Hej,

Har en lescha HM P 165 L som jag lyckats bränna motorn på. Eller jag tror det, efter att ha blandat betong ett par timmar så började lukta väldigt bränt och det rök en del från motorn. Stängde av och lät den vila ett tag. Startar man den nu så ”brummar den lite” men startar inte rotationen av sig själv, om jag däremot manuellt snurrar igång trumman så kör den på. Men har bara vågat köra så här några få minuter för att inte riskera fastna med en sats.

Någon som vet vad jag kan göra för att felsöka alt. Byta ut ? Jag har hittat nya motorer från polen men de kostar typ 2500kr, då kan jag lika gärna köpa någon annan begagnad.

Detta är min första tombola så tar tacksamt emot förslag.
 
  • Orange betongblandare, stativ, hjul, svart motor, roterande trumma, byggutrustning, isolerad, ingen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur det är på den där men har bytt kondensator på båda pumparna i spabadet och då har det funkat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja det låter som du har blåst kondensatorn. kolla vad det står på den och köp en ny sådan. kostar bara en hundring eller så. du akn kanske kolla att lindningarna ej är trasiga.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vet inte hur det är på den där men har bytt kondensator på båda pumparna i spabadet och då har det funkat.
Låter som en bra väg att gå, vart letar man efter en ny kondensator ?
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
Ja det låter som du har blåst kondensatorn. kolla vad det står på den och köp en ny sådan. kostar bara en hundring eller så. du akn kanske kolla att lindningarna ej är trasiga.
Låter som en bra väg att gå, vart letar man efter en ny kondensator ?
 
Kolla vad det står på den gamla och sök en ny.
 
Känns som att den nått sitt bäst-före-datum 😂

Om någon vet en butik i Sthlm som kan ha en på hylla. Får gärna höra av sig, beställa hittar jag.
 
  • Närbild på en motor eller maskindel, med kladdigt svart material som ser ut som smörjmedel, mot suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller vit kondensator, märkt "CBB60", tekniska specifikationer synliga, möjlig elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns som att den nått sitt bäst-före-datum 😂

Om någon vet en butik i Sthlm som kan ha en på hylla. Får gärna höra av sig, beställa hittar jag.
Ja du har nog hittat felet 🙂
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Har en lika tombola, det luktade även från den , det blir varmt under kåpan och det med fläkten kyler inte riktigt, allt inbyggt. Kör nu utan plastkåpan och det går bra. I ditt fall bytt kondingen.
 
Har du tillgång till 3-fas? Det borde väl i så fall fungera utan kondensator?
 
Absolut inte 3-fas på en 1-fas-motor med hjälplindning!!! Helt olika motorer.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns som att den nått sitt bäst-före-datum 😂

Om någon vet en butik i Sthlm som kan ha en på hylla. Får gärna höra av sig, beställa hittar jag.
ELFA i Solna brukade alltid ha dessa i hyllan men det var länge sedan jag var där nu.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Absolut inte 3-fas på en 1-fas-motor med hjälplindning!!! Helt olika motorer.
Tack för snabbt svar/avfärdande! Jag kollade inte vad det var för motor, tänkte det var en trefas som gick på enfas med hjälp av kondensator.
 
J jonaserik skrev:
Har en lika tombola, det luktade även från den , det blir varmt under kåpan och det med fläkten kyler inte riktigt, allt inbyggt. Kör nu utan plastkåpan och det går bra. I ditt fall bytt kondingen.
Blir ju mycket vatten, är du inte orolig för att det ska sabba motorn ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.