Är huset byggt med liggande timmer? Jag tycker det verkar så. Det är nog läge för en ordentlig inspektion av syllstocken så den inte har börjat röta. Har betonggrunden kommit dit senare, känns inte original. Det går inte att avsluta panelen som det är gjort nu. Antingen en vattbräda där väloljat ändträ stumt möter vattbrädan eller en plåt med droppbleck över grunden där det finns en tum luftspalt imellan ändträ och plåt. Jag förstår om du inte vill lägga panelen över grunden då takutsrånget blir för litet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
strumpa strumpa skrev:
Bilder på gaveln med rötskador nedtill
Förbered dig på syllbyte också.
Skulle bli förvånad om delar utav den inte är rötskadade.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lite svar och tankar kring kommentarer om vidare renovering. Som jag sa inledningsvis ligger detta projekt inte högst i prio. Just nu ligger "huvudbyggnaden" först.

Virket tråden handlade om är dessutom nysågat och jag har ägnat eftermiddagen åt att ströa upp virket för torkning. Lär nog inte användas innan nästa år.

Gaveln vätter åt nordost och har dåligt med solsken på sig. Antagligen är det därför just den är rötad. Övriga sidor har inte detta problem trots "betonggrunden". Kollar man ser man att det inte riktigt är en betonggrund utan man har gjutit in tidigare stengrund. Så åtminstone knutar står fortfarande på granit. Men betongproblemet finns såklart kvar längs sidorna.

Under panelen finns dessutom en ca centimetertjock skiva typ tretex som nog fungerat som en tvättsvamp.

Som någon redan listat ut är det inte aktuellt att flytta ut panelen. Det skulle helt enkelt inte se klokt ut. Men det kan nog bli en plåtskoning och kanske en horisontell "offerbräda" längst ned.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.