M Matte99 skrev:
Hej igen!
Fick pumpen att funka vettigt. Får inte hjälp av varken Panasonic Sverige eller säljaren så har fått prova massor olika saker. Gissa vilken inställning som var fel? Jag hade glömt att lägga en frysklamp ovanpå inneenheten. Det fick tempsensorn att sänka tempen med ca två grader och pumpen funkar som den ska. Några frågor, inneenheten sitter 5,5 cm från taket. Det verkar bli snabbt varmt ovanför, jag tror dock det hade blivit lika varmt om avståndet var 10cm. Har kontrollmätt med extern temp oxå och temperaturen i appen stämmer.

I tio timmar låg temperaturen i ytan på 18 grader utan tillförd värme. Sätter igång pumpen och på en minut går det upp till 20, och efter två minuter till 21 grader i appen och då slår den ifrån. Den verkliga tempen som kanske en annan tempsensor känner av borde vara ca 18 grader. Symtomen blir ungefär som vid kallras då. Vad tror du om detta?

Någon sa att det gick att ändra inställningar så att pumpen inte slår ifrån var femte minut, typ sänka värdet på tempsensorn med tre grader. Har du hört något om det?
Sitter innerdelen nära taket och man inte får bort värmen så finns risken för mycket on/off.
Prova ändra vingen i höjdled för att se om någon inställning i kombination med högre inställd fläkthastighet får det att fungera bättre.
Finns ingen fördel med att ha enbart 5cm i luftspalt så finns möjligheten bör den vara längre ner vilket även förenklar rengöring/service.
Har ingen koll på på hur man ändrar regleringen/inställningen med 3grader.
Spelar egentligen mindre roll vad det står på displayen så fungerar en börtemperatur med några grader högre inställt bättre är det bara att köra på det.
 
C Comfort Thomas skrev:
Sitter innerdelen nära taket och man inte får bort värmen så finns risken för mycket on/off.
Prova ändra vingen i höjdled för att se om någon inställning i kombination med högre inställd fläkthastighet får det att fungera bättre.
Finns ingen fördel med att ha enbart 5cm i luftspalt så finns möjligheten bör den vara längre ner vilket även förenklar rengöring/service.
Har ingen koll på på hur man ändrar regleringen/inställningen med 3grader.
Spelar egentligen mindre roll vad det står på displayen så fungerar en börtemperatur med några grader högre inställt bättre är det bara att köra på det.
Problemet är att det inte fungerar med högre börtemp, den strävar alltid efter högre temp. Ställer jag den på 20 kör den till 23 och slår ifrån. Ställer jag den på 23 så kör den till 26 och slår ifrån. Och när den når +3 grader slår den på och av hela tiden.
 
C Comfort Thomas skrev:
Sitter innerdelen nära taket och man inte får bort värmen så finns risken för mycket on/off.
Prova ändra vingen i höjdled för att se om någon inställning i kombination med högre inställd fläkthastighet får det att fungera bättre.
Finns ingen fördel med att ha enbart 5cm i luftspalt så finns möjligheten bör den vara längre ner vilket även förenklar rengöring/service.
Har ingen koll på på hur man ändrar regleringen/inställningen med 3grader.
Spelar egentligen mindre roll vad det står på displayen så fungerar en börtemperatur med några grader högre inställt bättre är det bara att köra på det.
Vingen ger marginell skillnad. Lite bättre är högsta läget. Skulle du säga att det är felinstallation om man sätter inneenheten 5,5 cm från taket om det inte behövs?
 
M Matte99 skrev:
Problemet är att det inte fungerar med högre börtemp, den strävar alltid efter högre temp. Ställer jag den på 20 kör den till 23 och slår ifrån. Ställer jag den på 23 så kör den till 26 och slår ifrån. Och när den når +3 grader slår den på och av hela tiden.
Den pendlar då inte mellan 20 och 23, utan 22 och 23. Kanske svårt att förklara och förstå. När jag sänker tempen med en frysklamp fungerar den som den ska, men utan så slår den på och av hela tiden och vill värma för mycket.
 
Är den ”felplacerad” i höjd eller tokig placering överlag så blir det värre höst/vår med solinstrålning.
Höst och vår är annars knepigt att få bra gångtider när solen värmer till och från.
 
C Comfort Thomas skrev:
Är den ”felplacerad” i höjd eller tokig placering överlag så blir det värre höst/vår med solinstrålning.
Höst och vår är annars knepigt att få bra gångtider när solen värmer till och från.
Har ingen solpåverkan alls. Problemet är att det blir varmt ovanför inneenheten när den kör oavsett årstid och sol.

M Matte99 skrev:
Den pendlar då inte mellan 20 och 23, utan 22 och 23. Kanske svårt att förklara och förstå. När jag sänker tempen med en frysklamp fungerar den som den ska, men utan så slår den på och av hela tiden och vill värma för mycket.
 
A
M Matte99 skrev:
Har ingen solpåverkan alls. Problemet är att det blir varmt ovanför inneenheten när den kör oavsett årstid och sol.
Det är inte problemet det är symptomen
 
C Comfort Thomas skrev:
Är den ”felplacerad” i höjd eller tokig placering överlag så blir det värre höst/vår med solinstrålning.
Höst och vår är annars knepigt att få bra gångtider när solen värmer till och från.
En fråga om placering av utedel. Hur funkar det att ha den på ett nästan platt tak med fall mot stupränna och typ två meter till stupröret? Ser att en del gjort så men de kanske bara kör ac. Blir det iskaos på vintern eller räcker ett litet fall? Alternativt kan man ju lägga en värmekabel i rännan också och köra den vid behov. Hur varmt är vattnet som kommer ut ur maskinen? Hur är dina erfarenheter kring detta?
 
A
M Matte99 skrev:
En fråga om placering av utedel. Hur funkar det att ha den på ett nästan platt tak med fall mot stupränna och typ två meter till stupröret? Ser att en del gjort så men de kanske bara kör ac. Blir det iskaos på vintern eller räcker ett litet fall? Alternativt kan man ju lägga en värmekabel i rännan också och köra den vid behov. Hur varmt är vattnet som kommer ut ur maskinen? Hur är dina erfarenheter kring detta?
Avfrostningsvattnet har någon enstaka plusgrad
 
M Matte99 skrev:
En fråga om placering av utedel. Hur funkar det att ha den på ett nästan platt tak med fall mot stupränna och typ två meter till stupröret? Ser att en del gjort så men de kanske bara kör ac. Blir det iskaos på vintern eller räcker ett litet fall? Alternativt kan man ju lägga en värmekabel i rännan också och köra den vid behov. Hur varmt är vattnet som kommer ut ur maskinen? Hur är dina erfarenheter kring detta?
Jag monterar inga utedelar på nästan platta tak.
Är det minusgrader ute fryser det på ganska snabbt och man får mängder med tung is på taket.
Lägga värmekabel på taket och hängrännor och stuprör är inget jag rekommenderar.

Har du inte pratat med din installatör om tex placering av utedelen ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Jag monterar inga utedelar på nästan platta tak.
Är det minusgrader ute fryser det på ganska snabbt och man får mängder med tung is på taket.
Lägga värmekabel på taket och hängrännor och stuprör är inget jag rekommenderar.

Har du inte pratat med din installatör om tex placering av utedelen ?
Funderar lite i förväg på vilka alternativ som finns.
 
M Matte99 skrev:
Funderar lite i förväg på vilka alternativ som finns.
Ta hem dom återförsäljare du tänkt få offerter ifrån så kan dom på plats se alla förutsättningar och ge bättre svar när dom ser allt (y)
 
  • Gilla
Matte99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.