Hej!

Vi har precis byggt en thermopool och har fyllt upp med makadam mellan markvägg och poolvägg (ca 1 meter brett och 1 meter djupt). Byggarna lade aldrig någon platonmatta runt poolen - är detta ett problem?

Fick höra att man borde lägga en platonmatta runt poolen för att förhindra för stort tryck mot poolväggarna utifrån eller skada på frigoliten från stenen. Känns dock inte som att vatten är problemet då poolen står under mark på mestadels berggrund och dräneringsrör är nedlagda (vi har även ett större rör där man kan fira ner en pump)

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
K
Hur skulle platonmattan minska trycket menar du? Trycket lär vara densamma men platonmattan kan nog hindra att makadammen gör avtryck i cellplasten. Annars är ju platonmattans funktion att ventilera och leda bort fukt..
 
K kniv skrev:
Hur skulle platonmattan minska trycket menar du? Trycket lär vara densamma men platonmattan kan nog hindra att makadammen gör avtryck i cellplasten. Annars är ju platonmattans funktion att ventilera och leda bort fukt..
Precis min fråga också. Förstår inte varför det skulle ha någon effekt. Och vad gäller potentiell skada från vatten så förstår jag inte heller vitsen med platonmatta eftersom väggarna är av frigolit.

Jag står helt enkelt i valet av att gräva upp allt makadam och lägga in en platonmatta som jag inte förstår poängen med eller låta allt vara och bespara mig leda och värk
 
K
Du skrev ju att du fått höra av någon annan, du måste ju då fråga den personen om varför.
 
K kniv skrev:
Du skrev ju att du fått höra av någon annan, du måste ju då fråga den personen om varför.
Absolut och svaret var att minska trycket. Jag ville bara se om detta är skitsnack (det förekommer ju inte alltför sällan som ni vet) eller om det faktiskt finns en bra anledning att lägga en platonmatta
 
K
Varför skulle en platonmatta minska trycket?
 
K
Stommen består ju av betong så det är enbart att makadammen kan göra små skador på cellplasten. Men vad skulle dessa små skador i så fall ha för negativ inverkan på poolens funktion? Knappast värmeförluster som är särskilt mätbara. Och om det är syftet så lär ju en tjockare geotextilduk funka lika bra, alternativt att lägga ytterligare 50mm cellplast eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.