Hej!
Har ett nybyggt isolerat garage. Väggar och tak är gips.
Bör jag / "måste jag", måla väggarna?

Jag bryr mig inte så mycket om utseendet, utan jag menar är det bra för hållbarheten att måla. Eller är det bättre att inte måla så väggarna "får andas".

Tack!
 
Måla så blir det hållbarare och lättare att hålla rent.
 
  • Gilla
Xhausy
  • Laddar…

Bästa svaret

Använder ni garaget för bilen kommer gipset med tiden bli prickigt av svartmögel.
20 glans är bäst att måla med i ett garage, lämpligtvis lite mörkare än vitt 1-1,5 meter upp från golvet.
Ett tomt rum med byggmaterial, stegar, verktyg, och belysning som pågår. Renovering eller arbetsplats kan antas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Använder ni garaget för bilen kommer gipset med tiden bli prickigt av svartmögel.
20 glans är bäst att måla med i ett garage, lämpligtvis lite mörkare än vitt 1-1,5 meter upp från golvet.
[bild]
Okej, tack så jättemycket för svaren. Är det för det visuella det är mörkare där nere eller fyller det någon funktion?
 
X Xhausy skrev:
Okej, tack så jättemycket för svaren. Är det för det visuella det är mörkare där nere eller fyller det någon funktion?
I ett garage om man använder det blir det alltid smutsig på väggarna nertill, man lutar grejer mot det mm, och det syns ju mer på vitt än lite mörkare.
Är väl bara för att det ska hålla sig fräschare längre.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Om det är gipsat så förutsätter jag att det är isolerat fuktspärr. Då finns det ingen fördel med att det kan ”andas” har man kommit så långt som till gips så är det ju väldigt lätta att få det mycket snyggare med lite färg. Man behöver ju inte spackla om man inte vill.
 
  • Gilla
Xhausy
  • Laddar…
Jag förstår om det hade varit skönare, om det var bättre utan färg. Men för att göra det ännu lite jobbigare. Det är väldigt mycket bättre om du kan limma upp glasfiberväv, innan du målar. Det gör väldigt mycket för hållbarheten.
 
  • Gilla
Xhausy
  • Laddar…
Verkstadsrum med diverse verktyg, byggmaterial och oorganiserade föremål, inklusive en skrivare i kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Landskap med mörkt vatten och ljus strandlinje, möjligtvis en sjö eller hav med diffus horisont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Världens stökigaste garage, för tillfället.
 
  • Gilla
Xhausy
  • Laddar…
A AG A skrev:
[bild] [bild]
Världens stökigaste garage, för tillfället.
Amatör. Jag ser att det inte är staplat halvvägs till taket ens...
Mitt garage är målat med en dov sjukhusgrön nyans och sedan tapetserat med någon finblommig tapet från underkant fönster och upp. Inte helt säker hur de tänkte där men det har hållit sig ganska bra ändå.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Amatör. Jag ser att det inte är staplat halvvägs till taket ens...
Mitt garage är målat med en dov sjukhusgrön nyans och sedan tapetserat med någon finblommig tapet från underkant fönster och upp. Inte helt säker hur de tänkte där men det har hållit sig ganska bra ändå.
Haha, skönt med folk som förstår.
Men "utan bilder har inget hänt". Eller vad är det de brukar säga?
Så fram med bilder nu:cool:.
 
  • Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
Ska det inte vara ral7016 halvvägs upp? Alltså den färg som inte syns att den är smutsig? Eller har jag fel nummer?

Finns överallt, passar till det mesta, varken snygg eller ful. Smutsgrå helt enkelt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.