DennisCA DennisCA skrev:
Vad brukar du använda annars? Vad kör proffsen med?

Jag har också funderat hur är det att plocka ut säterna och högtryckstvätta dom? Eller låter det för aggressivt?
OKs Miljöavfettning, som inte är en avfettning, utan ett alkaliskt tvättmedel.
Luktar inget gott, men är jäkligt bra på att rengöra, och lämnar ingen hinna.
Tror inget proffs använder det, men jag har gjort det i typ 25 år.
Rekondat många bilar åt vänner o bekanta, får ofta frågan "Hur får du det så rent ??"
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Begreppet "Saab V4 lättrullat" kan användas, inte bara frihjulsfunktion. Fokus var att hålla framhjulen kvar på vägen och hoppas på att det inte låg en sten i diket.
Däremot var den ganska slät under och kunde klara sig rätt bra.
Så länge jag åkte Cheva så hade även de frihjulning i automatlådan i D läget, drog nästan inget ;)

Pickup lastar en båt på trailer vid en industribyggnad med Yamaha-skylt. Grå himmel, grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stötte på en riktigt fin en häromveckan

[bild]
Indisk gul
 
Isakare Isakare skrev:
OKs Miljöavfettning, som inte är en avfettning, utan ett alkaliskt tvättmedel.
Luktar inget gott, men är jäkligt bra på att rengöra, och lämnar ingen hinna.
Tror inget proffs använder det, men jag har gjort det i typ 25 år.
Rekondat många bilar åt vänner o bekanta, får ofta frågan "Hur får du det så rent ??"
Vanlig APC som många använder invändigt är just ett alkaliskt medel, så det är nog inte så märkligt att det fungerar med det vi kallar "avfettning". Dock kanske inte all plast osv gillar koncentrationen, men det går ju att spä ut allting....
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tvättade han utan att plocka ur det eller?
Överväger du seriöst att högtryckstvätta invändigt?

Hyr en Kärcher Puzzi en helg. Du kommer bli förvånad över hur mycket äckligt skit det kommer ut ur soffan, kontorsstolen, favoritfotöljen, bilens inredning osv. Spraya på textiltvätt och har rent vatten i maskinen att skölja med. Rätt gnetigt att hålla på med, men slutresultatet blir väldigt bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
OKs Miljöavfettning, som inte är en avfettning, utan ett alkaliskt tvättmedel.
Luktar inget gott, men är jäkligt bra på att rengöra, och lämnar ingen hinna.
Tror inget proffs använder det, men jag har gjort det i typ 25 år.
Rekondat många bilar åt vänner o bekanta, får ofta frågan "Hur får du det så rent ??"
Späder du ut det och applicerar med trasa typ, eller sprayar direkt på instrumentbrädan?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Överväger du seriöst att högtryckstvätta invändigt?
Nä och jag förstår inte hur du ens kan tro det. Jag undrade vad denne person gjorde för att få så många problem. Själv har jag nämt jag funderat plocka ut hela inredningen, mattor och allt till ren plåt. Så jag även kan inspektera plåten under mattorna.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nä och jag förstår inte hur du ens kan tro det.
du skulle inte vara den första.....

Skärmdump av forumkonversation om utrustning och verktyg med användarnamn och profilbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antog han menade plocka ut säterna, högtryckstvätta och nyttja grovdammsugaren för att suga ut vattnet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Patrik440
I lördags blev det en heldag på
Gelleråsen Arena.

Två gula klassiska bilar tävlar på en racerbanan omgiven av skog och säkerhetsbarriärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två klassiska racerbilar på bana, svängande, tävlingsnummer, publikskydd och banreklam i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit vintage racingbil med startnummer 92 körs på en racerbana, omgiven av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiska bilar tävlar på banan, skog i bakgrunden, däckbarriärer, sommardag, publiken saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassisk blå muskelbil med startnummer 94 tävlar på racerbana, omgiven av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Racerbilar på bana, klassiska fordon, tävlingsmiljö, kurva, åskådare, säkerhetsstaket, motorsportevenemang, soligt, vintage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul racerbil med nummer 55, gulfing, tre män, en tittar inne i fordonet, racingmiljö, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett motorrum på en tävlingspreparerad bil med fokus på en ren och funktionsorienterad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Racingbil bakifrån, exponerat motorrum, slicksdäck, folk i bakgrunden, racingmiljö, teknisk detaljrikedom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Papegoja på en racingbilsmotor, detaljer i teknisk miljö, ovanlig kombination av natur och mekanik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorrum i klassisk bil, Weber-förgasare, kablage, röda tändkablar, Lotus-Twin Cam-motor, ordentligt underhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange hot rod-bil, utomhus bilutställning, människor tittar på, racingbilar i bakgrunden, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Emil passade på att ta lite siesta när han inte tyckte det inte var så intressanta bilar på banan. 😴

Bilklassiker, Ford, tävlingsbil, utomhusevenemang, andra fordon, blå himmel, människor, racerstämning, cykel, parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiskt blått sportfordon vid bilutställning, öppen motorhuv, retro fordon i bakgrunden, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skugga av en person som håller något mot en asfalterad yta under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En färgstark papegoja på bänk, i bakgrunden människor och tält, solig, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tyska kilon, inte svenska
Det visade sig att snålheten bedrog visheten igen.. det fattades en skruv (vanlig m10 så det var ju bra) men adaptern från stångens gänga till hålsågen är dåligt gjord och skev. Yttre gängan passar inte heller hålsågen, så det var ju bra med det... Den fasta gängan på stången är inte heller samma som på de mindre hålsågarna, så just nu går det inte att notcha några rör alls...🙄
 
  • Brun kartonglåda på bord, skadad hörna, packtejp, bakgrund med svart stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gängad spindel på en svart skruvstycke, verkstadsutrustning, närbild, metall, skarp fokus på skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
ullberg
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Antog han menade plocka ut säterna, högtryckstvätta och nyttja grovdammsugaren för att suga ut vattnet.
Ok, ja men det är inte ett bra sätt. Man trycker ju smutsen ännu längre in i klädseln istället för att lyfta ur den. Kanske funkar på någon matta om den är tät på undersidan, men annars är det helt kontraproduktivt.

Det fina med textiltvätten är ju att den sköljer tyget med rent vatten när man suger. Det är rätt omständigt att åstadkomma samma sak "manuellt".
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
B
Patrik440 Patrik440 skrev:
I lördags blev det en heldag på
Gelleråsen Arena.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
[bild]
[bild]


Emil passade på att ta lite siesta när han inte tyckte det inte var så intressanta bilar på banan. 😴
[video]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]

/ Patrik
F*n vad avis jag blir. Det är få saker som är roligare att titta på än historisk racing. För att inte tala om musiken det bjuds på av sådana här maskiner.
Racingbil utan kaross visar motor, rör, däck, chassi. Gula detaljer, mekanisk uppbyggnad, tävlingssammanhang, folk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Råkade börja läsa en tråd på fb om "påskägg" på bilar, läste om Jeep bla
Av en händelse så parkerade jag brevid en jeep och började så klart kolla och jodå
På bakrutan så fanns Loch Ness odjuret, på framrutan var den en gammal Willys jeep och under torkaren en liten ödla.
Finns det sånt här på andra bilar med?
 
nino nino skrev:
Råkade börja läsa en tråd på fb om "påskägg" på bilar, läste om Jeep bla
Av en händelse så parkerade jag brevid en jeep och började så klart kolla och jodå
På bakrutan så fanns Loch Ness odjuret, på framrutan var den en gammal Willys jeep och under torkaren en liten ödla.
Finns det sånt här på andra bilar med?
Tyvärr är det väldigt få bilar som har det, kommer inte på någon utanför Chryslerfamiljen just nu
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.