Den info vi har fått är att man kan väla målat istället för tapeter. Väljer man att bara låta dem spackla och sen måla på (enl vår säljare ser detta bra ut) så kostar det inget extra. Väljer man att ha målad väv så kostar det ganska mycket, kommer inte ihåg vad kostanden var men ska se om jag hittar det. Jag tycker personligen att det är mycket snyggare med målat än tapetserat men tänkte kolla med en målare angående hur det blir när man bara spacklar och målar.
 
man tcyker ju att det borde bli avdrag om man väljer bort tapeter, dem kostar ju faktiskt en slant...

Ja vi vill också ha helt vitt bara, sen får man ju se vad som passar...

Men dte kan väl inte vara snyggt att måla på en spacklad gipsskiva, eller?
 
Flamingo skrev:
Men dte kan väl inte vara snyggt att måla på en spacklad gipsskiva, eller?
Det är klart det blir snyggt att spackla och måla! Bara man är noga med spacklingen, så är det inga problem. Vi kommer att spackla och måla det mesta vitt, och sen inreda med färger på gardiner, kuddar mm. Någon fondtapet blir det också, men det är lättare att göra om ifall man bara har målat. Har man tapeter blir det mycket mer jobb med att dölja gamla skarvar. Det är så många beslut man måste ta på samma gång ändå, så det känns skönt att "bara" välja vitt... :D

Tycker också att det borde bli avdrag om man väljer bort tapeter. Men avdragen brukar ju tyvärr aldrig vara lika stora som prisskillnaden... :(
 
I den nya Basickatalogen står det som tillval att man kan uppgradera vitvarorna för en viss summa. Nån som har fått info om vad det innebär?
 
Flamingo skrev:
man tcyker ju att det borde bli avdrag om man väljer bort tapeter, dem kostar ju faktiskt en slant...

Ja vi vill också ha helt vitt bara, sen får man ju se vad som passar...

Men det kan väl inte vara snyggt att måla på en spacklad gipsskiva, eller?
Vi valde att måla just vitt i vardagsrum/kök och hallen, korridoren och allrummet (Basic 3). Det blev riktigt bra. Som sagt, när man inte har bott i huset är det svårt att välja tapeter. Som vi tänker göra senare...

Har tagit några bilder, men det blir lite lustigt när golvet är skyddat med vit också. Inget som bryter av. Vi ska förhoppningsvis flytta in inom en vecka eller nåt. Det mest är klart nu, sånär på värmen i huset. Fjärrvärmen ska kopplas in vilken dag som helst nu.

http://goto.glocalnet.net/fotos/

/Peter
 
Vad fick ni betala för att få vitmålat? Eller fick ni avdrag t.o.m.?

Länken fungerade inte heller...
 
Flamingo skrev:
Länken fungerade inte heller...
Jodå, klicka på pilarna så visas bilderna. Mycket tjusigt måste jag säga, att kunna se varifrån bilden är tagen! :)
Det ser riktigt trevligt ut också! Vad är det för kök?
 
Hottentott skrev:
Jodå, klicka på pilarna så visas bilderna. Mycket tjusigt måste jag säga, att kunna se varifrån bilden är tagen! :)
Det ser riktigt trevligt ut också! Vad är det för kök?
Det ingår ju att tapetsera eller måla i paketet. Så hellre måla än att välja de tapeter som finns i "byggsjuan".

Köket är ju luckorna från Marbodal, Torö Vit matt, med eklist.

Ska se till att ta bättre bilder när vi har städat med en riktig kamera också. ;-)

Vi är mycket nöjda, det ska bli riktigt kual att flytta in...

Höres...

/Peter
 
Vad fint det ser ut Peter! Är kakel och klinkers "standard" eller har ni fått lägga till mycket? Påminde om det som var i Öjersbo, snyggt tycker jag!
 
JoanBaez skrev:
Vad fint det ser ut Peter! Är kakel och klinkers "standard" eller har ni fått lägga till mycket? Påminde om det som var i Öjersbo, snyggt tycker jag!
Jo, några är standard. Men vi kände att har vi valt basic lite för priset skull. Så vill vi gärna klämma i lite extra när det kommer till kakel och klinkers. Och det blev ett otroligt lyft.

Lite måste man ju kosta på sig. Det är ju inget man gör om efter ca 4-5 år. Men tapeter tänker vi fixa till när vi bott in oss ett tag.

/Peter
 
Vi har också tittat på det kaklet ni valt i köket, men A-hus har valt det dyraste stället i stan att välja ifrån, vår säljare skulle kolla om det gick att välja från en annan affär. Vad fick ni ge för kvm pris på kaklet i köket?
 
our-house skrev:
Men vi kände att har vi valt basic lite för priset skull. Så vill vi gärna klämma i lite extra när det kommer till kakel och klinkers. Och det blev ett otroligt lyft.

Lite måste man ju kosta på sig. Det är ju inget man gör om efter ca 4-5 år. Men tapeter tänker vi fixa till när vi bott in oss ett tag.

/Peter
Jag har också insett att det är väldigt kostnadseffektivt att köra allt standard (t.ex. vita väggar) och sen lägga några kronor extra på detaljer som kakel. T.ex. kostar målade väggar och en dyr snygg fondtapet betydligt mindre än en halvdyr tapet i hela rummet, men ger ett mycket bättre/snyggare intryck! Och vitt kakel med en snygg mosaik eller annan detalj blir mycket billigare än ett "normaldyrt" kakel i hela badrummet. Och minst lika snyggt.
 
Frågar igen: Är det någon som vet om man får avdrag eller tillägg om man väljer målat istället för tapetserat?
 
Vi har fått följande info av vår säljare: Målade väggar ink väv kostar ca 95 kr/m2, väljer man att måla väggarna direkt utan väv så blir det i stort sett neutralt mot att tapetsera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.