34 594 läst · 137 svar
35k läst
137 svar
Varning för Svea Solar
Var detta oväntat som nu hänt med Sveasolar?!T Tummenmittihanden79 skrev:Jag har full förståelse för att det kan finnas enskilda montörer som tar genvägar och gör ett dåligt jobb. Det finns antagligen på alla större företag.
Vad jag däremot tycker är chockerande och riktigt dåligt är när team 2 kommer för att felsöka anläggningen - får lägga en heldag på att rätta till team 1s misstag - och berättar för mig att det var oskyddade kablar, ojordat mellan paneler och växelriktare mm - livsfarligt enligt dom.
Jag mailar detta till Svea Solar och påtalar att team 1 gjort en livsfarlig installation - och att de troligtvis gjort och gör likadant hos alla andra de varit hos. Jag möts av fullständig tystnad - inte en enda ursäkt eller ”oj, det ska vi kolla upp”. Efter fortsatt tjat får jag efter ytterligare några v hit en Svea Solar elektriker som får igång anläggningen. En månad senare får jag första svaret från kundtjänst där de undrar om allt fungerar nu…
Ett välfungerande företag skulle ha en fungerande kundtjänst som ger svar inom någon vecka. Som inte stänger av möjligheten att ringa till kundtjänst när de enligt telefonsvararen ska ha öppet. Som svarar på reklamationer. Som svarar på bestridande av fakturor.
ojordat på likströmssidan????!T Tummenmittihanden79 skrev:Jag har full förståelse för att det kan finnas enskilda montörer som tar genvägar och gör ett dåligt jobb. Det finns antagligen på alla större företag.
Vad jag däremot tycker är chockerande och riktigt dåligt är när team 2 kommer för att felsöka anläggningen - får lägga en heldag på att rätta till team 1s misstag - och berättar för mig att det var oskyddade kablar, ojordat mellan paneler och växelriktare mm - livsfarligt enligt dom.
Jag mailar detta till Svea Solar och påtalar att team 1 gjort en livsfarlig installation - och att de troligtvis gjort och gör likadant hos alla andra de varit hos. Jag möts av fullständig tystnad - inte en enda ursäkt eller ”oj, det ska vi kolla upp”. Efter fortsatt tjat får jag efter ytterligare några v hit en Svea Solar elektriker som får igång anläggningen. En månad senare får jag första svaret från kundtjänst där de undrar om allt fungerar nu…
Ett välfungerande företag skulle ha en fungerande kundtjänst som ger svar inom någon vecka. Som inte stänger av möjligheten att ringa till kundtjänst när de enligt telefonsvararen ska ha öppet. Som svarar på reklamationer. Som svarar på bestridande av fakturor.
Om Elsäkerhetsverkets föreläggande och medias rapportering | Svea Solar
"Hur påverkar det här mig som är kund hos Svea Solar?
Vi förstår om kunder är oroliga, men som kund kan man känna sig lugn med att vi tar det här på största allvar och att säkerhet är väldigt viktigt för oss. Har du en solcellsanläggning från oss kan du vara trygg i att den lever upp till en hög säkerhetsstandard. Är du orolig får du gärna höra av dig till kundservice. "
Får man svar om man kontaktar SveaSolars Kundtjänst tro, och OM man får något svar mot förmodan, på vilken gissningsleknivå är det då tro.... skickar de kostnadsfritt en besiktningsman eller oberoende elektriker som går igenom anläggningen så den är säker ??
"Hur påverkar det här mig som är kund hos Svea Solar?
Vi förstår om kunder är oroliga, men som kund kan man känna sig lugn med att vi tar det här på största allvar och att säkerhet är väldigt viktigt för oss. Har du en solcellsanläggning från oss kan du vara trygg i att den lever upp till en hög säkerhetsstandard. Är du orolig får du gärna höra av dig till kundservice. "
Får man svar om man kontaktar SveaSolars Kundtjänst tro, och OM man får något svar mot förmodan, på vilken gissningsleknivå är det då tro.... skickar de kostnadsfritt en besiktningsman eller oberoende elektriker som går igenom anläggningen så den är säker ??
Det är väl mest allvarlighetsgraden som anmärkningsvärd. Och med 9 allvarliga incidenter så kan man ju bara fundera på hur många farliga fel som inte hunnit bli allvarlig incident och hur många slarviga och allmänt risiga installationer?P Putte 9497 skrev: