Nissens Nissens skrev:
Världen består inte endast av goda och onda människor, vi lever i en gråskala…
Vi är alla olika och har olika förutsättningar vilket jag har full förståelse för men att göra saker med uppsåt är inte ok därför har vi polis och juridik som styr det, tyvärr kommer inte de åt egoister vid små brott och små summor ch det utnyttjas av de som vill roffa åt sig av likakakan, tyvärr

Något som funkar rätt bra som bemötande i denna typen av konflikter är "spegling"

Till TS, försök prata och får grannen att förstå sitt misstag, misstag som det faktiskt kan vara och är det då inte en egoist utan en nyinflyttad som missuppfattat situationen så kommer grannen köpa en ny häck 160cm och plantera för att reparera sitt misstag och bevara grannsämjan.
 
N Nogran skrev:
1 gäller en hel häck
2 gemensamt ägande
3 står i tomtgräns lika på båda sidor
4 ej pratat om beskärning eller höjd med granne
Bra förklarat - då är det mao en gemensam häck.
Vad har grannen sagt när du påtalat detta ?

Jag tänker att det finns två sidor av myntet och grannen tyckte kanske att denne var snäll !?
Typ: "Ingen" vill ju ha en 1,6 m hög häck, så jag klipper ned den en bit...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om han hade gjort det så blir det ju lite intressant om TS vill ha kvar den på en högre höjd och den nya grannen vill ha en lägre höjd. Ingen har ju mer beslutanderätt än den andra på gemensamt ägd häck.
Då får man ta till den berömda häckhöjdmedelvärdesprincipen. TS får hävda att han önskar en höjd på 2.0 meter. Grannen har genom sitt agerande visat sin önskan om 1.2 meter.

Genom häckhöjdmedelvärdesprincipen (se häckbalken, HB 99:9) beräknas därefter deras gemensamma häckhöjdsvilja till..... 1.6 meter. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
N Nogran skrev:
ja nu är det ju så att jag har motorsåg och vad jag kan förstå så finns det inga juridiska skäl för mig att inte kapa ner den till botten
Kör på säger jag! Det enda som är oklart är om din brottsutsatte granne bör framföra sin klagan i denna tråd eller om det bör startas en ny tråd? ;)
 
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Kör på säger jag! Det enda som är oklart är om din brottsutsatte granne bör framföra sin klagan i denna tråd eller om det bör startas en ny tråd? ;)
Någonstans känns det som att ts och grannen förtjänar varandra! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
De
Nissens Nissens skrev:
Någonstans känns det som att ts och grannen förtjänar varandra! :)
Detta hittade jag nyss på Facebook, helt otroligt!
 
  • Haha
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
N Nogran skrev:
ja nu är det ju så att jag har motorsåg och vad jag kan förstå så finns det inga juridiska skäl för mig att inte kapa ner den till botten sen kan grannen sätt vad han vill på sin tomt så behöver jag inte bry mig mer
Bara under förutsättning att håller dig på din sida fastighetsgränsen med din motorsåg. Eftersom det verkar vara lite oklart för dig och din granne vart fastighetsgränsen går hade jag rekommenderat att du tar reda på vart den är innan du börjar kapa med något med din motorsåg. Den här tråden är t.ex. ett tänkbart bevis vid en eventuell förundersökning att du, till skillnad från din granne, inte saknar uppsåt till diverse brott enligt brottsbalken. Men ja, under förutsättning att du bara kapar saker på din sida fastighetsgränsen är det okej att du kör på. Möjligen då som sagt att du borde ge din granne en möjlighet att ta bort grenar och rötter som tränger in över din fastighetsgräns först (alltså samma sak som grannen eventuellt borde gjort mot dig). Däremot är det inte så att du får kapa något av grannens häck, allt på grannens sida om fastighetsgränsen är just grannens häck och inte din häck. Inte ens det faktum att grannen eventuellt gjort fel är ett skäl att ge sig på din grannes fasta egendom.

B Bambi2 skrev:
Här finns det dålig juridik att luta sig mot då det gäller små summor, därför så många kör över grannar och sen föreslår grannsämja eller bara kör sitt race utan att bry sig om grannen, vem vill tvista många år för 20ksek, samvete grannsämja och sova gott om natten väger tyngre.
Det håller jag helt med dig om, det är därför Sverige bör införa punitiva skadestånd. Annars riskerar sådana här situationer, eller ännu värre, att uppstå. Exempelvis som fallet där en dam fick sina fyra tallar helt sonika nedkapade av sin granne. 80-dagböter á 50 kronor är en relativt billig peng om man gillar att ha det soligt på sin fastighet och därför behöver ta sig lite friheter gentemot sina grannar.., se NJA 2015 s. 199.

Men det är tyvärr så här svensk skadeståndsrätt ser ut, tanken är att endast den ekonomiska skadan ska ersättas, du ska inte kunna "tjäna" något på att din granne av klantighet vandaliserar din fasta egendom, tanken är att efter att skadeståndet betalas ska din finansiella position vara "som innan" olyckan inträffade. I TS fall skulle det då vara anskaffningsvärdet eller möjligen det minskade marknadsvärdet. Det är så klart inte särskilt lyckat eftersom det sätter ett lågt pris på att ta sig friheter mot sina grannar. (Nu vidhåller jag att TS granne av den information vi har att döma inte agerat med uppsåt, men rent generellt har du helt rätt i att den här delen av lagstiftningen är problematisk).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta hittade jag nyss på Facebook, helt otroligt!
Undrar varför jag inte befattar mig med FB...
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Steg 1 är ju att prata med grannen. Hen trodde kanske att häcken tillhörde sin fastighet. Jag bodde i en radhuslänga där det inte fanns på papper vem som ägde häckarna, de hade nog planterats när det byggdes på 70-talet. Vi pratade med varandra när det var dags att klippa. Som tur var hade jag grannar på båda sidor som gillade att ansa häckar och frågade mig om de fick gå in och snygga till det på min sida med. Det fick de gärna.

Men jag vet att i nästa länga där många flyttat in nyligen var det bry. De sex husen hade ju 7 sidohäckar, så vilken häck var vems, till höger eller vänster? Oavsett vilket man valde var det ju ett gavelhus som fick två häckar :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bambi2
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns ju en enkel lösning:
160-180 cm, 289 kr/styck [länk]
Finns även storpack, samt högre varianter.

Ta bort befintlig massakrerad häck, köp in nya plantor i rätt höjd och låt grannen betala fakturan.
OBS! Informera i förväg om att så kommer att ske och vad kostnaden blir.
Det är väl inte ena ägaren som bestämmer höjden? Eftersom det är gemensam egendom får de antingen komma överens om något eller kriga…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De

Detta hittade jag nyss på Facebook, helt otroligt!
Lyckas inte få länken att funka…
 
Nissens Nissens skrev:
Lyckas inte få länken att funka…
Det är en pdf, när jag använder bh-appen på androidtelefonen så laddas pdfen ner i bakgrunden och hamnar bland "mina filer".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lyckas inte få länken att funka…
Det är en pdf.-fil, kanske funkar dåligt i luren, testa med datorn.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De

Detta hittade jag nyss på Facebook, helt otroligt!
Det måste vara fake. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.