RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Tyvärr är det väldigt få bilar som har det, kommer inte på någon utanför Chryslerfamiljen just nu
Tesla med sin dansande bil?
 
galento
Läste lite snabbt i en tidning att man varnade för bedragare som köpte bilar
och drog tillbaka pengarna när de fått bilnycklarna , undrar hur de kan dra
tillbaka pengarna ?
 
galento galento skrev:
Läste lite snabbt i en tidning att man varnade för bedragare som köpte bilar
och drog tillbaka pengarna när de fått bilnycklarna , undrar hur de kan dra
tillbaka pengarna ?
Jag antar att det är det gamla vanliga knepet då man gör en banköverföring och knappar in att den ska göras i framtiden? När man har åkt iväg med bilen loggar man in på banken och tar bort den ännu ej genomföra överföringen...

Det är enklast att genomföra på en helg. Då visar man köparen när man lägger in och signerar överföringen och säger:
- Efftersom det är helg i dag så lägger jag in att överföringen ska göras direkt på måndag.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tyvärr är det väldigt få bilar som har det, kommer inte på någon utanför Chryslerfamiljen just nu
Ok var lite roligt, har ju en compass men inte sett nåt på den men har iof inte kollat heller
 
RoTe
galento galento skrev:
Läste lite snabbt i en tidning att man varnade för bedragare som köpte bilar
och drog tillbaka pengarna när de fått bilnycklarna , undrar hur de kan dra
tillbaka pengarna ?
Inga problem för banken att stoppa en banköverföring gjord via internetbanken. Fick själv detta svaret från min dåvarande bank då jag skulle sälja bil för väldigt många pengar.
 
galento
RoTe RoTe skrev:
Inga problem för banken att stoppa en banköverföring gjord via internetbanken. Fick själv detta svaret från min dåvarande bank då jag skulle sälja bil för väldigt många pengar.
Man kanske får vänta till pengarna visas på sitt konto och snabbt flytta dom
till ett annat konto 🤨.
 
galento galento skrev:
Man kanske får vänta till pengarna visas på sitt konto och snabbt flytta dom
till ett annat konto 🤨.
Fast det dröjer ju i bästa fall till nästa vardag såvida man inte har samma bank som den bedrägliga köparen (vilken såklart har konton i flera banker för att inte "råka" ha samma som säljaren...).
 
Redigerat:
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Fast det dröjer ju i bästa fall till nästa vardag såvida man inte har samma bank som köparen (vilken såklart har konton i flera banker för att inte "råka" ha samma som säljaren...).
Exakt så. Tydligen är det INTE möjligt att stoppa en överföring som skett genom att fysiskt besöka ett bankkontor, men det kanske beror på vilken bank? När jag köpte bil för många pengar sist åkte vi till min bank, tog ut bankväxel, åkte till säljarens bank och löste in den, då fick han pengarna direkt in på kontot, men vilket krångel...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft problem med swish och höjd maxbeloppsgräns varenda gång jag höjt, tagit tvärstopp vid 15.000kr oavsett vad jag satt för maxgräns och tid. SBS antagligen men jävligt irriterande, så den vägen vågar jag inte lita på ska fungera när man åker och ska handla nått😚
 
Beloppsgränserna varierar lite mellan olika banker. Högsta möjliga beloppsgränsen för swish till andra privatpersoner brukar vara 15 000:- (min bank har höjt till 20 000 ser jag). Numera kan man i de flesta banker sätta en tillfällig gräns på 100-150 000 som bara gäller det dygnet, sen går den automatiskt tillbaks till den vanliga gränsen.
 
useless useless skrev:
Beloppsgränserna varierar lite mellan olika banker. Högsta möjliga beloppsgränsen för swish till andra privatpersoner brukar vara 15 000:- (min bank har höjt till 20 000 ser jag). Numera kan man i de flesta banker sätta en tillfällig gräns på 100-150 000 som bara gäller det dygnet, sen går den automatiskt tillbaks till den vanliga gränsen.
Precis, det är den höjningen som jag gjort varje gång och varje gång har det tagit tvärstopp = ingen förhöjd gräns fast det tydligt stått att jag höjt 1-2dygn...
 
Man får helt enkelt låta bli att släppa iväg bilar och prylar innan man ser pengarna på sitt konto. Jag vägrar riskera något för att vara snäll. För fordon betyder det ägarbyte i transportstyrelsens app och betalning med Swish, då kan affären avslutas i realtid.

Hur man gör när man ska betala något som kostar mer än 150k har jag inte funderat på, enklast är väl att man har med sig någon som också kan swisha, då är man uppe i 300k och mer än så tror jag inte är aktuellt för mig att shoppa av privatperson.....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man får helt enkelt låta bli att släppa iväg bilar och prylar innan man ser pengarna på sitt konto. Jag vägrar riskera något för att vara snäll. För fordon betyder det ägarbyte i transportstyrelsens app och betalning med Swish, då kan affären avslutas i realtid.

Hur man gör när man ska betala något som kostar mer än 150k har jag inte funderat på, enklast är väl att man har med sig någon som också kan swisha, då är man uppe i 300k och mer än så tror jag inte är aktuellt för mig att shoppa av privatperson.....
Jag har lyckats med att någon i säljarens närhet har haft samma bank som mig så de kunnat se summan på deras konto
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har lyckats med att någon i säljarens närhet har haft samma bank som mig så de kunnat se summan på deras konto
Då är ju risken att nån åker dit för penningtvätt... Vid dyra bilar kan man faktiskt ta sig tiden att besöka bankkontor för att göra upp affären. Trist att det ska behöva vara så efterblivet fortfarande år 2023 men så är det.
 
RoTe RoTe skrev:
Då är ju risken att nån åker dit för penningtvätt... Vid dyra bilar kan man faktiskt ta sig tiden att besöka bankkontor för att göra upp affären. Trist att det ska behöva vara så efterblivet fortfarande år 2023 men så är det.
nu senast när jag handla släp så fick jag ringa en kompis som fick swisha säljaren, för min förhöjda beloppsgräns strulade åter igen... Säljaren: "sådanna kompisar skulle man ha"
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.