Hej! Jag har ett 30kvm garage i lättbetong som i nuläget värms till 8-10 gr vintertid med direktverkande el. Jag skulle vilja installera en lvp.

Jag funderar på om det i samma veva vore möjligt att sätta en separat innedel i bostadshuset intill, för att använda lvp som kylning sommartid.

På bilden är garaget till höger, villan till vä.
 
  • Hus exteriör, leksaker på marken, stengång, gräs, träd i bakgrunden, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Ingen bra idé tycker jag. Bättre med två separata luftvärmepumpar. Kylrören måste ju annars grävas ner i marken och dras till den andra byggnaden. Varje meter rör kostar mycket extra och en duo-split är inte billig, särskilt om det är en bra modell som kan ge ordentligt med värme på vintern. Finns billigare luftvärmepumpar om man bara vill ha kyla och man kan ju köpa en ganska enkel modell till garaget också.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Lutar åt samma bedömning som du
 
klosp11
enklare med 2, vi har 1 split och 1 enkel. priset av en split är nästan det dubbla.

tänk vid placeringen på avfrostningsvatten vid uppvärmning vintertid och kondensvatten vid kylning sommartid. enkelt att placera nära ett stuprör. och maskinen kan låter en del, kanske inte sätta nära ett sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.