Hoppas att detta är rätt forum annars är det fritt fram att flytta tråden.

Har införskaffat en kap/gersåg idag till stundande renovering.
Jag köpte en billig variant på byggvaruhandeln av märket Ferrax.
Nu till mitt problem.
Efter att ha monterat upp den på ställningen och sjusterat vinklar så blev det dag för att prova maskinen.
Gasade till en snabbis och det funkade men det började lukta konstigt i förrådet, blev lite misstänksam men efter lite funderande kom jag fram till att jag testar igen. Gasade i två sekunder och tittade i utblåset ifrån motorn och det blixtrade där innifrån ifrån kolen men det funkade. ska det göra så???
Nu är det dags för att testa sågen ordentligt och jag skulle provkapa en regel och då gick automatsäkringen (ej jordfelsbrytaren) i huset. Hoppsan kerstin tänkte jag som redan var lite nervös med tanken på lukten.
Återställde säkringen igen och tänkte att jag testar igen och med samma resultat sammanlagt tre gånger.
Tyvär kan jag inte testa ikväll med att koppla in sågen i lägenheten istället för i förrådet så jag jorde ett test.
Satte på Elelementet (som var avstängt) på fullt ös och tände alla lampor och körde med vinkelslipen och då hände ingenting. vet ej om det var ett relevant test. He he.
Är det solklart fel på sågen och det är bara för affären att byta ut min såg eller är det hos mig felet ligger???
Vill ha lite kött på benen innnan jag talar med affären..
Hoppas inte jag har varit för krånlig i mitt frågeställande..

MVH Ifrån en besviken smålänning.
 
Felet ligger hos dig: Du köpte för billigt hehe

Där är många biliga verktyg som saknar mjukstart det gör att dom drar rätt mycket ström i början.

Mht. lukten är det väl ganska vanligt att elverktyg lukter lite i början.

Det är normalt att kolen blixtrar.

mvh

Kent
 
R
Nu beror det ju på vilken storlek och sånt det är på sågen hur mycket den drar vid starten. Mig veterligen skall det inte vara några problem om du kör på ett för belastat uttag.

För mina ögon ser det ut som om din maskin är bränd och förmodligen slår ut säkringen vart du än använder den. Men det kan vara värt att testa annat uttag också..
 
Motorn är på 1800 watt och det var inget annat ikopplat. Endast lyset var tänt. Elementet var avstängt.
Tack för era svar.
 
Tyvärr verkar det vara ett vanligt förekommande fel på billiga kap/gersågar, har varit med om Best Tools 1800W som betedde sig exakt likadant, knappt varva upp den innan säkringen brann, om och om och om igen.

Satsa på en bättre om du kommer att använda den mycket eller låna/hyr en till renoveringen istället.
 
Mikael_L
Vad har du för "klass" på säkringen?
Jag antar att det är automatsäkringar du har. Säkring med karakteristik C är ungefär motsvarande tröga smältsäkringar. Det kan ofta behövas sådana för att klara den momentant höga strömmen när en motor startar.
Det står ofta "C10" eller "C10A" på en sådan säkring.
 
När jag använde min clas ohlson gersåg så var jag tvungen att släcka alla lampor på övervåningen (där jag arbetade) för att säkringen inte skulle gå. Till slut behövde man bara vråla "säkring" så fixade frugan det på nederväningen (viss rutin...) Jag önskade mig en DeWalt med mjukstart många gånger... för att inte tala om ljudnivån jämfört med dyrare dito.
 
På säkringarna står det L10a.
I huset vi har köpt finns det trefas så där skulle snailmans länk funka. Blir lång förlängninssladd bara.
Jag var inne och bytte sågen i dag, kom hem och testade den och samma sak som den förra...säkringarna går.
Testade två anda uttag med med samma resultat... j***a skit.
Dock var det ett problem till. Slidfunktionen var jätte trög. Ifrån Botenläge gick det inte att få fram den om man använde handtaget...och spärren har jag lossat på. Just nu känns det som att det vore skönt om den hade varit slutsåld igår.
 
Jag hade samma problem med en billig 1800watts kap/gersåg att säkringen löste ut nästan direkt man startade den.
Elektrikern bytte plats på säkringarna så att det blev en trögare variant där jag kopplade sågen och efter det har det funkat bra.
 
Då behöver jag en trögare säkring för att sågen skall funka.
Kommer att lämna tillbaka sågen för att det inte går att slajda den som det ska.

Tack så mycket för alla svar. MVH Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.