Hörnstolparna är skruvade i den plåtbeklädda syllen.

Fördelen med syllen är ju även att uterummet står på en "egen ö" och inget vatten kan läcka in.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H H Joakim skrev:
Hörnstolparna är skruvade i den plåtbeklädda syllen.

Fördelen med syllen är ju även att uterummet står på en "egen ö" och inget vatten kan läcka in.
Tack för tipsen!! 🙂

Har du några fler bilder?
 
R rsa skrev:
Tack för tipsen!! 🙂

Har du några fler bilder?
Varsågod
 
  • Träkonstruktion under uppbyggnad på däck, verktyg synliga, traditionellt hus i bakgrund, mulet väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion på däck under uppbyggnad, fuktigt väder, grå himmel, grönt gräs, stenmur, röd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck, halvfärdigt växthus, grå himmel, trädgårdsmöbler, grönt gräs, röda hus i bakgrunden, stenmur, dagsljus, molnigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrass med utemöbler och ett glasomgärdat växthus eller uterum, med röda hus i bakgrunden. Sunny day.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusutrymme med träterrass, uterum, möbler och grill; blommor och dekorativa kulor; avslappnad atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson och 10 till
  • Laddar…
Nissens
H H Joakim skrev:
Hörnstolparna är skruvade i den plåtbeklädda syllen.

Fördelen med syllen är ju även att uterummet står på en "egen ö" och inget vatten kan läcka in.
Hur skruvade du fast stolparna? Svårt att se det på bilderna.
Det kan bli stora krafter där när höststormarna kommer.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur skruvade du fast stolparna? Svårt att se det på bilderna.
Det kan bli stora krafter där när höststormarna kommer.
De är skråskruvade i syllen, ca 45 grader. Jag rekommenderar verkligen att du har en 2 tum 5 tum syll som byggnaden står på och inte bygger direkt på golvtrallen. Med syll står huset oaktat höststormar och rusk.
 
Nissens
H H Joakim skrev:
De är skråskruvade i syllen, ca 45 grader. Jag rekommenderar verkligen att du har en 2 tum 5 tum syll som byggnaden står på och inte bygger direkt på golvtrallen. Med syll står huset oaktat höststormar och rusk.
Ja, att ha något rejält att fästa i är viktigt. Att sätta det i trallen är en dålig idé.

Som gammal seglare vet jag vilka krafter det kan bli i starka vindar.

Jag kommer nog att fixa genomgående bultar i stolparna och motsvarande i stommen. Det är inte kul om grejorna drar iväg…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Som gammal seglare vet jag vilka krafter det kan bli i starka vindar.
Men Nissens, du kan väl inte vara gammal. Du ser ung och fräsch ut på bilden. ❤️
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
D Bubblebubb skrev:
Men Nissens, du kan väl inte vara gammal. Du ser ung och fräsch ut på bilden. ❤️
Tack så hemskt mycket! 🥰
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Jag gjorde liknande på vårt uterum, plåt runt hela och skruvade stolparna i reglarna. Gjorde även så att jag slog i gängstång som gjorde att den stod helt stilla medans vi reste allt och inga problem att det skulle flytta sig i sidled, sen skråskruva jag två i varje stolpe.
Arbetsplats utomhus med verktyg, mätinstrument, ritningar och elektriska komponenter på träyta vid konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålade träbalkar med blåa ändkåpor på en träpall, utomhus med verktygslåda, byggmaterial, gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H Joakim
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur skruvade du fast stolparna? Svårt att se det på bilderna.
Det kan bli stora krafter där när höststormarna kommer.
Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.

Räcker det att skråskruva stolparna i "syllen" som i sin tur sitter i plintar eller bör jag sätta stolparna i plintarna och bygga syllen (golvreglar) mellan stolparna?
 
Nissens
R rsa skrev:
Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.

Räcker det att skråskruva stolparna i "syllen" som i sin tur sitter i plintar eller bör jag sätta stolparna i plintarna och bygga syllen (golvreglar) mellan stolparna?
Jag tror inte att stolparna nödvändigtvis måste sitta direkt i plintarna, men det blir säkert riktigt stabilt.

Att skråskruva stolparna känns inte som något som håller för de krafter som det kan bli i höststormarna. Åtminstone skulle jag inte våga lita på det.

Jag tänker någon slags förband (järn?) ner till reglarna och gärna genomgående bultar både i stolparna och reglarna i altanstommen. Reglarna i sin tur måste då vara väl förankrade i plintarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.

Räcker det att skråskruva stolparna i "syllen" som i sin tur sitter i plintar eller bör jag sätta stolparna i plintarna och bygga syllen (golvreglar) mellan stolparna?
Vilket fabrikat och modell på uterum har Du valt eller kommer Du bara köpa skjutpartier mm och "snickra ihop" resterade själv?
 
H H Joakim skrev:
Vilket fabrikat och modell på uterum har Du valt eller kommer Du bara köpa skjutpartier mm och "snickra ihop" resterade själv?
Jag kommer snickra ihop själv. Har beställt skjutpartier och fasta fönster från Skånska byggvaror och tar stommen och övrigt från byggmarknaden. Så alla möjligheter att få det stabilt finns eftersom det inte är förkapat. Tanken är att uterummet ska se ut ungefär som "Önska - uterum" från Skånska Byggvaror. Jag kommer dock ha hela skjutpartier även på kortsidorna.

Modernt uterum med stora fönster i en trädgård, skymning, ingen synlig person, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R rsa skrev:
Jag kommer snickra ihop själv. Har beställt skjutpartier och fasta fönster från Skånska byggvaror och tar stommen och övrigt från byggmarknaden. Så alla möjligheter att få det stabilt finns eftersom det inte är förkapat. Tanken är att uterummet ska se ut ungefär som "Önska - uterum" från Skånska Byggvaror. Jag kommer dock ha hela skjutpartier även på kortsidorna.

[bild]
Intressant. Kommer Du välja limträstomme samt kommer Du isolera golvet och vilken typ av glas? Sommar/ Vår höst/ Vinter. Bara nyfiken😀
 
optimum
När jag byggde uterum 2019 konstruerade jag först uterummet och sedan altangolvet.
Just för att få bärighet där pelarna står.
Även detta ett fristående för att jag inte ville sätta fast det i sommarstugans fasad.

Pelarna hade rejält med balkar under och stickskruvade med Essve konstruktionsskruv. Typ kraftigare och längre variant än de jag satte ihop övriga konstruktionen av limträbalkar.
Under pelarna lade jag pallbrickor av plast för att undvika fuktvandring upp i pelarna.

Allt material från Willab Garden. Kapade och grundade allt hemma i mitt garage innan transport till sommarstugan för montage.

Ett stort OBS till den som inte byggt uterum förut att ett bra byggpass av längre modell är klart rekommenderat. Finns inte mycket utrymme för avvikelser i mått och vinkel.

Alltså som svar till ämnet, försök inte bygg uterum om det det inte finns rejält med balkar under där pelare ska stå.
Även att det inte finns möjlighet för att regn som kommer på tallvirke utanför kan rinna in i uterummets del.
Jag satte tätningslister under alla golvskenor så vatten inte kan komma in den vägen.

Nu några år senare så är allt fortfarande i god kondition.

Bild på konstruktionsskruv. Kostar en slant men drar för jäkligt gott ihop balkar mm.
En metallskruv med gängor och ett skruvhuvud för antingen en plan- eller krysskruvmejsel, mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.