B
J Josth skrev:
Vad jag vet jobbar en monoblock mot en tank med hög fast kondenseringstemperatur för att ge varmvatten och sedan kan man shunta ut värme från den tanken. En modern monoblock kan även jobba med värmekurva mot tanken eller direkt mot värmesystemet styrt av utetemperaturen men då blir temperaturen så låg att det inte går att få något varmvatten under nästan hela året förutom när det är som allra kallast och definitivt inte om man bara har golvvärme.
Nej det där är gammalt.

Det är inga konstigheter att ha ett monoblock med en växelventil som kopplar om för att producera varmvatten, vilket sker när varmvattenberedaren börjar svalna (extern tempsensor).

När den går inte gör varmvatten, så kör man mot radiatorkretsen med flytande kondensering ochvariabel framtemp. Ingen skillnad mot en vanlig vp.

Håller med fullständigt att fast kondensering mot tank är förkastligt för prestandan, så ska man aldrig bygga upp ett vp system.
 
I augusti skulle de komma från Panasonic och se vad man kan installera
 
Men enligt montören på Panasonic är det alltså en "Panasonic Aquarea Monoblock J 7kW High Performance Luft-vattenvärmepump" som man installerar med en tillhörande display som sätts på insidan huset där man gör alla inställningar. Verkar landa på totalt 70k med installation.
 
Intressant! Tyvärr har Panasonic sina tekniska manualer bara tillgängliga för installatörer som är medlem i Panasonic Pro-club så jag kan inte se hur styrningen kan byggas upp och konfigureras. Men ingår ett komplett styrsystem som bl.a. kan styra en växelventil och både varmvatten och värmeproduktion med de extra givare som krävs så är det toppenbra. Bättre än andra fabrikat av monoblock som jag sett.
 
Ja anledningen till att inte detta inte blivit en större grej är väl som nån sa, installatörerna vill byta ut Allt för det tjänar de mest på…

En montör sa ”ja du skjuter ju bara upp problemet med kanske 5 år och sen måste tanken också bytas”. Perfekt sa jag och då blev han lite purken…

En annan sa ”men om blixten slår ner så får du även byta tanken”. Jag sa att blixten har inte slagit ner i huset på 25 år så jag hoppas de dröjer 25 år till…

Ingen av argumenten gick hem hos mig men andra kunder kanske blir rädda och därmed byter allt …
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Min ytterdel är nu igång igen. Finns de någon som vet vad felkod H12 kan innebära men som nu är borta och ytterdelen fungerar nu som den ska igen. Om jag skruvar på ytterdelen, var ska jag kolla? Korrision osv?
 
En aning kryptiskt men så här står det om H12:

HIC fel utlöst efter 8 upprepade fel
<Diagnos>
• HIC skydd aktiverad bav onormal ström eller temperatur
• Blockering i köldmediekrets
• Stömavbrott orskad av åska eller blixtnedslag.
• Defekt HIC eller driftstörning på fläktmotor
• Defekt högtrycksvakt eller kretskort i värmepump.
• Luft eller smuts i radiatorvattnet som blockerar vattenflödet.
• Laddningspump (PUMP1) defekt eller blockerad.
• Defekt expansionsventil (HC1) i värmepump.
• Brist på vatten i radiatorkretsen.
• Felaktigheter i installationen.
 
Herregud så många olika orsaker.
Med vad tror ni? Felkoden kom när det var varmt ute, ca 25 grader nu är de regn och molningt och inga felkoder och ytterdelens fläkt går.
Var kan jag felsöka?
 
A
R Rolle85 skrev:
Herregud så många olika orsaker.
Med vad tror ni? Felkoden kom när det var varmt ute, ca 25 grader nu är de regn och molningt och inga felkoder och ytterdelens fläkt går.
Var kan jag felsöka?
Ett bland de vanligaste felen på dessa är igensatt plattvärmeväxlare i utedelen. så det kanske är läge att syra denna
 
Jag kan inte dessa men kan du guida vad det betyder med lekmanna förklaring :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.