Jag har en Panasonic luftvärmepump, köpt för ca 3 år sen. Jag har inte modellnumret i huvudet, men kan kolla upp det om det underlättar.

För några veckor sen kom jag hem till ett ovanligt varmt hus och såg att luftvärmepumpen var avstängd med en blinkande timer-lampa. Efter lite googlingar så fick jag fram att det tydde på ett fel och att man kunde få fram en felkod, vilket jag även gjorde. Jag kommer ihåg att felkoden var 99, men inser nu att det finns både H99 och F99. Vilken av dom det var är jag osäker på. Hur som helst så lät jag den vara avstängd ett tag, gjorde rent alla filter (det behövdes...) och testade sen att starta den och plötsligt fungerade allt som vanligt.

Igår var det dags igen, den la av med blinkande timer-lampa och felkoden var åter igen 99 (F eller H vet jag inte). Jag gjorde som sist, stängde av den en stund och drog sen igång den och allt fungerade som vanligt. Men frågan är om den inte är lite klen med kylan.

Så, vad kan kan man göra åt det här?

Felkoderna det kan handla om:
H99: Indoor operating unit freeze protection
F99: Outdoor direct current (DC) peak detection
 
Har du tur är det givaren i innedelen. På de gamla var det en dykgivare för frysskydd/värmestart och en lufttempsgivare med gemensam kontakt.
 
E Emanuel01 skrev:
Har du tur är det givaren i innedelen. På de gamla var det en dykgivare för frysskydd/värmestart och en lufttempsgivare med gemensam kontakt.
Vad innebär det, är det något jag enkelt byter själv eller är det en garantiåtgärd?
 
Nu hände det igen och den här gången kollade jag upp bokstaven på koden också.
Felet den larmar för är: H99 Indoor operating unit freeze protection

https://www.manualslib.com/manual/802469/Panasonic-Cs-Re18jke.html?page=65

Det verkar som att den behöver rengöras. Jag har självklart gjort rent dom löstagbara filtren men dom var knappt smutsiga ändå. Vad mer kan jag göra?
 
Men lameller och fläktblad lär väl va skitiga?
 
G golfgreen skrev:
Vad innebär det, är det något jag enkelt byter själv eller är det en garantiåtgärd?
Borde ju kunna gå på garanti om du har de kvar. Men lätt att byta.
 
A
kan vara växelventil eller köldmedlesbrist oxå
har du garanti så ta den
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men lameller och fläktblad lär väl va skitiga?
Lamellerna tycker jag inte ser speciellt skitiga ut. men fläktbladen är det ja. Men hur kommer jag åt att göra rent dom?
 
A
G golfgreen skrev:
Lamellerna tycker jag inte ser speciellt skitiga ut. men fläktbladen är det ja. Men hur kommer jag åt att göra rent dom?
Bäst blir det om du tar ut fläkttrumman och diskar den, annars får du efter bästa förmåga komma åt med borste i befintlig installation

fast skitig fläkttrumma har inget med dina felkoder att göra, om den inte är helt täppt
 
electroluxaren skrev:
Bäst blir det om du tar ut fläkttrumman och diskar den, annars får du efter bästa förmåga komma åt med borste i befintlig installation

fast skitig fläkttrumma har inget med dina felkoder att göra, om den inte är helt täppt
Om inte fläkten kan "få iväg" den kalla luften effektivt, borde inte det betyda att pumpen blir kall och varnar?

Hur som helst har jag försökt öppna den. Jag hittar 2 skruvar under två plastlock på undersidan, men ingenting händer av att skruva bort dom. Är det något mer man måste göra?
 
A
G golfgreen skrev:
Om inte fläkten kan "få iväg" den kalla luften effektivt, borde inte det betyda att pumpen blir kall och varnar?

Hur som helst har jag försökt öppna den. Jag hittar 2 skruvar under två plastlock på undersidan, men ingenting händer av att skruva bort dom. Är det något mer man måste göra?
För att varna krävs att fläkt trumman är nästan helt täpt, lägg gärna upp bild.
Kåpan har nog 4-5 skruvar sen är det ytterligare 10-15st för att lossa fläkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.