DennisCA DennisCA skrev:
Finland verkar i överlag mera rent och mindre klottrat och vandaliserat. Men sånt hör ihop med inkomstklyftorna och sverige har mycket större sådana, Finland påminner mera om Sverige på 80 talet politiskt och ekonomiskt, även om det går åt ett visst håll här också speciellt med senaste valet, man kan säga vi är 10-20 år efter men på samma väg.
Det handlar över huvud taget inte om inkomstklyftor. Det är så enkelt som en kulturfråga och upprättad respekt för medmänniskor/allmänna saker, ordning och vilket individurval vi har. Med mycket människor som förflyttar sig blir det ett visst filter på urvalet av individer.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det handlar över huvud taget inte om inkomstklyftor. Det är så enkelt som en kulturfråga och upprättad respekt för medmänniskor/allmänna saker, ordning och vilket individurval vi har. Med mycket människor som förflyttar sig blir det ett visst filter på urvalet av individer.
Ser man här så är det en blandning av kultur ekonomi. Detta året verkar vi ha fått en ekonomiklyfta i byn, där dessa utbölingar bor så ser det för jävligt ut och det drabbar det offentliga med.
Vissa år har det varit kulturellt och då är det vandalisering, klotter och stölder som varit.

Fast vi har en liiten del kulturproblem med nu, dock ungar med föräldrar som inte syns till. Jag bara väntar på att få en smocka då jag vågat säga till ungjävlarna :)
 
  • Ledsen
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ser man här så är det en blandning av kultur ekonomi. Detta året verkar vi ha fått en ekonomiklyfta i byn, där dessa utbölingar bor så ser det för jävligt ut och det drabbar det offentliga med.
Vissa år har det varit kulturellt och då är det vandalisering, klotter och stölder som varit.

Fast vi har en liiten del kulturproblem med nu, dock ungar med föräldrar som inte syns till. Jag bara väntar på att få en smocka då jag vågat säga till ungjävlarna :)
Ekonomin är mer ett symptom av kulturen. Oavsett är det tråkigt, jag vill ha tillvaron ren och hel
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ekonomin är mer ett symptom av kulturen. Oavsett är det tråkigt, jag vill ha tillvaron ren och hel
Men svensk kultur har ju aldrig förr varit att ha orent runt sig? Eller det är Malmökultur och Helsingborgkultur att man har orent ? De är sådant folk som flyttar hit :(
 
fgo fgo skrev:
Verkar inte vara helt lätt att få tag på i Svedala.
Svedala är en kommun i Skåne. Menar du Sverige så skriv det. 😉
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Borttaget, tillbaka till bilar istället. Denna såg jag på skansen:

Klassisk svart Volvo-bil parkerad, personer i bakgrunden, utomhus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 4 till
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
En polare köpte en billigare alukylare men allt från kina är inte bra :cool: . Först var den skev och det var 20mm i hörnet när den låg plant.
Dessutom var det en mindre kylare i lådan än måtten på hemsidan så det stämde heller inte.
[bild]
Kan ju nämna att denna "kvalitetsprodukten" såldes av Speeding Performance Parts
i Borås och att pengarna återbetalades med en ursäkt 14 dagar efter returen efter
påminnelse. Otroligt att de skickar ut sån skit till kunderna. Dessutom stämde inte
måtten på hemsidan och kylaren var mindre än den beskrivna 👎👎👎

Istället köptes en alukylare hos Forspeed i Mellerud , suverän service och kylaren såg
mkt fin ut och passade fint i bilen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Borttaget, tillbaka till bilar istället. Denna såg jag på skansen:

[bild]
Wow , en jordkällare som de kallas.
 
Skrev tidigare här om min Botian där motorn skar ihop.
Detta ledde till att @ullberg här på forumet skänkte mig en likadan han haft stående länge, men tidigare varit välanvänd.
Tyvärr tog jag inget kort innan, men motorn gick knappt att se av all ingrodd smuts. Efter säkerställt att inget är trasigt så motorn skulle fyllas med vatten, tvättades den med descaler (syratvätt) och högtryck, resultatet blev över förväntan 🙂
Nu ska den renoverade förgasaren från andra mopeden flyttas över, så får vi se om motorn går.
Om så är fallet flyttar jag över hela motorpaketet till min tidigare. Resten av moppen är utom all räddning, ena fästet i ramen som håller motorn har rostat av, framgaffeln tokslut.
Men moppen jag har sen tidigare är riktigt fin.
Så nu håller vi tummarna att motorn funkar.
Närbild på motorcykels motor och ram med fokus på förgasaren och elektriska komponenter. Slitage och smuts synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 10 till
  • Laddar…
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Det där verkar ju gå vägen, så mycket bättre att några delar kommer till användning än att jag hade fått skrota den, troligen efter att den stått ytterligare 5-10 år i vägen i en bod…

Även om den principiellt var gratis kom @Isakare med en stor rostfri plåt som förhoppningsvis ska bli ”dekorationsröret” till vår köksfläkt som inte haft något samt lite andra rostfritt ”hardware” som jag ägnade morgonen åt att sortera (och tydligen fotografera 90 grader snett)

Skruvar, muttrar och verktyg ordnade på ett bord bredvid datorutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för det, kommer direkt få användning för ett par av maskinskruvarna när jag gör om instrumentpanelen och elen på båten!

/U
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
 
  • Ledsen
pjgb
  • Laddar…
Bytte luftfilter, det var nog dags då man tittar på de gamla...
Bilens luftfilter på en blå kartongförpackning med vit bakgrund, eventuellt för byte eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
Var det inte billigare och enklare att justera längden?
 
K Krille1984 skrev:
Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
Vad kostar en hjulinställning hos er? Jag betala 600 kr, så beroende på hur billiga de andra lederna var så hade man ju sparat på det hos mig :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.