problemet i stort är ju att många delar inte finns hos alla eller inte alls ibland. Man hör ju det ibland på Biltema folk står och dividerar om att de fått fel bromsbelägg tex. kanske bara finns en sort i katalogen och man tror att det bara finns dem. Sen kanske det finns 2 till som inte ens Biltema saluför.........och inte ens personalen begriper bättre........
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nä det är alltid lite detektivarbete. Fick fel bromsklossar en gång till min yaris också trots den inte är så jäkla gammal.
 
S Stefan1972 skrev:
finns ingen sida som kan ersätta kunnig reservdelspersonal. Särskilt inte autodoc och liknande som kan klumpa ihop många modeller i en sökning. Därför hjälper sällan regnummer alla gånger. En del tror att det är 100% men det är det inte på långa vägar. Finns många grejer inte ens chassinummer räcker till utan man måste titta vad man har på bilen.
Jag säljer själv reservdelar och jag utgår alltid från oe kataloger och sen krossar jag bara på reservdelsnumret.
På mina senaste bilar har det alltid blivit rätt om man sökt på VIN-numret för att se vilken dimension/variant på delen man ska ha. Dock finns det bättre sidor för såna sökningar än de billiga reservdelssidorna, så man får kolla detaljerna på ett ställe och beställa delarna på ett annat...
 
useless useless skrev:
På mina senaste bilar har det alltid blivit rätt om man sökt på VIN-numret för att se vilken dimension/variant på delen man ska ha. Dock finns det bättre sidor för såna sökningar än de billiga reservdelssidorna, så man får kolla detaljerna på ett ställe och beställa delarna på ett annat...
jo men det kräver ju lite kunskap ändå....Man ser ju på köp och sälj sidor massor med delar och särskilt från autodoc där det blir fel och de antagligen gett upp om retur av grejerna. Antar att det är en del i affärsiden...........
 
Visade nu sig att det förmodligen inte är nå fel på just tomgångsmotorn heller. Fick ett tips, kläm av vakuumslangen till bypassventilen till turbon. Då försvann ett ljud jag trodde kommit från bälterna där bak och varvtalet gick direkt ner. Så felet var alltså att membranet i turbons bypass ventil har gått sönder, via det kommer det in tjuvluft. Ska va ny ventil. Som tur är är den hundra ggr lättare att hitta.

Bilmotor med slangar, kablar, och en metallstång i fokus. Komplexitet, mekanik, underhållsarbetes inblick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
problemet i stort är ju att många delar inte finns hos alla eller inte alls ibland. Man hör ju det ibland på Biltema folk står och dividerar om att de fått fel bromsbelägg tex. kanske bara finns en sort i katalogen och man tror att det bara finns dem. Sen kanske det finns 2 till som inte ens Biltema saluför.........och inte ens personalen begriper bättre........
Det är underligt hur rätt delar ofta är möjliga att få fram bara man talar med rätt person. Vi hade en liten enmansreservdelsbutik i staden jag bodde i när jag var yngre som hittade alla möjliga delar till äldre och ovanliga bilar som andra firmor inte fick fram. Han var dessutom billigast i stan på reservdelar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Visade nu sig att det förmodligen inte är nå fel på just tomgångsmotorn heller. Fick ett tips, kläm av vakuumslangen till bypassventilen till turbon. Då försvann ett ljud jag trodde kommit från bälterna där bak och varvtalet gick direkt ner. Så felet var alltså att membranet i turbons bypass ventil har gått sönder, via det kommer det in tjuvluft. Ska va ny ventil. Som tur är är den hundra ggr lättare att hitta.

[bild]
Ett vanligt fel på boschventilerna. Det ska inte gå att blåsa eller suga i någon av anslutningarna.
 
N Niq skrev:
Det är underligt hur rätt delar ofta är möjliga att få fram bara man talar med rätt person. Vi hade en liten enmansreservdelsbutik i staden jag bodde i när jag var yngre som hittade alla möjliga delar till äldre och ovanliga bilar som andra firmor inte fick fram. Han var dessutom billigast i stan på reservdelar.
ja det är ju kunskapen det sitter i..........idag kan ju ingen göra nåt utan ett regnummer och inte ens det betyder nånting. Idag i butikerna är det ju (inget ont om dem) mest unga människor som bara är rena butiksbiträden typ och säljer det dom kan hitta i egna kataloger. Noll kunskap typ.........
 
Renault Zoe 2019.

Vet någon av den samlade kunskapen här, om man kan och hur man slår av autolåsningen av dörrarna? Låser sig själv, oftast...

Under färd verkar hålla in knappen ovanför radiodisplayen 5s fixa, men när man stannar, stänger av och kliver ur bilen?
Oftast står bilen i garaget och det är lite irriterande att komma ut för att för att göra nåt med bollen och behöva gå in och hämta nyckeln för att låsa upp. Likväl som det är småfrustrerande att inte själv ha kontroll när den låses och inte... 🤷
 
FredrikR FredrikR skrev:
Renault Zoe 2019.

Vet någon av den samlade kunskapen här, om man kan och hur man slår av autolåsningen av dörrarna? Låser sig själv, oftast...

Under färd verkar hålla in knappen ovanför radiodisplayen 5s fixa, men när man stannar, stänger av och kliver ur bilen?
Oftast står bilen i garaget och det är lite irriterande att komma ut för att för att göra nåt med bollen och behöva gå in och hämta nyckeln för att låsa upp. Likväl som det är småfrustrerande att inte själv ha kontroll när den låses och inte... 🤷
Lås och lås upp med fjärren istället för att låta den autolåsa. Då förblir den låst eller olåst även om du har eller går iväg med nyckeln. Iallafall på min Zoe.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Lås och lås upp med fjärren istället för att låta den autolåsa. Då förblir den låst eller olåst även om du har eller går iväg med nyckeln. Iallafall på min Zoe.
Aha, du menar att den börjar ta över när man sig av keyless funktionen?
Gissar frun använder den när hon låser upp den och sedan åker hem och kliver ur i garaget och slår igen dörren efter sig.

Ska testa, tack.🙏
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
ullberg
Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar då de i) fortfarande går bra i motor och drivlina även om åldern / miltalen börjat ta ut sin rätt ffa i form av rost ii) inte längre är värda något (men ändå funkar) och iii) ger mig vettig dragvikt eftersom jag inte fått arslet ur och ta BE.

Dessutom vill jag hellre än att sälja ge bort den till någon jag känner och har många vänner som börjar få barn i övningskörningsålder och letar nu efter lämplig kandidat som även i dagens tider vill ta manuellt körkort, har fått ett nej tack men har två kandidater kvar, och då kan jag lägga en semesterdag eller två på att fixa denna.

Idag var det frambromsarna som hade nedslag på rostiga skivor, en klassiker när bilen inte används. Eftersom jag kört tre 9-5: or i många 10k mil och ingen är köpt ny är detta inte första gången jag gör samma ingrepp - kunde två av tre åtdragningsmoment i huvudet, men det blir lätt kaos på infarten när jag drar igång, men blev glad av att plocka fram min uråldriga boschdragare som fick agera motoriserad stålborste.

Svart bil, utspridda verktyg, reservdelar på grusmark, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på bilverktyg och delar; hjul, skiftnycklar, lådor på grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inget att invända mot besiktningsmannens anmärkning, detta var mer än dags för byte:
Rostig, sliten bil bromsskiva på metallbänk, bakgrund med flaskor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mest förvånad att den gick igenom utan en kommentar förra året, men har som sagt knappt körts sen dess…

Nu är det bytt
Bil med öppen verktygslåda och verktyg utspridda på grusmark för bilreparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…och snart kommer delarna för andra anmärkningen och när den sen är besiktigad hoppas jag att någon av de andra kandidaterna är intresserad - en av dem överväger av att bli polis och hennes pappa påstod att man då inte får ha restriktion på automat - och om det kan hjälpa henne är detta en väldigt liten insats från min sida som jag skulle göra alla dagar i veckan!

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
vcx och 8 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar då de i) fortfarande går bra i motor och drivlina även om åldern / miltalen börjat ta ut sin rätt ffa i form av rost ii) inte längre är värda något (men ändå funkar) och iii) ger mig vettig dragvikt eftersom jag inte fått arslet ur och ta BE.

Dessutom vill jag hellre än att sälja ge bort den till någon jag känner och har många vänner som börjar få barn i övningskörningsålder och letar nu efter lämplig kandidat som även i dagens tider vill ta manuellt körkort, har fått ett nej tack men har två kandidater kvar, och då kan jag lägga en semesterdag eller två på att fixa denna.

Idag var det frambromsarna som hade nedslag på rostiga skivor, en klassiker när bilen inte används. Eftersom jag kört tre 9-5: or i många 10k mil och ingen är köpt ny är detta inte första gången jag gör samma ingrepp - kunde två av tre åtdragningsmoment i huvudet, men det blir lätt kaos på infarten när jag drar igång, men blev glad av att plocka fram min uråldriga boschdragare som fick agera motoriserad stålborste.

[bild]

[bild]

Jag har inget att invända mot besiktningsmannens anmärkning, detta var mer än dags för byte:
[bild]
mest förvånad att den gick igenom utan en kommentar förra året, men har som sagt knappt körts sen dess…

Nu är det bytt
[bild]
…och snart kommer delarna för andra anmärkningen och när den sen är besiktigad hoppas jag att någon av de andra kandidaterna är intresserad - en av dem överväger av att bli polis och hennes pappa påstod att man då inte får ha restriktion på automat - och om det kan hjälpa henne är detta en väldigt liten insats från min sida som jag skulle göra alla dagar i veckan!

/U
Vi är själva i körkortstider med äldsta dottern nyligen examinerad och nr 2 kliver upp på moppen om någon månad - har funderat en del på detta med auto vs manuell och kommer till slutsatsen att reglerna snart borde ändras så att det bara finns en behörighet. Det börjar ju bli svårt för folk att få tag i bilar att övningsköra i - kan ju inte vara så att man måste köpa en bil för att kunna ta ett vanligt körkort. Men vad vet jag…..

Vänligt av dig att tillhandahålla fordon iaf, vilken 18åring som helst borde också gå igång på en trimmad saabturbo…..
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar

/U
Gamla SAABar är ruskigt trevliga. Jag tycker de står sig bra i väghålling, komfort, ergonomi och även klimatanläggning och instrumentering. Trevligare än många "moderna" bilar faktiskt. Tyvärr har jag inte kvar nån saab eftersom jag fick ta över farsans gamla V70n som jag som SAAB-älskare inte riktigt uppskattat, men nu när bilen är gammal så ser jag att V70n är väldigt bra hopskruvad och inte verkar rosta alls - den är betydligt äldre än de 9-3or jag hade men ändå känns den mycket bättre. Men har några punkter att åtgärda jag också. Volvon agerar dragkroksbil och långfärdsbil sen vår "huvudbil" är en Zoe 41kWh.

Jämfört med de 5 nya VW jag kört senaste åren (som personalbilar, innan jag skaffade Zoeyn) så känns våra svenska bilar mycket bättre trots åldern.

Se till att SAABarna inte hamnar på skroten. Lär dem kolla oljan ofta! Det är T7ornas stora akilleshäl känns det som.
 
  • Gilla
  • Älska
pjgb och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag har var det dags för att fixa en av två besiktningsanärkningar på en av mina två gamla saab:ar som jag inte längre använder mer än sporadiskt men har kvar då de i) fortfarande går bra i motor och drivlina även om åldern / miltalen börjat ta ut sin rätt ffa i form av rost ii) inte längre är värda något (men ändå funkar) och iii) ger mig vettig dragvikt eftersom jag inte fått arslet ur och ta BE.

Dessutom vill jag hellre än att sälja ge bort den till någon jag känner och har många vänner som börjar få barn i övningskörningsålder och letar nu efter lämplig kandidat som även i dagens tider vill ta manuellt körkort, har fått ett nej tack men har två kandidater kvar, och då kan jag lägga en semesterdag eller två på att fixa denna.

Idag var det frambromsarna som hade nedslag på rostiga skivor, en klassiker när bilen inte används. Eftersom jag kört tre 9-5: or i många 10k mil och ingen är köpt ny är detta inte första gången jag gör samma ingrepp - kunde två av tre åtdragningsmoment i huvudet, men det blir lätt kaos på infarten när jag drar igång, men blev glad av att plocka fram min uråldriga boschdragare som fick agera motoriserad stålborste.

[bild]

[bild]

Jag har inget att invända mot besiktningsmannens anmärkning, detta var mer än dags för byte:
[bild]
mest förvånad att den gick igenom utan en kommentar förra året, men har som sagt knappt körts sen dess…

Nu är det bytt
[bild]
…och snart kommer delarna för andra anmärkningen och när den sen är besiktigad hoppas jag att någon av de andra kandidaterna är intresserad - en av dem överväger av att bli polis och hennes pappa påstod att man då inte får ha restriktion på automat - och om det kan hjälpa henne är detta en väldigt liten insats från min sida som jag skulle göra alla dagar i veckan!

/U
Kul att du nämner det.
Grannen gav nyligen bort sin 9 5 (med ett efternamn jag inte mins, det är inte Areo, utan nått annat) som han haft stående i 5 år sen han skaffade elbil, till en körkortsaspirant.
Skivorna såg ut som fan själv, men han var ute och hårdkörde en timme, sen gick den igenom besiktningen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.