mexitegel mexitegel skrev:
Jag pumpar däcket vart 5:e år, byter slang eller lagar var 25:e och däcket är ännu inte bytt på säker 35 år. Har svårt att se en vettig ROI på ett punkteringsfritt hjul :crysmile:, dessutom tycker jag de är sämre :oops:.
Jag har svårt att skilja bra däck från dåliga när de är nya. Ibland är de helt sönderspruckna efter bara ett par år. Bara i år har jag två gånger sprängt däck när jag pumpat dem. Det har inte varit mina redskap och troligen har de varit dåligt pumpade länge och därmed hållit trots att de var slut. Inget av dem var i närheten av 35 år. När det är en 2 dm lång reva i däcket är det dags att byta. Men till vad? Jag vill inte heller ha ett massivt hjul. Men jag förstår poängen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Håller inte ens nya originaldäck menar du?
[länk]
Nej det menar jag inte. Jag menar att det finns många däck av dålig kvalitet som jag har svårt att skilja från däck av bra kvalitet när de är nya. Menar du alltså att däcket du länkar till har bra kvalitet? Även Hörby bruk kan ju ha bytt leverantör under de senaste 35 åren. Däcken jag har sämst erfarenhet av är föga förvånande från Biltema.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Håller inte ens nya originaldäck menar du?
[länk]
Min skottkärra var två år gammal, så för min del var det originaldäcket som gått sönder.
En stor reva i ena sidan, en såpass så man borde märkt när det hände eftersom slangen sprack den med.
 
  • Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag pumpar däcket vart 5:e år, byter slang eller lagar var 25:e och däcket är ännu inte bytt på säker 35 år. Har svårt att se en vettig ROI på ett punkteringsfritt hjul :crysmile:, dessutom tycker jag de är sämre :oops:.
Kunde ha skrivit raderna ovan själv!

Dock vet jag inte när jag ska byta slang eller däck för första gången men jag har bara "ägt" kärran i kanske 40 år så det går inte att utesluta att salig far bytte någon gång innan dess, vilket jag i och för sig betvivlar. :D
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Man brukar ju säga att man får det man betalar för, vilket stämmer för det mesta. Men problemet som jag ser det är att det börjar bli svårare och svårare att hitta prylar med riktigt bra kvalité även om man är beredd att betala för det.

Just gummiprodukter är ett tydligt exempel. Jag har en bränsleslang (med blåsa) till en utombordare som jag skulle tro är åtminstone 50 år gammal, säkert mer. Den brukar vara lite stel när den inte använts på några månader, men när lite bensin passerat den så är den hur mjuk och smidig som helst och har inga tecken på sprickbildning. Köper men en ny slang så kan man nog inte räkna med att den håller mer än ett par/tre säsonger.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Problemet är att den typen av prylar inte längre tillverkas i gummi, utan av plast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Samt att man antagligen förbjudit diverse ämnen (mjukgörare mm) som gjorde att gummi/plast höll bättre förr.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att den typen av prylar inte längre tillverkas i gummi, utan av plast.
och dessutom av billig skitplast. :mad:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
På min ärvda skottkärra var det fälgen som tog slut först.

Rostig hjulaxel och slitet däck på en enkel vagn, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
klosp11 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att den typen av prylar inte längre tillverkas i gummi, utan av plast.
Det finns saker som tillverkas av gummi...men jag gissar att de blandas upp med plast för att dryga ut. Rena gummiprodukter är väldigt svåra att få tag på och de som finns är väldigt dyra. Som jag förstått det är gummi en ganska begränsad resurs, så man förstå varför det är så.

S Strontus skrev:
Samt att man antagligen förbjudit diverse ämnen (mjukgörare mm) som gjorde att gummi/plast höll bättre förr.
Det är oket vi tvingas bära: saker som fungerar bra är skadliga för miljön. Tänk bara på färgborttagare som tidigare reste färglager på några sekunder. Idag måste man täcka med plastfolie och låta ligga i något dygn för att något ska hända överhuvudtaget.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
På min ärvda skottkärra var det fälgen som tog slut först.

[bild]

Äsch...det där polerar du bort med lite Autosol! :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Som jag förstått det är gummi en ganska begränsad resurs
Om jag funderar i de banorna känns det som man skulle kunna odla obegränsat med gummi medan plasten (oljan) förr eller senare tar slut. Men så enkelt är det säkert inte...
 
Dammsugaren(som jag för övrigt vann på en tävling här på bygga hus) slutade fungera eftersom lasern i toppen inte ville snurra. Med hjälp av youtube och en öl löste det sig:)
Vit robotdammsugare på mörkt underlag, rund design, knappar och laddningskontakt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av elektronisk enhet, vita plastkomponenter, skruvar, teknisk design, okänd funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotsdammsugare öppnad för reparation med verktyg och delar utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jochi och 5 till
  • Laddar…
Luftvärmepumpen till poolen slutade att värma, larmade om att det inte var flöde vilket inte stämde. Beställde en ny flödesvakt för en 500:ing.

lyfte på locket.

Nermonterad, gammal luftkonditioneringsenhet, sliten, ligger på gräs vid ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givaren är det svarta högst upp till höger, lätt att komma åt och byta med minimalt med vatten med cirkulationen avstängd.

Öppnad värmepumpsenhet utomhus som visar kondensor, rör, och elektriska komponenter. Behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite pyssel med att få kabeln på plats men nu gör den jobbet.

Hand arbetar med färgglada elektriska kablar och anslutningar inuti ett öppet elektronikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.