Om den ena/e kan få lån utan den andra, kan man då inte göra så att den ene/a tar lånet, alla flyttar in, och sedan skänks halva fastigheten (med gåvobrev) till den andra/e? Sedan betalar de gemensamt av lånet. ??
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Beror uppenbart på vilken bil man kör. Service och reparation på mina bilar har varit max 8000 kr per år senaste tio åren i snitt och det finns inga lån på dem eller leasing. Man kan spara väldigt mycket om man lär sig enkla saker själv såsom att byta bromsskivor och dylikt.
Men sen har du väl skatt och försäkring. Dessutom måste du ju räkna med en värdeminskning, oavsett om du har lån eller ej. Någon gång är ju bilen slut, och du måste få fram nya pengar till bil.
Sen kan ju inte banken räkna generellt, med att alla lagar sin egen bil, med delar från "Biltema". Det generella är ju snarast det motsatta, att man lämnar in bilen på verkstad, och använder "äkta" reservdelar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Helena_Gavle skrev:
Om den ena/e kan få lån utan den andra, kan man då inte göra så att den ene/a tar lånet, alla flyttar in, och sedan skänks halva fastigheten (med gåvobrev) till den andra/e? Sedan betalar de gemensamt av lånet. ??
Försvinner inte säkerheten för lånet då? Beroende på andel av pris så klart.
 
S Sofinor skrev:
Ja vinna storvinsten på lotto har jag med i kalkylen redan

Mycket smart de med icke fast lån ! De hade jag inte riktigt tänkt på, trodde bara de gick om man hde rörligt... Men kanske inte ens då?
Det värsta med den kalkylen, är att du då får låna mindre. Därför att du får högre ränta. Banken tjänar ju på att du har lån hos dem. Om du vill betala av lånet fortare, så vill de kompensera det med högre ränta.
 
jonas.o jonas.o skrev:
Försvinner inte säkerheten för lånet då? Beroende på andel av pris så klart.
Det är pantbreven som knyter fastighetens värde som säkerhet för lånet. Inte det faktum att ägaren är den som står på lånet.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men sen har du väl skatt och försäkring. Dessutom måste du ju räkna med en värdeminskning, oavsett om du har lån eller ej. Någon gång är ju bilen slut, och du måste få fram nya pengar till bil.
Sen kan ju inte banken räkna generellt, med att alla lagar sin egen bil, med delar från "Biltema". Det generella är ju snarast det motsatta, att man lämnar in bilen på verkstad, och använder "äkta" reservdelar.
A AG A skrev:
Men sen har du väl skatt och försäkring. Dessutom måste du ju räkna med en värdeminskning, oavsett om du har lån eller ej. Någon gång är ju bilen slut, och du måste få fram nya pengar till bil.
Sen kan ju inte banken räkna generellt, med att alla lagar sin egen bil, med delar från "Biltema". Det generella är ju snarast det motsatta, att man lämnar in bilen på verkstad, och använder "äkta" reservdelar.
Värdeminskning är bara intressant om jag vill sälja. Äkta reservdelar så klart vid modellspecifika saker som "delar" och filter men annars Bosch (som bromsar).

Försäkring 100 resp 700 kr / månad cirka.

Skattefria om ett resp två år.
 
  • Gilla
skoxberra och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är pantbreven som knyter fastighetens värde som säkerhet för lånet. Inte det faktum att ägaren är den som står på lånet.
Aha!
 
jonas.o jonas.o skrev:
Jag antar att du räknar reparation och service och då är jag säker på att 24000 kr per år är väldigt mycket än vad jag tror att det blir. Den som lever får se
Reparation, service, försäkring, skatt och drivmedel
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
då är jag säker på att 24000 kr per år är väldigt mycket än vad jag tror att det blir.
En fulltankning per månad blir mer än halva den summan för de flesta bilar.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Värdeminskning är bara intressant om jag vill sälja. Äkta reservdelar så klart vid modellspecifika saker som "delar" och filter men annars Bosch (som bromsar).

Försäkring 100 resp 700 kr / månad cirka.

Skattefria om ett resp två år.
8000kr/år blir ca 650kr/mån
Detta plus 100 och 700kr för skatt och försäkring, blir ju nästan 1500kr/månad.
Värdeminskningen gäller alltid, då en bil förr eller senare måste skrotas eller säljas. (Värdemiskningen kan ju även vara motsatt). Men dessutom tillkommer också drivmedel. Så nog kostar det att ha bil. Samt att få har bilar som nästan är "veteraner" som vardagsbil.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En fulltankning per månad blir mer än halva den summan för de flesta bilar.
Jag räknade exklusive drivmedel på "mina 8000 kr/år". Med drivmedel varierar det så klart.
 
jonas.o jonas.o skrev:
Jag räknade exklusive drivmedel på "mina 8000 kr/år". Med drivmedel varierar det så klart.
Utan att veta detaljerna antar jag att banken räknar med alla kostnader som är förknippade med bilinnehavet. Pengar som kunde användas till ränta/amortering om bilen ej fanns.

Sen är det naturligtvis inte så enkelt för avvecklas bilen tillkommer kostnader för andra typer av transporter/resor.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde en låneansökan på ett specifikt hus "Elradiatorer och braskamin 22" kWh/år"
Att jag förklarade att huset hade 2 eldstäder, jag gratis ved, och att en luftvärmepump skulle monteras omedelbart, d.v.s att huset med mig skulle få 1/3 del eller mindre i årlig förbrukning hjälpte inte.
De gick bara på mäklarens uppgivna uppgift.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
8000kr/år blir ca 650kr/mån
Detta plus 100 och 700kr för skatt och försäkring, blir ju nästan 1500kr/månad.
Värdeminskningen gäller alltid, då en bil förr eller senare måste skrotas eller säljas. (Värdemiskningen kan ju även vara motsatt). Men dessutom tillkommer också drivmedel. Så nog kostar det att ha bil. Samt att få har bilar som nästan är "veteraner" som vardagsbil.
Håller med helt. Anledningen till att jag skrev om det var att upplysa om att man kan få ner bilkostnaden väldigt mycket. De kostade sammanlagt runt 13000 EUR så värdeminskningen struntar jag helt i nu. Snarare kul att nå 40000 mil om något år eller så.
 
D Daniel 109 skrev:
Skumt, det borde ju aldrig bli sämre för att ytterligare en står på lånet.
Om den ena personen tex. är student eller arbetslös ökar det risken för banken och de föredrar att huset och lånet bara står på den arbetande personen.

En separation blir ju mycket mindre risk för banken om studenten bara flyttar snarare än att huset måste säljas eller studenten lösas ut ur boendet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.