Vattenutkastaren har börjat läcka lite smått, såhär ser det ut på insidan där det mindre vita röret till vänster är det som leder ut till vattenutkastaren på utsidan.
Väggmonterade rör och ventiler, potentiell gasanslutning, ojämn färg på vägg, kabelkanaler längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det läcker från själva vattenutkastaren så jag tänkte byta hela, däremot undrar jag om den lilla ventilen som sitter innan röret (vänster om röda ventilen på bilden), är en avstängningsventil? Ska man byta den också när man ändå håller på? Tips på hur man kan göra det enkelt, hur hade ni gjort?

Stort tack på förhand!
 
Ser ut som en backventil, sitter där för att hindra att "skitigt" vatten från trädgårdsslangar osv sugs tillbaka till dricksvattnet. Om du vill byta den eller inte beror på skicket. Köper du en ny utkastare har den troligen backventil inbyggd. Jag hade satt en särskild avstängningsventil för utkastaren på insidan när man ändå håller på, får man problem med utkastaren slipper man ha avstängt i hela huset, rörmokare brukar vara dåliga på detta av någon anledning.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Nu är bilden tagen en bit ifrån så det är svårt att se vad det är.
Men jag tippar på att det är en backventil, eller eventuellt vacuumventil.

Många vattenutkastare har idag inbyggd backventil.

Med tanke på att det inte finns någon vattenmätarkonsoll samt att det är gamla ventiler på bägge sidor om vattenmätaren så hade jag bytt ut bägge ventilerna samt monterat vattenmätarkonsoll samt backventil i anslutning till konsollen.

Många VA-nätsägare ställer krav på det ovanstående när mätaren byts.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Spännande, då vet jag vad som måste göras. Stort tack till er båda!
 
H
Inom snar framtid så kommer du måsta montera en vattenmätarekonsol.
Passa på att göra det när du ändå är igång.
Be vattenbolaget stänga av inkommande i gatan så du kan ta bort dom gamla kranarna så blir det rätt å riktigt på en gång.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med!

Montera en korrekt vattenmätarkonsol, det är en bra grund att stå på. Samt så är det inget du kommer kunna undvika i framtiden.

Sen så tror jag också det är en backventil du har till din äldre vattenutkastare.
Den finns med inbyggt i alla "moderna" frostfria varianter.

Men montera en separat kulventil (fullflödes) till din utkastare. Det är bra att kunna stänga av den separat från husets matning. 👍
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.