Isakare Isakare skrev:
Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Behöver köra på 3 av 4 när solen står på, både i jobbets peugeot boxer och min egen duster.
 
j.f.s
Isakare Isakare skrev:
Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Nu har ju jag en BMW från 2023 där jag inte kan välja på mer än low, medium, high (typ) för fläkten så kanske lite dålig jämförelse men när jag tog bilen igår vid +28 ute så drar den på allt vad orkar tills kupén kommit ner till önskad temp. Ligger solen på genom vindrutan så måste jag öka från low till medium för annars dör jag av värmeslag.
Förmodligen anser bilen att kupén har rätt temp men den känner ju inte solstrålningen på mig 🙂
 
galento
Hmm, nu låter det som bakhjulslagren är på väg att ge upp på Subarun. Vänster sida har gått 3675 mil sen förra bytet och högra sidan 2070 mil 🙄 . Båda sidor bytta på verkstad. H -20 och V -19. Dåligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm, nu låter det som bakhjulslagren är på väg att ge upp på Subarun. Vänster sida har gått 3675 mil sen förra bytet och högra sidan 2070 mil 🙄 . Båda sidor bytta på verkstad. H -20 och V -19. Dåligt.
Det verkar vanligt att snåla på fett nu för tiden...
 
Det är så kallade lågfriktionslager...
 
Till skillnad från högfriktionslager?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går tydligen lättare med mindre fett, Troligen även slappare tätningar. Resultatet blir kortare livslängd pga fukt som dras in när lagret kallnar efter körning. Typ så är en förklaring jag fått.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Hittat två små sprickor ovanpå instrumentpanelen på min 900a. Typiskt problem har jag förstått, men hur kan man stoppa sprickorna att bli värre? Jag tänker det har hänt p.g.a. solen som torkar ut vinylen, finns det nåt bra medel som skyddar och mjukar upp vinylen igen, utan att det blir kladdigt å äckligt?

Sen tänker jag man borde nyttja nån sorts solskydd också.
 
galento
Kuslake Kuslake skrev:
Det går tydligen lättare med mindre fett, Troligen även slappare tätningar. Resultatet blir kortare livslängd pga fukt som dras in när lagret kallnar efter körning. Typ så är en förklaring jag fått.
Fasen dessa lager hade man inte hört talas om , det är alltså ingen ovanlighet på nyare bilar ? 😕
Fruktansvärt dålig livslängd tycker man.
 
Det kan ju gå för varmt med för mycket fett också
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Fasen dessa lager hade man inte hört talas om , det är alltså ingen ovanlighet på nyare bilar ? 😕
Fruktansvärt dålig livslängd tycker man.
Jag har definitivt lågfriktionslager i min Mondeo -15 som gått 14000 mil på originaldelar, inga problem än.. peppar peppar...

Du har inte provat att reklamera dem?
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Det kan ju gå för varmt med för mycket fett också
Hmm , 2-3000 mil på ett lager låter dåligt i mina öron. Har kört + 7000
sen köpet av Volvon och inga problem än.
 
Jo det är dåligt det också, menade bara man ska inte fylla för mycket heller.
 
De är ju permanentsmorda, men det är klart det blir fel på något, även i OEM-fabriken.... Samtidigt så vet vi ju att alla biltillverkare (och alla andra som använder lager) vill minska friktionen...
 
Mina föräldrars Mazda 626 har verkligen låg hjulfriktion, den rullar i backarna så bra. Störande då man måste bromsa i nedförsbackarna om nån ligger framför, istället för att bra glida fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.