richardtenggren
Fotografen Fotografen skrev:
Är det ingen som tvättar en bil med svamp längre, och bilshampo i en hink?
Jo, men skönt att kunna göra en snabbtvätt emellanåt :)
Har dock gått över till tvätthandske :)
Tokslut Tokslut skrev:
Arcticlean har produkter som jag gillar, men har inte provat deras foamsmet, kanske kan vara nått?

[länk]
Jag skrev ju att jag har det, tror jag har 5 L-dunk, körde dock inte det igår, men har för mig det inte var revolutionerande ändå, ska ge det en ny chans sen :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skrev ju att jag har det, tror jag har 5 L-dunk, körde dock inte det igår, men har för mig det inte var revolutionerande ändå, ska ge det en ny chans sen :)
Jag slutade tydligen läsa efter King Carthur...
 
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det ingen som tvättar en bil med svamp längre, och bilshampo i en hink?
Jo ibland. 👍 men bilar tvättas nog bara 5-6ggr/år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det ingen som tvättar en bil med svamp längre, och bilshampo i en hink?
Absolut, kanske var 3-4:e gång.
Skummar oftast, med KC skum från Autodude men har även testat Biltemas några gånger och tycker det funkar helt ok.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
OK...själv kör jag borstfri automat, är det saltsäsong spolar jag ur skrymslena med slangen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det ingen som tvättar en bil med svamp längre, och bilshampo i en hink?
Om du menar endast svamp och schampo ur hink direkt på smutsig bil så, nej absolut inte. Alltid lämplig avfettning och högtryck först så bilen är ”ren” innan svampen tas fram….
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Kört ca 1100km nu med Mazda 6an, roadtrip Vasa-Åbo-Mariehamn-Stockholm-Umeå-Vasa igen. Var borta en vecka. Hade gärna tagit Saaben men tyckte det var en risk, behöver göra mera service på den innan man kör nån längre trip. Kanske nästa år. I stockholm hamnade vi på TV4 nyheterna också när vi var på skansen i fredags, frågade oss om inflationen. Kanske nån sett oss.

Söker en lasthållare åt saaben så kan man få med allt som behövs, tror det blir att campa nästa år, en såndär krommad helkorgs modell, inte bara takräcken. Fast vi kommer hålla oss till endast Åland då, trevligaste stället. Men mazdan körde hela vägen utan problem eller klagan, bara å tanka tre gånger.

Nu har jag 490kr kvar i kontanter i fickan, ni kan inte överge kontanterna i Sverige för helvete. Utlänningar kan inte använda swish ens om vi vill juh. Superjobbigt. Också alla toaletter man måste betala för, har fasiken inte sett en betal-toa i finland på 10 år...Ville skita utanför dörren i ren ilska.

Såhär ser lasthållaren/takkorgen/räcket ut, om nån vet av en som passar en 900, men jag har ett helt år att hitta en:
Metallisk skoställ på betonggolv inne, tom, ljus i bakgrunden, skuggor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd bil med silverfärgat takräcke, parkerad framför byggnad, reflektioner på glänsande motorhuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du menar endast svamp och schampo ur hink direkt på smutsig bil så, nej absolut inte. Alltid lämplig avfettning och högtryck först så bilen är ”ren” innan svampen tas fram….
Ja man får ju spola av den först.
Men jag är tveksam till att högtryck är så bra alla gånger, känns som om man trycker in skit i småskrymslen. Tycker bättre om en rejäl slang med rejält flöde och hyfsat "vattenledningstryck".
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag 490kr kvar i kontanter i fickan, ni kan inte överge kontanterna i Sverige för helvete. Utlänningar kan inte använda swish ens om vi vill juh. Superjobbigt.
Jag kan bara hålla med. Detta f-bannade swschande är ett skit, bara en onöda som nån hittat på (för att få ytterligare en möjlighet till övervakning?)!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja man får ju spola av den först.
Men jag är tveksam till att högtryck är så bra alla gånger, känns som om man trycker in skit i småskrymslen. Tycker bättre om en rejäl slang med rejält flöde och hyfsat "vattenledningstryck".
Jag har aldrig haft problem med att vatten hamnar där det inte ska vara och jag blåser på rätt rejält med en trefas-tvätt.

Det blir för mycket fint grus kvar om man inte använder högtryck.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kört ca 1100km nu med Mazda 6an, roadtrip Vasa-Åbo-Mariehamn-Stockholm-Umeå-Vasa igen. Var borta en vecka. Hade gärna tagit Saaben men tyckte det var en risk, behöver göra mera service på den innan man kör nån längre trip. Kanske nästa år. I stockholm hamnade vi på TV4 nyheterna också när vi var på skansen i fredags, frågade oss om inflationen. Kanske nån sett oss.

Söker en lasthållare åt saaben så kan man få med allt som behövs, tror det blir att campa nästa år, en såndär krommad helkorgs modell, inte bara takräcken. Fast vi kommer hålla oss till endast Åland då, trevligaste stället. Men mazdan körde hela vägen utan problem eller klagan, bara å tanka tre gånger.

Nu har jag 490kr kvar i kontanter i fickan, ni kan inte överge kontanterna i Sverige för helvete. Utlänningar kan inte använda swish ens om vi vill juh. Superjobbigt. Också alla toaletter man måste betala för, har fasiken inte sett en betal-toa i finland på 10 år...Ville skita utanför dörren i ren ilska.

Såhär ser lasthållaren/takkorgen/räcket ut, om nån vet av en som passar en 900, men jag har ett helt år att hitta en:
[bild] [bild]
Vet inte hur det är i Finland, men i Sverige har vi ett stort antal personer som inte klarar av att använda en toalett, det är nog därför de tar betalt....tråkigt nog.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det ingen som tvättar en bil med svamp längre, och bilshampo i en hink?
Jo en gång i veckan. Har hink, och 1 svamp för bilen (byts ut ofta) och en handske för fälgarna. Gillar känslan med handsken när man ska smeka runt ekrarna.

Även en svamp för dörrar och baklucka som tvättas varje tvätt hemma. Borste kommer aldrig i närheten av min elbil medans skåpbilen blir aldrig tvättad (jo regnet)

Det enda självtvättarna duger till är att köpa för en tjuga på vintern och spola bort lite salt, annars kan de lägga ner reptvättarna. Automatvätt kör jag inte alls, inte ens nya pga att när jag hade polerat min förra bil och efter nån vecka tänkte att volvos nya tvätt sägs inte repa alls. Så kommer man ut på andra sidan med tvättrepor utav fan.

Så jag tvättar på min uppfart med avrinning i min egna gräsmatta.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vet inte hur det är i Finland, men i Sverige har vi ett stort antal personer som inte klarar av att använda en toalett, det är nog därför de tar betalt....tråkigt nog.
Vi har mycket grisar här.

Vi var på emporia i veckan, det är ju rätt nytt och så tänkte man. Toaletterna är ju bedrövliga, likadant på alla köpcenter. Och rastplatser som inte tar betalt går man inte in på om man inte verkligen har en bäver på gång.
Vidrigt alltså :p
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Finland verkar i överlag mera rent och mindre klottrat och vandaliserat. Men sånt hör ihop med inkomstklyftorna och sverige har mycket större sådana, Finland påminner mera om Sverige på 80 talet politiskt och ekonomiskt, även om det går åt ett visst håll här också speciellt med senaste valet, man kan säga vi är 10-20 år efter men på samma väg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Finland verkar i överlag mera rent och mindre klottrat och vandaliserat. Men sånt hör ihop med inkomstklyftorna och sverige har mycket större sådana, Finland påminner mera om Sverige på 80 talet politiskt och ekonomiskt, även om det går åt ett visst håll här också speciellt med senaste valet, man kan säga vi är 10-20 år efter men på samma väg.
Om inte Finland gör som Sverige och släpper allt löst så kommer Finland aldrig komma ifatt oss.

Det är så mycket offentligt som alltid var öppet förr som alltid är stängt nu pga vandalisering.

På vårt kulturhus så låste eller började de ta betalt för att det blev stadens knarkarkvart (de skjöt skiten där och lämnade kanyler)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.