richardtenggren
Ingen golvvärme? :rolleyes:
 
O Olaf3 skrev:
Kör du med jordad armering eller utan?
Jag kör utan, det gjorde jag även med huset.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ingen golvvärme? :rolleyes:
Nä jag hoppar det här, det blir uppvärmning med luft-luftvärmepump.:)

//Fredrik
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
I Isak90 skrev:
Jag kör utan, det gjorde jag även med huset.


Nä jag hoppar det här, det blir uppvärmning med luft-luftvärmepump.:)

//Fredrik
Tänkte det är billigt att slänga ner nu när du har möjlighet?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte det är billigt att slänga ner nu när du har möjlighet?
Jo det var faktiskt tanken från början, men sedan funderade jag efter lite mer och kom fram till att det aldrig kommer bli använt. Elpanna är uteslutet och något annat vattenburet springer fort iväg i investering. Därav att jag hoppar det och kör på luft-luft.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Har jobbat en del så det har bara blivit lite småpill det senaste. Gjort iordning det sista kring dagvatten/dränering och fått dit en uppsamlingsbrunn, återfyllning fick jag visst ingen bild på. Ett kantjärn till ”lilla” porten har också kommit på plats.

Dag för att gjuta är inte bestämt än men förhoppningsvis nästa vecka eller veckan efter det.:)

Byggarbetsplats med rör på marken, armeringsnät och grus, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora plastledningar på grusmark, sannolikt för avlopp eller dränering, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedd armatur för betonggjutning, armeringsjärn, stötdämpande distanser, krossad stenbas, olika byggmaterial, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med armeringsjärn, fundament, grus och konstruktionstillbehör under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med armeringsjärn på isolering, grus och byggmaterial, under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Coolt! Vad är det för tjocklek på plattan? Hur fäster du järnet? Är det bara najjat i armeringen eller sitter det i brädan på något sätt också?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Coolt! Vad är det för tjocklek på plattan? Hur fäster du järnet? Är det bara najjat i armeringen eller sitter det i brädan på något sätt också?
Kantelementen är 300mm så det blir 20cm frigolit och själva plattan blir 10cm tjock, kantbalken 20x20cm. Järnet är som du säger najat i armeringen och så sitter det med ett par skruvar i regeln för att sitta plant.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
OK. Jag frågar för jag har tänkt göra typ samma sak i framtiden :) Hur gör du med skruvarna sedan när det är gjutet?
 
joakim_j joakim_j skrev:
OK. Jag frågar för jag har tänkt göra typ samma sak i framtiden :) Hur gör du med skruvarna sedan när det är gjutet?
Kul!:)
Dom kapar jag, använde rostfria skruv.

//Fredrik
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
S
Riskerar du inte att fylla dräneringen bakvägen när dagvattnet ansluter i samma brunn?
 
Om vattnet skulle stiga så högt i omgivande mark så spelar det ingen roll. Vi får anta att brunnen leder till en "stenkista" av något slag. Jag utgår från att Isak kommer att kapa brunnsröret i markhöjd.
 
Det var vad som ställde till det för mig under skyfallet i Gävle.
Dagvatten och dränering till samma brunn. Den fylldes snabbare än vattnet transporterades bort från den och dräneringen blev minst sagt värdelös.

idag sitter det en pump med nivågivare där som skickar ut vattnet om det börjar stiga nära mot dräneringsrören.
 
S sinuslinus skrev:
Riskerar du inte att fylla dräneringen bakvägen när dagvattnet ansluter i samma brunn?
G Gillar att bygga skrev:
Om vattnet skulle stiga så högt i omgivande mark så spelar det ingen roll. Vi får anta att brunnen leder till en "stenkista" av något slag. Jag utgår från att Isak kommer att kapa brunnsröret i markhöjd.
Ingen aning faktiskt, det är inget jag har tänkt på. Har bara gjort som markfirman har sagt, är likadant på huset. Men jag är inte speciellt orolig, ganska högt belägen platta på mark så ingen större påverkan av markfukt vad jag kan bedöma.:) och ett 110-rör ut borde svälja rätt bra(y)

Från brunnen kommer det att gå rakt ut i ett dike, och ja brunnen blir kapad i rätt marknivå senare(y)

//Fredrik
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Sista kantjärnet på plats och all najning är gjord, så nu är allt färdigt för gjutning.:)
Byggarbetsplats med armeringsjärn, gjutformar, grus och tillbehör för betonggjutning under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med uppställd armering på isolering inför betonggjutning, klar himmel, hus och grushög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundarbete för byggnation, förstärkningsjärn på isolering, formsättning runtom, byggplats, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggningsarbete för byggnad, armeringsnät, rörstumpar, grus, byggmaterial, arbetsbod, skogsbakgrund, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats, armering för betongplatta, soligt väder, skog i bakgrunden, byggmaterial, släpvagnar, person i säkerhetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggningsarbete med armeringsjärn, byggarbetsplats, klar himmel, skugga av fotografen, gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med förberedd armering för grundgjutning, hus i bakgrunden, solig dag, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
S
Bra jobbat.
Du ser ut att ha gott om plats. Vad blir det bredvid garaget, helikopterplatta? :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.