Där vi har sommarstugan finns en gemensam gårdspump som börjar bli i behov av renovering (åtminstone fotplatta, hävstång och pumphuvud).
På godset står på ena sidan "AHG" (August Hansson Gjuteri) och på andra "15" vilket jag gissar är modellen (nummer 12 verkar det i.a.f. finnas en vanlig modell som heter).
Jag har försökt leta runt på nätet, men det är ganska sparsmakat med info om och reservdelar till just denna pump.
Är det någon som vet om den är lika som någon annan eller var man kan få tag på delar till den så skulle jag vara tacksam. 🙂
 
  • Rostig, grönmålad metallstolpe med emblem, utomhus, närbild, dagsljus, suddig bakgrund med sten och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön och brunrostig brandpost mot gröna växter i bakgrunden. Spindelnät synliga. Sliten och gammal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Kontakta Lejionpump- [länk] och fråga
Tack!
Jag provar där.
 
Jag har en likadan som jag också försökt hitta delar till. Det är främst en läderpackning som är helt upptorkad. Jag har funderat på att kontakta en läderfirma för att se om de kan göra dem. Jag har provat att göra dem själv med en läderbit men det blev inget bra den är skålformat och ska täta mekaniskt i pumpningen. Röret ner har jag ersatt med en slang och satt dit en ny backventil.
 
Är det konstaterat att delar från tolvan inte passar? Annars finns ju sådana här och var, en rinkaby
 
R reez skrev:
Är det konstaterat att delar från tolvan inte passar? Annars finns ju sådana här och var, en rinkaby
Nej tyvärr så passar i stort sett inga delar med 12:an. 15 har större diameter mm.
 
Jag har haft kontakt med Mikael på Leijonpumpen, men han kände inte till denna modell.
Så för min del ska jag jaga vidare ett tag till, men troligtvis kommer det sluta med att det inhandlas en nytillverkad pump...
(Har en 12'a i närheten som jag jämfört lite med vad gäller delar ovan mark och som skrivet tidigare, så passar inte delar från 12'an på 15 (möjligtvis hävstången)...
 
AHG15
 
  • En faktura på svenska för reservdelar till en gårdspump, från företaget med adress och kontaktuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart stålrör med handtag och krokföremål på gräs. Verkar vara konstruktion för speciellt ändamål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T The Hammer skrev:
AHG15
Om jag fattar rätt så har du bytt ut kannstång, komplett cylinder med kanna och röret ner till cylindern till en 12-pump och monterar på en 15-pump!?
 
P Permau skrev:
Om jag fattar rätt så har du bytt ut kannstång, komplett cylinder med kanna och röret ner till cylindern till en 12-pump och monterar på en 15-pump!?
Delarna till en EMS gårdspump passade rakt på min AHG15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.