de visade sig vara för korta också.
På de nya står det både Motorcraft och TRW, så mitt i allt är det samma som billigare varianter märkt endast TRW, men jag var lite less på att testa o chansa igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kanske inte riktigt passar i tråden men va fan. Är ju bilrelaterat. Vi har länge varit sugna på en husbil men det är ju jävulsk mycket pengar i dem. Dock har vi ju en Berlingo och efter lite klurande blev det såhär;

Bil med öppen baklucka, inbyggd träsäng, madrasser, ute, dagsljus, camping eller ombyggnad för övernattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil med öppen baklucka och inbyggd träkonstruktion, möjligtvis för camping eller transportändamål, utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil interiör modifierad med träplankor för att skapa plan yta, eventuellt för camping eller transportändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en hel del planer på vidarutveckling men vi ska prova den som den är nästa helg då det bär av till Mora.

Pris? 3500:- i material inkl. madrasser.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag vill nog säga att man inte vill ha utstickande centralstöd på en glidare heller. Inte om man kan köra på däckens ytterkanter. Det är så pass att man skrapar fotpinnarna eller plattorna då med :p

Sen tror jag inte att det är lämpligt att ha det på för tunga hojar. Men en lätt touring däremot.
Jag tror man ska vara försiktig med att generalisera här. Det finns säkert vissa modeller av centralstöd som på vissa modeller av mc tar i marken, så problemet är inte obefintligt - men att ett sådant stöd normalt, på de flesta mc, skulle vara ett problem vill jag påstå är fel/överdrivet.

Har haft centralstöd på alla tvåhjulingar jag haft och tycker det är väldigt praktisk både i garaget hemma och på stan när det ska stå stadigt.

På min adventurehoj tror jag väskorna tar i innan centralstödet gör det och innan dess tar fotpinnarna i och innan det händer får man verkligen ta i…..
 
Problem med Volvo V70 Diesel:
En sådan bil i familjen går hackigt de första 4-5 km när den är kall. Ägaren säger att det är glödstiften som trilskar. Men jag tycker att glödstiften har gjort sitt jobb så fort motorn snurrar, eller har jag fel? Vad kan det vara?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med att generalisera här. Det finns säkert vissa modeller av centralstöd som på vissa modeller av mc tar i marken, så problemet är inte obefintligt - men att ett sådant stöd normalt, på de flesta mc, skulle vara ett problem vill jag påstå är fel/överdrivet.

Har haft centralstöd på alla tvåhjulingar jag haft och tycker det är väldigt praktisk både i garaget hemma och på stan när det ska stå stadigt.

På min adventurehoj tror jag väskorna tar i innan centralstödet gör det och innan dess tar fotpinnarna i och innan det händer får man verkligen ta i…..
Kan bara tala från de jag kört.
- Suzuki fws, hade inget. Där hade de funkat för sina smala däck.
- Cbr 600f, hade och var sådär. Använde bara det när man ställde in den i garaget där det stod 4 hojar till.
- cbr 900RR hade aldrig funkat.
- VN 1100 nej det hade inte gått, på en sådan drar jag i fotplattorna och hade det varit pinnar hade stödt gått i.
- Dragstar 1100 nope
- En harley med jättekonstigt namn, hade funkat.


Så det är upp till hojen.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Problem med Volvo V70 Diesel:
En sådan bil i familjen går hackigt de första 4-5 km när den är kall. Ägaren säger att det är glödstiften som trilskar. Men jag tycker att glödstiften har gjort sitt jobb så fort motorn snurrar, eller har jag fel? Vad kan det vara?
Ägaren menar nog spridarna skulle jag tro.
Här finns det mer expertis i ämnet: jagrullar.se
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Kan bara tala från de jag kört.
- Suzuki fws, hade inget. Där hade de funkat för sina smala däck.
- Cbr 600f, hade och var sådär. Använde bara det när man ställde in den i garaget där det stod 4 hojar till.
- cbr 900RR hade aldrig funkat.
- VN 1100 nej det hade inte gått, på en sådan drar jag i fotplattorna och hade det varit pinnar hade stödt gått i.
- Dragstar 1100 nope
- En harley med jättekonstigt namn, hade funkat.


Så det är upp till hojen.
Har du stöd på cykeln också? 🤓
 
R Rkarlsson skrev:
På tal om besiktningar. Ska besikta skåpbilen senast på måndag.
-Dekra 679 kr
- Besikta 729kr
- carspect 729kr

Vad hände egentligen =) Min räknas som lätt lastbil.
Vanlig personbil tycker jag inte är dyrt, och det finns gott om tider.
Bilprovningen:
Biljetterbjudanden med avgångstider, destinationer och rabatterade priser i svenska kronor (kr). Online bokningssystem eller app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
@Dilato:

Bokningsschema, olika tider, priser i kronor, resor till Kramfors, vecka 33, år 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på de stora förbättringar som bilbesiktarväsendet genomgått sedan avregleringen tycker jag besiktningen har blivit otroligt mycket billigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Vilka förbättringar är det? Ingen som helst skillnad nu mot när jag besiktigade bilar på 1980-talet i Skåne. De gör varken mer eller mindre förutom OBD-tillkopplingen. Enda som hänt vid avregleringen är att det blivit mer än dubbelt så dyrt där jag bor.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]
Tre tågtider till Kramfors listade, alla kostar 539 kronor med rabatterat pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du missat är att om man registrerar sig som kund får man rabatterbjudanden, vanligtvis 100 kronor rabatt på personbilsbesiktning. 😎
 
Fotografen Fotografen skrev:
Med tanke på de stora förbättringar som bilbesiktarväsendet genomgått sedan avregleringen tycker jag besiktningen har blivit otroligt mycket billigare.
Utveckla det gärna, det är dyrare men det finns alltid en tid någonstans att klämma in bilen. Bokar aldrig i förtid och besiktar själv sista veckan innan körförbud nu när man flyttar fram beskattningen hela tiden på de sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.