Hej,
Tänkte kolla med alla experter här 😎
Vi tänkte att efter luftspalten sätta en oljehärdad masonite mellan takstolarna, sedan trycka upp isoleringen mellan och därefter sätta åldersbeständig byggfolie.
Är detta en ok lösning?

 
T T2 skrev:
Hej,
Tänkte kolla med alla experter här 😎
Vi tänkte att efter luftspalten sätta en oljehärdad masonite mellan takstolarna, sedan trycka upp isoleringen mellan och därefter sätta åldersbeständig byggfolie.
Är detta en ok lösning?

JA, tom ett väldigt vanligt byggsätt, kör på.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T T2 skrev:
Hej,
Tänkte kolla med alla experter här 😎
Vi tänkte att efter luftspalten sätta en oljehärdad masonite mellan takstolarna, sedan trycka upp isoleringen mellan och därefter sätta åldersbeständig byggfolie.
Är detta en ok lösning?

tänk på att såga masoniten 5-8 mm smalare än måttet mellan takstolarna
 
Kanon, tack för svaren och hur boarden ska sågas, räcker det med 3 mm eller ska man köra på 4.8 mm?
 
T T2 skrev:
Kanon, tack för svaren och hur boarden ska sågas, räcker det med 3 mm eller ska man köra på 4.8 mm?
räcker med 3,2 gärna ett läkte mitt i facket
 
T T2 skrev:
Vi tänkte att efter luftspalten sätta en oljehärdad masonite mellan takstolarna

Du behöver inte oljehärdad board till luftspalt, det räcker bra med vanlig board.
 
T tergo skrev:
räcker med 3,2 gärna ett läkte mitt i facket
Läkte mitt i facket?
 
F fribygg skrev:
Du behöver inte oljehärdad board till luftspalt, det räcker bra med vanlig board.
Ok, tack, ska glatta sidan vara uppåt mot luftspalten?
 
T T2 skrev:
Läkte mitt i facket?
om man vill ,masoniten kommer att hänga ner lite på mitten med tiden ,men inget större problem
det finns båda varianter med eller utan ,men skulle du sätta ett på mitten så var noga med att inte använda för långa skruv så du gör hål i pappen
 
T T2 skrev:
Ok, tack, ska glatta sidan vara uppåt mot luftspalten?
Det fungerar säkert, det handlar ju om en luftspalt och ingen altartavla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.