Vi håller för fullt på och söker bygglov för ett Myresjöhus i Österåkers kommun.

Bla har vi sökt för att bygga garage 2 meter från grannens tomt. I helgen träffade vi på grannen och han bekräftade att han fått papper om att vi har sökt just detta. Han undrade då om han var tvungen att skicka in ett skriftligt medgivande om att han godkänner att vi bygger garaget som det är tänkt. Eller är det så att om han i n t e protesterar så är det i sig ett medgivande?

Någon här som vet? Han är alltså inte emot att vi bygger som vi tänkt :)
 
Här i Stockholm skickar stadsbyggnadskontoret ut handlingar till grannarna om ärendet kräver grannemedgivande, detta gör de oavsett om man redan själv fått in påskrifter från grannarna. På de papper som stadsbyggnadskontoret skickar ut så står det att man skall svara inom viss tid, har för mig 3 veckor. Det står också att om man inte svarar så får det ingen påverkan på ärendet. Man behöver alltså inte svara om man godkänner ärendet.

Däremot så är det ju bra om grannarna skickar in sitt medgivande, efterssom då kanske ärendet inte behöver ligga i 3 veckor och vänta på svar hos stadsbyggnadskontoret. Misstänker iofs att de bara samlar svaren på hög och låter ärendet ligga i 3 veckor även om alla grannar svarat.
 
ska själv till å bygga i österåker och pratade med byggnadskontoret om detta och svarar någon granne inte på intygandet
så räknas det som ett godkännande.
 
Om det rörde mig så skulle jag se till så att mina grannar lämnade skriftliga medgivanden. Ponera att grannen muntligen medger men sen ändrar sig och tom hävdar att han/hon inte fått nåt papper alls...konstigare saker har hänt har jag förstått efter att ha läst en del trådar här på forumet.
 
Grannemedgivande minskar/eliminerar risken för överklagande.
Kommunen vill ofta ha in detta så att inte deras bygglovsbeslut blir överklagat.
Du som bygger vil väl också vara garderad mot förseningar och trubbel som överklagande kan innebära.

Det är dock inget krav på att grannar skall skriva på.
Huvudsaken är att de informerats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.