Hej!

En nybörjarfråga.. har börjat skissa på markaltan och fastnade genast på en fundamental fråga kring stödpunkter. Jag har läst på om max spännvidd för olika dimensioner osv, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra med alla de fasade hörn som jag hade tänkt mig.

Eftersom jag hade tänkt gräva plintar vill jag inte överdriva antalet eftersom det är.. ja, jobbigt? :) Så, i exemplet nedan. Behöver jag placera plintar vid alla röda punkter, dvs vinkarna, eller räcker det vid de blå punkterna?

Strunt i hur konstruktionen ser ut i övrigt, jag är bara på labb-stadiet än så länge.



3D-modell av ett grönt område med markerad bana och röda/blå klot. Möjligtvis en boulebana eller planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
quakelennart
  • Laddar…
Flanken Flanken skrev:
Hej!

En nybörjarfråga.. har börjat skissa på markaltan och fastnade genast på en fundamental fråga kring stödpunkter. Jag har läst på om max spännvidd för olika dimensioner osv, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra med alla de fasade hörn som jag hade tänkt mig.

Eftersom jag hade tänkt gräva plintar vill jag inte överdriva antalet eftersom det är.. ja, jobbigt? :) Så, i exemplet nedan. Behöver jag placera plintar vid alla röda punkter, dvs vinkarna, eller räcker det vid de blå punkterna?

Strunt i hur konstruktionen ser ut i övrigt, jag är bara på labb-stadiet än så länge.



[bild]
Jag skulle helt klar grävt på de röda.
Alternativt kan du ta de blå, men får då sätta en extra bärlina mellan de blå som resten av bärlaget vilar på, då blir hela däcket ngt högre, men det kan funka.

Att lägga upp hela altanen på "hörnorna" kommer nog nästan garanterat göra att den sätter sig rätt snart.
Du får räkna med att 45gr hörnen i princip inte kan bära ngn last (du har antaligen bara vinkeljärn där ?
Och även om du skulle göra en fog så får man räkna med at den blå punkten är "ett gångjärn" - dvs det finns ingen inbyggd styvhet i markfästet utan då blir det en balansakt, och om någon person då går utanför den blå punkten så sabbas ev balans och alla fogar kommer behöva "gunga"
 
Allt hänger på storleken, konstruktionen och valda dimensioner. Min spontana tanke är t ex att lägga bärlinorna vid de blå punkterna men då också sätta två plintar till under de linorna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.