Mina köksskåp står på fötter framtill och baktill. Bak står fötterna direkt på plattan men framfötterna står på parketten. Hur fixerar jag smartst skåpen om golvet skall bytas och framfötterna på skåpen behöver bort?
 
samovar
S Skittele skrev:
Mina köksskåp står på fötter framtill och baktill. Bak står fötterna direkt på plattan men framfötterna står på parketten. Hur fixerar jag smartst skåpen om golvet skall bytas och framfötterna på skåpen behöver bort?
Ska du ta bort framfötterna helt eller bara under tiden du byter golv? Man kan använda plankor som stöd under tiden du byter golvet.
 
samovar samovar skrev:
Ska du ta bort framfötterna helt eller bara under tiden du byter golv? Man kan använda plankor som stöd under tiden du byter golvet.
Bara under tiden golvet byts. Typ palla upp med regel tvärs skåpen eller temporära framfötter en bit längre in under varje skåp?
 
man kan skaffa 4-5 plastfötter som man sätter provisoriskt men man tar bort de ordinarie
 
samovar
Har du bild på hur det ser ut?
 
Framfötterna står på sista skivan på de flesta ställena, diskmaskin står åt vänster I bild så däråt ligger det in till väggen. Ser nu att det inte finns bakfötter överallt så på några ställen vilar skåpens bakkant mot ngt annat, kanske den spånskiva som syns t höger i bild. Funderingen gäller alltså framfötterna/fixering av skåp om golvet skall bytas.
 
  • Sängram underifrån, justerbara ben, laminatgolv, skruvade plywoodplattor, skymd vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
samovar
S Skittele skrev:
Framfötterna står på sista skivan på de flesta ställena, diskmaskin står åt vänster I bild så däråt ligger det in till väggen. Ser nu att det inte finns bakfötter överallt så på några ställen vilar skåpens bakkant mot ngt annat, kanske den spånskiva som syns t höger i bild. Funderingen gäller alltså framfötterna/fixering av skåp om golvet skall bytas.
Okej, är det Ikea kök så har de en skena som skåpen hänger på och då kan man ta bort frambenen utan stöd. Men om det inte finns en skena så hade jag bara skruvat på benen så skåpet höjs lite och lagt en regel som stöd på samma höjd som bakbenen. Borde gå att sedan skruva upp benen tillräckligt för att ta bort golvet utan att ta bort benen.
 
samovar samovar skrev:
Okej, är det Ikea kök så har de en skena som skåpen hänger på och då kan man ta bort frambenen utan stöd. Men om det inte finns en skena så hade jag bara skruvat på benen så skåpet höjs lite och lagt en regel som stöd på samma höjd som bakbenen. Borde gå att sedan skruva upp benen tillräckligt för att ta bort golvet utan att ta bort benen.
Nej, för det första så syns det ju tydligt på bilden att det sitter ben även i bakkant och skenans uppgift är att ersätta dessa. För det andra så lanserades skenan när Metod-serien kom, den fanns inte till de gamla Faktum-skåpen (bilden visar Faktum-fötter).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
med tanke på höjden på benen om det är ett ikea kök så är det ett faktum kök och ingen skena på väggen
skåpen till höger vilar spånplattan istället för ben
 
samovar
zarkov zarkov skrev:
Nej, för det första så syns det ju tydligt på bilden att det sitter ben även i bakkant och skenans uppgift är att ersätta dessa. För det andra så lanserades skenan när Metod-serien kom, den fanns inte till de gamla Faktum-skåpen (bilden visar Faktum-fötter).
Ok, då gav jag ett annat förslag. Har du några förslag på det ts efterfrågar?
 
Är stommar fr Ballingslöv. Vet inte om det är relevant men på skåpen ligger en bäbkskiva i vinkel (L-form på köket) och i bakkant på skivan möter den kakel. Det känns som skåpen är rätt "stumma" om jag försöker skruva på benen, har bara provat fram men gissar att de skulle vara samma lika baktill. Med tomma skåp borde det väl funka att palla upp lite utanför mitten medan man lägger golv eller tror ni det finns risk att de välter ner?
 
Du använder en multisåg typ fein och sågar som en fyrkant runt benen typ 4x4cm sen tar du bort omkringliggande golv och lägger det nya golvet
Många golvtillverkarna vill inte att kök står och vilar på golvet
 
E egge80 skrev:
Du använder en multisåg typ fein och sågar som en fyrkant runt benen typ 4x4cm sen tar du bort omkringliggande golv och lägger det nya golvet
Många golvtillverkarna vill inte att kök står och vilar på golvet
Den tanken har slagit mig men sockeln fäster på frambenen så det är inte mkt yta att spela på för att få skarven mellan nytt golv och den gamla golvklossen att vara precis under eller ännu hellre innanför sockeln, men kanske funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.