Hej,
Dags att köpa ny kyl och frys då frysen precis gick sönder.
Men det var svårare än jag trodde... Det är ju nya mått nu inser jag.

Är det någon som kan tipsa om bra kyl och frys med följande önskemål (är medveten att jag inte kan få alla önskemål):
* Storleken på "hålet" i köksväggen där de står idag är följande: h= 185 cm; b=120 cm; d=60,5 cm. Önskar kyl och frys som får plats däri så jag slipper bygga om hela väggen. Det skulle kunna fungera att höja (men helst inte), men bredden är ju svår att fixa...
* Så stor volym som möjligt - speciellt i frysen
* Ventilation baktill då jag inte har plats för ventilationsgaller på framsidan som ni säkert redan räknat ut
* Gärna Samsung av specifik anledning

Tack!
 
Redigerat:
A
A _ametist_ skrev:
Hej,
Dags att köpa ny kyl och frys då frysen precis gick sönder.
Men det var svårare än jag trodde... Det är ju nya mått nu inser jag.

Är det någon som kan tipsa om bra kyl och frys med följande önskemål (är medveten att jag inte kan få alla önskemål):
* Storleken på "hålet" i köksväggen där de står idag är följande: h= 185 cm; b=120 cm; d=60,5 cm. Önskar kyl och frys som får plats däri så jag slipper bygga om hela väggen. Det skulle kunna fungera att höja (men helst inte), men bredden är ju svår att fixa...
* Så stor volym som möjligt - speciellt i frysen
* Gärna Samsung av specifik anledning

Tack!
Laga den gamla!
 
electroluxaren skrev:
Laga den gamla!
Är det säkert då kylen och frysen redan är 12 år gamla?
 
A
A _ametist_ skrev:
Är det säkert då kylen och frysen redan är 12 år gamla?
som alltid beror detta på tillverkare och modell samt symptom vilket vi vet nada om
 
B
https://www.samsung.com/se/bundles/...ne-alwayson-none&utm_content=none-none-banner

Den är ju 186cm hög. Jag vet inte om du i ditt mått 185cm hade marginal för luftspalt över? Eller om det är 1cm för trångt. Bra att det är lite luftigt för att hålla energiförbrukningen.

Bredden var ju 119cm, så den passar där.

Djupet 64,4cm dvs luckan sticker ut i förhållande till omkringliggande skåp som var 60. Men ett normalt köksskåp är ju 60 djup, så det brukar ju vara så med kylskåp/frys i normala fall också?
 
electroluxaren skrev:
som alltid beror detta på tillverkare och modell samt symptom vilket vi vet nada om
Hej,
Jag har Siemens i både kyl och frys.
Frysen började plötsligt låta konstigt, och efter någon dag sjönk temperaturen och varningslarmet gick. Fixade då en tillfällig frys snabbt via Blocket.
Den som gick sönder stod avslagen någon vecka. men när jag av nyfikenhet slog igång den igen verkar den fungera igen. Den höll temperaturen i någon vecka tills jag slog av den.
Ska jag våga lita på att den fungerar igen och bara behövde en återstart, eller ska jag ta hit en reparatör? Eller köpa nytt?
 
A
A _ametist_ skrev:
Hej,
Jag har Siemens i både kyl och frys.
Frysen började plötsligt låta konstigt, och efter någon dag sjönk temperaturen och varningslarmet gick. Fixade då en tillfällig frys snabbt via Blocket.
Den som gick sönder stod avslagen någon vecka. men när jag av nyfikenhet slog igång den igen verkar den fungera igen. Den höll temperaturen i någon vecka tills jag slog av den.
Ska jag våga lita på att den fungerar igen och bara behövde en återstart, eller ska jag ta hit en reparatör? Eller köpa nytt?
Men!
Det var ju bara fläkten som tog i lite is, fungerar alltid efter en rejäl avfrostning.
kan lätt bli så med hög luftfuktighet och slarvigt stängd dörr!

Inte för att vara elak men lite som att oj ett oljud i bilen vi byter bil och så är det bara en tomburk under passagerasätet
 
B BSOD skrev:
[länk]

Den är ju 186cm hög. Jag vet inte om du i ditt mått 185cm hade marginal för luftspalt över? Eller om det är 1cm för trångt. Bra att det är lite luftigt för att hålla energiförbrukningen.

Bredden var ju 119cm, så den passar där.

Djupet 64,4cm dvs luckan sticker ut i förhållande till omkringliggande skåp som var 60. Men ett normalt köksskåp är ju 60 djup, så det brukar ju vara så med kylskåp/frys i normala fall också?
Tyvärr har jag 185 cm - annars måste jag höja överskåpen och då även sidoskåpen - men det verkar vara det enda alternativet. Jag hittar inte heller någon med rätt mått...
 
electroluxaren skrev:
Men!
Det var ju bara fläkten som tog i lite is, fungerar alltid efter en rejäl avfrostning.
kan lätt bli så med hög luftfuktighet och slarvigt stängd dörr!

Inte för att vara elak men lite som att oj ett oljud i bilen vi byter bil och så är det bara en tomburk under passagerasätet
Ok, det vore ju fantastiskt om det var så!
Du tror inte att kompressorn behöver bytas (eller annan del) då?
 
A
A _ametist_ skrev:
Ok, det vore ju fantastiskt om det var så!
Du tror inte att kompressorn behöver bytas (eller annan del) då?
nä!
 
electroluxaren skrev:
nä!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.