Har hållit på och energi-effektiviserat huset i år och har ju fått ner årsförbrukningen ganska bra. Men den största syndaren som är kvar tror jag är vår kattlucka. Den drar ganska mycket. Det ser inte ut att vara så lätt att få den tätad heller. Så jag söker förslag, antingen på vad man kunde göra med luckan eller om man ska köpa ny? I så fall vilken?

Nuvarande lucka. Vi vill inte göra oss av med luckan, har två katter som gillar att komma och gå och det är underbart att inte behöva vara dörrvakt 24/7 eller väckas i natten av nån jamar vid fönstret.

Husdjurslucka i vägg, trägolv, skymtar skog genom fönster, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny lucka kanske? Jag har titta på denna, är det nån som har erfarenhet av denna, den mindre ser ut som den kunde va i ungefär samma storlek som vår existerande. Men den är också ganska dyr för en kattlucka, fast om den funkar kan det va värt det. Jag stoppade upp kattluckan för att testa igår och tyckte det gjorde en märkbar skillnad på tempen vid golvet.
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundkojor/hundluckor/595229

Recensionerna på kattluckan var inte så bra heller...

Ett annat alternativ jag funderar på är om jag skulle snickra till nån sorts tunnel som förses med isolering och sen en kattlucka till av nån billig sort längst ut, så blir det en sorts katt-farstu som stoppar det värsta av kölden och blåsten. Kommer förmodligen se lite tokigt ut men det är på baksidan och ingen ser...

Att modifiera den existerande luckan på ett bra ser lite svårt ut. Så jag tror det är nån av dessa lösningar jag har å välja på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Det är inte mycket man kan göra, annat än att bygga en isolerad "tunnel", alternativt lägga typ en "gardin" av tjockare tyg, eller bomullsfyllt tyg, över luckan men då måste katterna lära sig att gå genom "gardinerna" förstås.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Jag har en filt precis över själva kattluckan och sen ett draperi ovanför fönstret som hänger ända ner till golvet. Katterna tar sig in och ut utan problem och golvdraget har försvunnit. De lärde sig att skjuta undan filten för att komma ut efter att jag visat dom ett par gånger.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Hur ser det ut? Någon bild?
 
Huskattlucka installerad i en vägg, handduk upphängd överst, möbler och fönster synliga utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En handduk hänger över en öppen ytterdörr till ett hem med möbler och en städmopp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte snyggt men gör gott för golvdraget.
 
  • Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
Jo, bra och fungerande lösning är finemang!!
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.