Vi ska byta vår altandörr och centrera den i öppningen. Dörren är aluminiumklädd och lite bredare än befintlig.
Vi vill ha släta täckbrädor som den till höger på bilden, tycker vi just nu i alla fall…
Problemet är att den verkar inte finnas bredare än 195mm, vilket blir lite i underkant för att tillräckligt överlapp.

Hur hade ni gjort? Skarvat släta panelbrädor till önskad bredd, eller finns det något annat virke som är bättre. Kanske finns det en helt annan lösning som är snyggare, som vi inte tänkt på…
 
  • Trätrappa, tegel, blå dörr med fönster, reflektion av person och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jojje2001 skrev:
Vi ska byta vår altandörr och centrera den i öppningen. Dörren är aluminiumklädd och lite bredare än befintlig.
Vi vill ha släta täckbrädor som den till höger på bilden, tycker vi just nu i alla fall…
Problemet är att den verkar inte finnas bredare än 195mm, vilket blir lite i underkant för att tillräckligt överlapp.

Hur hade ni gjort? Skarvat släta panelbrädor till önskad bredd, eller finns det något annat virke som är bättre. Kanske finns det en helt annan lösning som är snyggare, som vi inte tänkt på…
Jorå vanliga släta panelbrädor finns i större dimensioner. T.ex. 220mm
 
T Tompafix skrev:
Jorå vanliga släta panelbrädor finns i större dimensioner. T.ex. 220mm
Verkligen? Jag har inte hittat bredare än 195 när jag var runt i bygghandeln.
Jag får nog ta en vända till då…
 
Dyrt som knark men det finns råplan upp till i alla fall 22x295, och du behöver snacka med rätt becknare och behöver fett med para.

22x220 langas av Beijer, XL-bygg mfl.
 
  • Gilla
  • Haha
jojje2001 och 1 till
  • Laddar…
J jojje2001 skrev:
Verkligen? Jag har inte hittat bredare än 195 när jag var runt i bygghandeln.
Jag får nog ta en vända till då…
Det är inte alla bygghandlare som har den i lager, då det är en lite ovanligare bredd. Men om du har en välsorterad så finns den. Du kanske får åka runt och kolla på flera.
 
  • Gilla
jojje2001
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Dyrt som knark men det finns råplan upp till i alla fall 22x295, och du behöver snacka med rätt becknare och behöver fett med para.

22x220 langas av Beijer, XL-bygg mfl.
Jag får dra på solbrillor och lösskägg, och ta en ny runda bland plankskojarna då…
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det är inte alla bygghandlare som har den i lager, då det är en lite ovanligare bredd. Men om du har en välsorterad så finns den. Du kanske får åka runt och kolla på flera.
22x220 hade varit perfekt. Nästa regniga dag får spenderas bland virkeshandlarna här i Skåne.
 
J jojje2001 skrev:
22x220 hade varit perfekt. Nästa regniga dag får spenderas bland virkeshandlarna här i Skåne.
Beijer har 220 bredd
 
F fribygg skrev:
Beijer har 220 bredd
Jag har hittat den på deras hemsida, men den är inte köpbar varken online eller på nån ort i hela Sverige…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.