T Tummenmittihanden79 skrev:
Jag har full förståelse för att det kan finnas enskilda montörer som tar genvägar och gör ett dåligt jobb. Det finns antagligen på alla större företag.

Vad jag däremot tycker är chockerande och riktigt dåligt är när team 2 kommer för att felsöka anläggningen - får lägga en heldag på att rätta till team 1s misstag - och berättar för mig att det var oskyddade kablar, ojordat mellan paneler och växelriktare mm - livsfarligt enligt dom.

Jag mailar detta till Svea Solar och påtalar att team 1 gjort en livsfarlig installation - och att de troligtvis gjort och gör likadant hos alla andra de varit hos. Jag möts av fullständig tystnad - inte en enda ursäkt eller ”oj, det ska vi kolla upp”. Efter fortsatt tjat får jag efter ytterligare några v hit en Svea Solar elektriker som får igång anläggningen. En månad senare får jag första svaret från kundtjänst där de undrar om allt fungerar nu…

Ett välfungerande företag skulle ha en fungerande kundtjänst som ger svar inom någon vecka. Som inte stänger av möjligheten att ringa till kundtjänst när de enligt telefonsvararen ska ha öppet. Som svarar på reklamationer. Som svarar på bestridande av fakturor.
Var detta oväntat som nu hänt med Sveasolar?!
 
nikasp
Allvarligt men 9 fall av 20000 är ju inte några mängder.

Text om elsäkerhet och företagets allvar gällande kundinstallationer och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Ja, det är ju sådana tabbar att jag har extremt svårt att ta in att det skulle kunna vara gjort av en utbildad elektriker, oavsett hur usel denna är. Och om jag har förstått det rätt så är detta på AC-sidan?
Både på likströmssidan som växelspänningssidan
 
T Tummenmittihanden79 skrev:
Jag har full förståelse för att det kan finnas enskilda montörer som tar genvägar och gör ett dåligt jobb. Det finns antagligen på alla större företag.

Vad jag däremot tycker är chockerande och riktigt dåligt är när team 2 kommer för att felsöka anläggningen - får lägga en heldag på att rätta till team 1s misstag - och berättar för mig att det var oskyddade kablar, ojordat mellan paneler och växelriktare mm - livsfarligt enligt dom.

Jag mailar detta till Svea Solar och påtalar att team 1 gjort en livsfarlig installation - och att de troligtvis gjort och gör likadant hos alla andra de varit hos. Jag möts av fullständig tystnad - inte en enda ursäkt eller ”oj, det ska vi kolla upp”. Efter fortsatt tjat får jag efter ytterligare några v hit en Svea Solar elektriker som får igång anläggningen. En månad senare får jag första svaret från kundtjänst där de undrar om allt fungerar nu…

Ett välfungerande företag skulle ha en fungerande kundtjänst som ger svar inom någon vecka. Som inte stänger av möjligheten att ringa till kundtjänst när de enligt telefonsvararen ska ha öppet. Som svarar på reklamationer. Som svarar på bestridande av fakturor.
ojordat på likströmssidan????!
 
nikasp nikasp skrev:
Allvarligt men 9 fall av 20000 är ju inte några mängder.

[bild]
Om Svea Solar tagit detta på allvar skulle de ha 0 incidenter på 20000 installationer. Vilket dösnack
 
P Putte 9497 skrev:
Om Svea Solar tagit detta på allvar skulle de ha 0 incidenter på 20000 installationer. Vilket dösnack
Inte ens kärnkraftverk har noll incidenter.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J
P Putte 9497 skrev:
Om Svea Solar tagit detta på allvar skulle de ha 0 incidenter på 20000 installationer. Vilket dösnack
Det är skillnad på tillbud och olycka, incident och accident.
 
A atomlab skrev:
Inte ens kärnkraftverk har noll incidenter.
Kärnkraftverk jobbar inte på samma sätt så det var en dålig jämförelse
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det är skillnad på tillbud och olycka, incident och accident.
Möjligt men att få en strömgenomgång i duschen är alvarligt nog
 
P Putte 9497 skrev:
ojordat på likströmssidan????!
Likströmssidan ska väl inte jordas?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Likströmssidan ska väl inte jordas?
Nej, precis därför jag skrev en massa frågetecken
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om Elsäkerhetsverkets föreläggande och medias rapportering | Svea Solar

"Hur påverkar det här mig som är kund hos Svea Solar?
Vi förstår om kunder är oroliga, men som kund kan man känna sig lugn med att vi tar det här på största allvar och att säkerhet är väldigt viktigt för oss. Har du en solcellsanläggning från oss kan du vara trygg i att den lever upp till en hög säkerhetsstandard. Är du orolig får du gärna höra av dig till kundservice. "

Får man svar om man kontaktar SveaSolars Kundtjänst tro, och OM man får något svar mot förmodan, på vilken gissningsleknivå är det då tro.... skickar de kostnadsfritt en besiktningsman eller oberoende elektriker som går igenom anläggningen så den är säker ??
 
P Putte 9497 skrev:
Kärnkraftverk jobbar inte på samma sätt så det var en dålig jämförelse
Absolut inte alls en dålig jämförelse på något sätt.
 
F
P Putte 9497 skrev:
Om Svea Solar tagit detta på allvar skulle de ha 0 incidenter på 20000 installationer. Vilket dösnack
Det är väl mest allvarlighetsgraden som anmärkningsvärd. Och med 9 allvarliga incidenter så kan man ju bara fundera på hur många farliga fel som inte hunnit bli allvarlig incident och hur många slarviga och allmänt risiga installationer?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F
A atomlab skrev:
Absolut inte alls en dålig jämförelse på något sätt.
A atomlab skrev:
Absolut inte alls en dålig jämförelse på något sätt.
Jo, ganska dålig faktiskt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.