Jag tror på en plats på forumet där man kan skriva ett kort inlägg på max ca 20 ord och en bild på en idé eller lösning man vill dela. Sen får besökarna betygsätta inlägget. Som en lite snabbare och lättare typ av inlägg. Där man snabbt kan scrolla genom mycket nya och roliga lösningar. Man får se vad andra har röstat efter man har röstat själv.

Lite snabbare content.
 
Mina barn har nu börjat visa intresse för att snickra och bygga.
Som mamma har jag tyvärr väldigt begränsad erfarenhet av dylika aktiviteter så de få projekt som vi har gett oss in på har slutat i något snett, vint, rangligt och inte riktigt användbart.
Jag skulle uppskatta enormt om ni kunde göra en del med beskrivningar (& helst även videoklipp) som är direkt riktade mot lite mindre barn.

Den här delen kan även gärna börja med säkerhet gällande sågar, hammare, småelektriska maskiner etc. så att barnen kan förstå lite mer vad man bör tänka på innan man påbörjar sitt projekt. & tydliga beskrivningar med kanske ritningar man kan printa ut. Jag tänker mig typ fågelholkar, pall, litet bord etc.

Dessutom hade jag uppskattat information om vart man hittar bra verktyg för barn. Jag har kikat runt på t.ex. sågar, hammare, verktygslådor för barn men de ha alla varit av rätt dåligt kvalitet. & dåligt kvalitet uppmuntrar inte direkt kreativiteten.
 
Eftersom taket är en så viktig del av husets livslängd skulle jag vilja se en genomgång av olika takbeläggningar och dess för- och nackdelar, livslängd etc.
Olika typer av plåttak, falsad plåt, tegel/betongpannor, papptak, även skiffer mm.
 
I min bekantskapskrets är det jättemånga som behöver åtgärda sina köksluckor. Mest från Ikea men även andra leverantörer. Det skulle vara intressant med någon form av utvärdering på olika metoder för detta. Köpa nya luckor från sin leverantör eller annat snickeri, lackera om på fabrik eller renovera dem själv och måla med pensel eller sprutmåla.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja se mer tips och trix angående smarta lösningar gällande " compact living". Ungdomarna ska så småningom flyga ur boet och de funderar på att dela boende ett tag. Så mer tips och trix så de "orkar" leva med varandra tills de kan och har råd att skaffa eget! 😀
 
mamsen_
Jag ville se mer av hur man ta hand om gamla möbler, renoverar dem, förbättrar/pimpar dem för att ge dem ett nytt liv. (T.ex: Jag har en skänk som är rutten i ena hörnet. Hur lagar jag det?) Förklara ingående med vilket lim mm man sätter ihop dem. Alltså även för utemöbler. Hur man tar hand om det gamla helt enkelt - vi vill inte kasta idag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Det hade varit kul, och till nytta, att se få steg-för-steg beskrivningar på DIY-projekt som använder återvinning och låg budget. Både för att spara miljö och för att spara pengar. Gärna lite off-grid-projekt som kan minska energiåtgång. Lösningar hur man bäst tar vara på sånt som annars bara blir spill och slängs.
 
Premium skulle kunna utvecklas mer mot förmåner. Rabatter och bra priser. Som Hyresgästföreningen eller Motormännen. Eller att man får rättshjälp vid tvist med hantverkare.

Personligen skulle jag gärna se mer videoinslag för hemmafixare. Lite mer avancerade grejer inom vvs, kakling etc.

Jag önskar även att ni skulle samla alla projekttrådar där man har gått i mål på ett ställe. Skulle kanske även bli en morot för trådskaparna. Om "i mål" är för snävt, så gärna ett ställe för kvalitetssäkrade trådar.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en serie om verktygsunderhåll.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Hej!
Jag tycker ni borde satsa på att utveckla området trädgård och skötsel/underhåll av hus och trädgård/tomt. Delvis ha ett tema kring planering av trädgård från olika perspektiv, exempelvis: den helt nya trädgården (hänsyn till arkitektur men framförallt tid för att ta hand om trädgården), uppväxta trädgårdens potential med rätt omhändertagande (beskärning, återskapa bersåer och annat tidstypiskt, vackra gamla träd och likande).

Sedan skulle det vara väldigt kul att ni hade ett tema kring trädgård och tomt året runt, från norr till söder. Allt från växter, markförhållanden, träd, takavvattning och plats för vardagens fordon, cyklar och gräsklippare. Mycket kan göras för att ta hand och föräldra huset under året, det gör sommarhalvåret ännu roligare när man planerat och förberett!

Jag tycker det roligaste med att ha ett eget hus och trädgård är att det man dagligen sysslar med som lite rekreation från arbete och barn och samtidigt faktiskt förädlar huset, dag för dag! Ibland blir det vackrare, ibland blir det mer praktiskt, men det blir alltid ett gladare hus!

Det trycker jag också är det bästa med den här platsen på internet, jag har fått hjälp med allt möjligt, laga min gamla tvättmaskin, få bort ett fundament i trädgården, lösa enkla elproblem - ja allt möjligt, och alltid med en positiv attityd för mig som nybörjare.
 
Många av medlemmarna är nyblivna husägare, och som sådan kan man ofta bli osäker och stressad över underhållet av huset.

Livslängd och underhåll av olika takbeläggningar, väggbeklädnader och fasta installationer.
Faktabank med frågeavdelning per område.

Något sådant tror jag hade varit nyttigt/intressant för många.
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
En artikel / artikelserie om gemensamt anlagda och nyttjade anläggningar och funktioner.
T.ex hur man bör tänka kring gemensam brunn. Förläggningen av rör över flera fastigheter.
Hur formaliserar man driften och ägandet. Servitut eller informell överenskommelse. Hur man tacklar juridiska och formella betänkligheter och termer.
Exemplet går säkert att sträcka till avlopp, staket, häckar etc.
Kort och gott: Hur man anlägger och förvaltar något där två eller fler fastigheter är involverade och tidshorisonten är lång.
 
- En sektion med prisuppgifter där användare kan lägga upp vad det har kostat att få olika byggjobb utförda av professionella, t.ex. altanbygge, dränering, ommålning m.m. för att lättare kunna uppskatta ungefär vad saker kostar och om offerter är rimliga. Inklusive en funktion för att kunna filtrera/sortera utifrån specifika förutsättningar som påverkar prisbilden.

- En sektion med endast bilder i löpande format där användare kan lägga upp en bild på egna byggprojekt som man är extra nöjd med. En kul grej som kan ge inspiration till andra och där möjlighet finns att kommentera eller kontakta en specifik användare för att råd och tips.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 36 V grästrimmers och nu tävlar vi ut dem inklusive batterier och laddare till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså 6 stycken grästrimmers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den grästrimmer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Grästrimrarna är:

Makita DUR368L
Husqvarna 215iL
Bosch AdvancedGrassCut 36
Black+Decker BCSTA536L
Stihl FSA57
Greenworks G40LT30

Läs testet och mer om grästrimrarna här: [länk]

Tävlingen pågår till fredag den 7 juli.

Lycka till!
Jag skulle vilja ha en genomgång kring roliga lekplatser i trädgården för barn. Klätterbanor och linbanor (zip-lines). Som tillägg är jag i väldigt stort behov av en riktigt bra grästrimmer. 😊
 
Mycket på sidan rör naturligt det som man behöver fixa i ett hus.
Men jag bor i en bostadsrätt och har en liten uteplats.
Så tips på hur man gör insynsskydd, fixar en trasslande markis, och vad man behöver tänka på om man skall bygga ett mindre altandäck.

Då min gräsmatta är ca 15 kvadratmeter så har jag inte någon nytta av en gräsklippare. Utan en smidig trimmer vore toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.