makhno_ makhno_ skrev:
Verkligen inte där jag bor. Folk i gemen är snarare oroliga över att området utarmas och blir allt mer medelklass vitt och homogent. De som har råd att köpa de större bostadsrätterna och hyra de nyproducerade lägenheterna är alla likadana. Det gör att området tappar sin stadsmässighet och blir oattraktivt för de som gillar att bo i städer. I ärlighetens namn är det redan ganska långt gånget.
Det här känns väl som ett uttalande som signalerar att man har rätt värderingar och god ekonomi. För den som verkligen vill uppleva mer blandade och mindre vita områden är det väl bara att flytta till ett sådant?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Det här känns väl som ett uttalande som signalerar att man har rätt värderingar och god ekonomi. För den som verkligen vill uppleva mer blandade och mindre vita områden är det väl bara att flytta till ett sådant?
Har bott i Sthlm i över 40år och det är första gången jag hör någon resonera som han.
De flesta drömmer sannolikt inte om att bo i ett multikulti område.
 
Att få vill bo i hyreskasernerna i något invandrarområde tror jag vi är överens om, det var nog inte mångas förstahandsval ens när det inte var en majoritet invandrare i de områdena. Men det hör nog inte till tråden eg.? Den handlar ju om att för få villor/radhus byggs nära städerna. Tråden verkar inte riktigt komma fram till något mer än artikeln? Att det byggs för lite villor/radhus sett till efterfrågan i stadsnära lägen stod ju redan i artikeln. Klart att de som inte får plats flyttar längre från stan, annars får de ju bo på gatan. Men det är ju inga dramatiska förändringar av befolkningen som sker, alla "gamla" hus finns ju kvar. Nyproduktionen varje år står väl för <1% av alla bostäder. Det är alltså denna procent som till större del skulle bli villor/radhus nära städerna än vad som är fallet idag.

Att Stockholm skulle "dräneras" på barnfamiljer utan betydande kapital låter ju också konstigt om efterfrågan på hus nära stan är mycket större än utbudet. Men att denna demografiska grupp inte växer så fort som den skulle göra om det fanns obegränsat med familjebostäder kan man kanske sträcka sig till?
 
P Pin skrev:
Om jag kunde köpa en bra tomt för 2 till 4 miljoner skulle jag slå till direkt. Då är det inte ens närförort, utan snarare förort. En tomt bredvid såldes för 4 MSEK och då är den liten och bergig. Lite större och bättre hamnar över 5 MSEK.
Utbudet är mikroskopiskt på villatomter. Den mark som finns tillgänglig i området kommer att bebyggas med BR och HR.

Några villor med 20 min promenad till city existerar inte här, det skulle ta mig 3 timmar att gå in till city, och då finns det villaförorter på dubbla avståndet mot vad jag har...
jag bor som sagt i en av de större men inte de tre största så skillnaden är givetvis ännu värre hos dig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi är en familj med två unga avkommor. Sålde våra 60kvm i Björkhagen och letar efter 100kvm + i allt (villa, lägenhet, rådhus, brf eller privat) som passar våra behov och åtminstone har några anständiga attribut. Men wow - kan vi hitta något som inte går för absurda pengar i ett ok område? Vi har tappat på 7 budkrig nu (en villa, 3 rådhus, en lägenhet, ett parhus). Alla har gått minst + 500,00 SEK. Så naturligtvis tänker vi på födelsemoderns hemland, snarare än ett område som inte markerar några rutor förutom närhet till staden. Jag känner till fem andra familjer i exakt samma situation. Bara att säga som ett exempel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Unikt namn
K Kallens skrev:
alla "gamla" hus finns ju kvar.
I min närhet (stockholmsförort) köps äldre hus loss av exploatörer för att bygga brf getton.
Tråkig utveckling tycker jag, men det sker som tur är inte i någon enorm omfattning ännu.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
I min närhet (stockholmsförort) köps äldre hus loss av exploatörer för att bygga brf getton.
Tråkig utveckling tycker jag, men det sker som tur är inte i någon enorm omfattning ännu.
Precis vad kommuner strävar efter, en mer "blandad" bebyggelse. Och med det vill man eftersträva att folk bor mer blandat.
I Huddinge har det byggts billiga bostadsrätts-parhus i många villaområden. De som flyttar in är i medeltal inte av den lugna harmoniska sorten. 150m från mig har det byggts ett 20tal likadana budget-parhus som bostandsrätt.
Och det är i princip bara därifrån det skriks, tutas, gapas, vrålar förbi bilar, spelas hög musik etc.
De som planerar borde ju inse vad det får för konsekvenser för hela området. Det sänker området och efter ett gäng år bor bara "Den sorten" kvar till 90%.
 
  • Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Tomtpriserna har skenat iväg till galna nivåer. När vi köpte huset strax utanför Sthlm för 10år sedan så kostade en liten tomt ca 2mille i samma område. Huset vi köpte kostade strax under 4 mille. I dag är huset värt ca 6 mille och liknade tomter får för 4mille. Så 100% ökning för tomt och 50% ökning för hus med tomt. Galet… kommunerna har tjänat multum på markförsäljningar, men nu är den inkomstkällan borta och räntan på lånen typ 4 ggr högre, räkna med högre kommunal skatt framöver
 
C Crank skrev:
Tomtpriserna har skenat iväg till galna nivåer. När vi köpte huset strax utanför Sthlm för 10år sedan så kostade en liten tomt ca 2mille i samma område. Huset vi köpte kostade strax under 4 mille. I dag är huset värt ca 6 mille och liknade tomter får för 4mille. Så 100% ökning för tomt och 50% ökning för hus med tomt. Galet… kommunerna har tjänat multum på markförsäljningar, men nu är den inkomstkällan borta och räntan på lånen typ 4 ggr högre, räkna med högre kommunal skatt framöver
Siffrorna stämmer ungefär med vad jag har sett runt om mig.
Brist ger uppgång. Frågan är bara vad man gör åt det.

Massor av folk i min bekantskapskrets flyttar till typ Trosa, åkerberga, Knivsta etc och pendlar och jobbar en del hemifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.